Friday , April 19 2024

Prolemn: Lemnul de foc, peleții și bricheții au dispărut din oferta marilor retaileri după plafonarea prețului

Lemnul de foc, peleții și bricheții au dispărut din oferta marilor retaileri, la câteva zile după ce Ordonanța de Urgență 134/2022 care plafonează prețul la materialele lemnoase necesare pentru încălzire în sezonul rece a intrat în vigoare, avertizează Asociația Industriei Lemnului – Prolemn.


Un sondaj realizat de către organizația profesională, în colaborare cu Comunitatea Forestierilor – Fordaq, arată că 93% dintre companiile din sector consideră că activitatea le va fi puternic afectată, direct și indirect. Totodată, peste 70% dintre operatori estimează că va apărea penurie în piață, în special în zonele de câmpie, aflate la mare distanță de resursa de lemn, iar securitatea energetică a celor mai vulnerabile comunități va fi afectată.
Cercetarea de specialitate relevă, în același timp, că operatorii economici de pe întreg lanțul valoric al distribuției lemnului vor aplica măsuri diferite, în contextul intrării în vigoare a Ordonanței 134/2022.
Astfel, cei mai mulți dintre respondenți (44%) declară că vor factura separat lemnul de foc în plafonul impus de OUG 134 și separat serviciile de transport, depozitare, despicare, paletizare, distribuție etc. În contextul în care lemnul de foc are TVA de 5%, iar serviciile de 19%, prețul final plătit de populație pentru același produs (lemn de foc despicat, paletizat, distribuit) va crește cu 7 – 10%, apreciază industria.
De asemenea, un alt segment de furnizori (22%) au menționat că vor vinde lemnul ca sortimente de lemn rotund, nesortat, ceea ce va conduce la aplicarea unui TVA de 19%, cu o creștere directă de 14% a prețurilor pentru populație.
Mai mult, 16% dintre operatori susțin că vor rezilia contractele de exploatare a masei lemnoase, 11% vor rezilia contractele de furnizare, 18% că vor înceta producția de lemn de foc, 29% că vor stoca produse până la modificarea ordonanței, 30% că vor crește exporturile pentru a limita pierderile pe piața internă.
Sondajul Prolemn și Fordaq a urmărit și identificarea opțiunilor considerate a fi cele mai fezabile pentru sprijinirea populației și asigurarea securității energetice. În acest sens, opțiunea preferată de către 35% dintre respondenți este considerată introducerea de măsuri de sprijin (voucherele) doar pentru susținerea consumatorilor celor mai vulnerabili. Concomitent și complementar măsurilor de sprijin, măsura pentru rezolvarea situației este creșterea volumului de masă lemnoasă disponibilă pe piață, urmând ca prețurile să fie reglate de piața liberă.
Alte opțiuni care au fost luate în considerare sunt: plafonarea prețurilor aplicată doar la prima punere pe piață (în rampă sau depozitul primar), prețul la consumatorul final fiind liber, stabilit în funcție de serviciile suplimentare (transport pe diferite distanțe, despicare, uscare, paletizare etc.); plafonarea prețurilor să fie aplicată doar la Romsilva și Unitățile Administrativ – Teritoriale (UAT), iar pentru companiile private nu trebuie impusă o plafonare; introduse alte măsuri de sprijin (ca voucherele), acordate nediferențiat.
“Asociația Industriei Lemnului – Prolemn apreciază ca foarte pozitivă introducerea, prin Legea 286/2021, a cotei TVA reduse de 5% pentru livrările de lemn de foc pentru populație, având în vedere că cea mai mare parte a populației celei mai vulnerabile economic și social folosește lemn de foc pentru încălzire. Din păcate, efectul pozitiv al legii este limitat, deoarece prevederea nu se aplică pentru toate categoriile de resursă de lemn utilizate pentru încălzire. Astfel, este nevoie de o clarificare legislativă pentru aplicarea prevederii și pentru deșeurile din industria lemnului redirecționate ca resursă de încălzire pentru populație, care constituie o resursă importantă, de două milioane metri cubi, anual, precum și pentru peleți și bricheți”, susține Cătălin Tobescu, președintele Prolemn.
În viziunea specialiștilor, în perioada următoare este necesară revizuirea rapidă a OUG 134/2022, cu considerarea opțiunilor prezentate mai sus, este necesară o clarificare a Legii 286/2021, astfel încât cota de redusă de TVA să fie aplicabilă și deșeurilor din lemn utilizate pentru încălzire, precum și peleților și bricheților; pe fond, resursa de lemn recoltată legal, sustenabil, este o resursă regenerabilă, disponibilă național, a cărei mobilizare poate ajuta la depășirea actualei situații dificile de securitate energetică.
Datele Prolemn arată că România recoltează comercial doar 33% din creșterea pădurii, față de o medie europeană de 67%, cu un indice de recoltă comercială de sub 3 mc/an/hectare, în coada țărilor europene. (Agerpres)

Vezi si

România înregistrează unul dintre cele mai mari decalaje din UE între veniturile populației

România înregistrează unul dintre cele mai mari decalaje din UE între veniturile mari și cele …