Tuesday , November 29 2022

Privatizarea CFR Marfa a esuat

cfr

Niciunul dintre cei trei investitori care au depus documentaţia de participare nu s-a precalificat pentru etapa următoare în cadrul procesului de privatizare a companiei CFR Marfă, în urma verificării şi analizării documentelor.

Documentaţia de participare pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă a fost depusă de compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.

Miercuri a fost termenul pentru finalizarea verificării şi analizării documentelor de participare, precum şi pentru întocmirii listei investitorilor precalificaţi să participe, în continuare, la procesul de privatizare a CFR Marfă (“lista scurtă”).Termenul final pentru desemnarea ofertantului câştigător era 20 iunie 2013, conform angajamentelor stabilite cu Fondul Monetar Internaţional.

Premierul Victor Ponta  a declarat, în urmă cu o săptămână, că a cerut date legate de companiile care au depus documentaţii la privatizarea CFR Marfă şi că investitorii în cauză sunt serioşi, astfel că are încredere că aceştia pot aplica o strategie eficientă, adăugând că societatea poate fi viabilă, dar “nu e aşa uşor cum pare”.

“Mă aştept ca oricare dintre cei trei – pentru că am cerut date, este vorba de investitori serioşi – am încredere ca oricare dintre cei trei trei să aibă capacitatea de a implementa o strategie pe termen mediu şi lung de eficientizare a companiei, păstrare a locurilor de muncă şi creşterea competiţiei pe piaţa internă şi pe piaţa directă”, a spus Ponta.

Cine sunt INVESTITORII CFR Marfă

Compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria au depus documentaţia de participare pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă.

1. Călin Mitică – Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austri

Călin Mitică controlează compania Transferoviar, care a depus o ofertă alături de Donau-Finanz Austria. Fondul austriac cu active de peste 2 miliarde de euro este implicata financiar la Rail CargoAustria compania de transport marfa austriaca, la Mav Ungaria, compania de transport marfa din Ungaria si este compania plasata pe primul loc la licitatia din Bulgaria pentru vanzarea companiei de transport marfa.
Partenerul ales de cei de la Donau, Transferoviar are sediul la Cluj, unde în 2003 a privatizat compania de reparaţii de material rulant Remarul 16 Februarie. Din acel moment, Transferoviar a avut o colaborare bănoasă cu companii de stat în guvernarile PSD, PNL si PDL. Prietenia lui Călin Mitică cu Vasile Blaga este de notorietate.
Patronul Transferoviar a angajat-o pe fiica liderului democrat-liberal, Agathe Cristina , într-o funcţie de consilier. Mai mult, Agathe şi soţul acesteia au înfiinţat firma Axis, care a încheiat un contract…tot cu Remarul. Drept răsplată, unul dintre angajaţii omului de afaceri, Emil Sabo, a fost promovat în 2009 de Blaga, pe când acesta conducea ministerul Dezvoltării, directorul general al Companiei Naţionale de Investiţii.
Mitică a avut şi alţi prieteni puternici, cum ar fi Zaharia Pop, fost şef al DGIPI, serviciul secret al ministerului de Interne. Emil Sabo, Călin Mitică, directori ai companiei Remaru şi fostul şef al CFR Călători, Alexandru Noapteş au fost trimişi în judecată de DNA pentru o presupusă fraudă cu locomotive supraevaluate trecute de la Remarul la CFR Călători. In dosarul ajuns in Instanta, Mitica si ceillati inculpati au fost achitati.

2. Gruia Stoica – Rolling Stock Company

În mandatul lui Ludovic Orban a avut loc unul dintre cele mai controversate contracte facute vreodata de CFR Marfa: infiintarea Rolling Stock Company. CFR Marfa se asociaza cu principalul competitor de pe piata – GFR, Grup Feroviar Român, condus de Gruia Stoica, pentru a crea o noua companie. 6400 de vagoane si aproape 100 de locomotive, declarate in plus pentru CFR Marfa au fost puse la dispozitia Rolling Stock.
In afacerea Rolling Stock statul roman a fost prejudiciat cu peste 100 milioane de euro. Fratii Gruia, Stoica Gruia si Vasile Didilă au fost sprijiniti de-a lungul timpului de Sorin Blejnar fostul sef Anaf, Dan Moldoveanu consilierul pe Securitatea Nationala a presedintelui Basescu, Elena Udrea dar si de Viorel Hrebenciuc.
Fosti directori Cfr dar şi alte persoane importante din cfr marfa au fost angajate la GFR. De exemplu, actualul director sorin chinde a fost director şi la cfr marfa. Sotia lui chinde e director comercial la cfr calatori. Gruia Stoica a fost in relaţii foarte bune şi cu fostul şef al ANAF, Sorin Blejnar.
Soţia acestuia, Andreea blejnar, a fost numita cenzor in Consiliul de administratie al GFR. GFR a fost acuzată ca a contribuit activ prin capusarea CFR Marfa la situatia actuala a acesteia.

3. Cristi Burci

În cursa pentru cumpărarea a 51% din acţiunile transportatorului feroviar s-a înscris şi o firmă din Statele Unite, reprezentată de Philip Bloom, care peste Ocean a făcut patru ani de puşcărie pentru fraudă şi spălare de bani. Nu este străin de această firmă Cristian Burci, controversat om de afaceri acuzat de procurorii anticorupţie că ar fi prejudiciat CFR cu 1.700 de miliarde de lei vechi.

Vezi si

Symmetrica: Piața de pavele și prefabricate mici a crescut anul acesta cu 5%, la peste 173 de milioane de euro

În ciuda contextului impredictibil, dar și a creșterilor majore de prețuri atât la materiile prime, …