Thursday , March 28 2024

Privatizare cu scandal la CFR Marfa: Guvernul schimba regula in timpul jocului

cfr

Privatizarea CFR Marfă devine tot mai controversată pe zi ce trece. După ce datoriile de 1,5 miliarde de lei au fost șterse peste noapte, fără ca acest lucru să fi fost anunțat clar din timp, Ministerul Transporturilor a introdus, la fel de intempestiv, obligativitatea unei garanții de 36 miliarde de lei pentru cele două companii rămase în cursă.

Ministerul Transporturilor a schimbat regulile în timpul jocului în ceea ce privește privatizarea CFR Marfă. Firma care va reuși să câștige va trebui să depună o garanție de 36 milioane de lei într-un cont escrow. Mai mult, una dintre cele două companii rămase în cursa pentru privatizarea CFR Marfă, S.C. Grup Feroviar Român SA, a primit cu două zile înainte de anunțul Ministerului Transporturilor, o garanţie în contul statului de 194 de milioane de lei din partea EXIMBANK, unde statul român este acționar majoritar.

Reprezentanții EXIMBANK susțin însă că nu este nimic în neregulă la mijloc, garanția fiind acordată de fapt pentru oferta depusă de către SC Grup Feroviar Român SA pentru achiziționarea companiei bulgărești BDZ Cargo.

O altă decizie controversată luată de Ministerul Transporturilor a fost cea legată de ștergerea peste noapte a datoriilor în valoare de 1,5 miliarde de lei ale CFR Marfă.

“Problema este că au venit înainte cu trei zile cu această propunere aberantă, care nu exista inițial în caietul de sarcini. Această vânzare se îndreaptă spre un eșec cum era anunțat de la început. Printr-o ordonanță de urgență, ștergerea datoriilor CFR Marfă, în valoare de 1,5 miliarde de lei noi, a fost publicată în Monitorul Oficial”, a spus jurnalistul Rareș Bogdan în cadrul emisiunii “Deschide lumea”, punctând totodată că mai multe companii s-ar fi înscris la licitația pentru privatizarea CFR Marfă dacă autoritățile ar fi precizat de la bun început că ștergerea datoriilor urma să aibă loc.

“Datoriile CFR Marfă au reprezentat o sperietoare, nu s-a spus clar că datoriile vor fi șterse”, a subliniat și jurnalistul Silviu Mănăstire, care este de părere că se încearcă o privatizare “pe sub masă” a CFR Marfă. “Nu poți vinde o companie precum CFR Marfă pe șest, pe sub masă. Această condiție care vizează constituirea unui cont ESCROW de 35 de milioane a fost solicitată de consultantul Deloitte, potrivit unor surse din cadrul ministerului”, a mai spus Silviu Mănăstire.

“Problema este că aceste două schimbări au apărut după preluarea caietelor de sarcini. Oricine poate contesta licitația. Chiar dacă reușește operația, pacientul e mort”, a conchis Adrian Izvoranu, director general al Confederaţiei Patronale a Industriei Serviciilor și Comerţului.

În cursa pentru privatizarea CFR Marfă au mai rămas S.C. Grup Feroviar Român SA şi Asocierea SC Transferoviar Grup SA & Donau Finantz GMBH.

Puteți citi mai jos comunicatul de presă integral EXIMBANK privind garanția acordată companiei SC Grup Feroviar Român.

Vezi si

70% dintre angajații din HoReCa și turism câștigă sub salariul mediu pe economie

70% dintre angajații din HoReCa și turism câștigă sub salariul mediu pe economie, media fiind …