Sunday , April 28 2024

Peste 100.000 de angajați în transportul rutier de marfă, care asigură 5 la sută din PIB. Cum arată piața de transport în România

Transportul rutier de mărfuri este extreme de important pentru România. La noi, mai tot se transportă cu TIR-ul, în ciuda infrastructurii deficitare. Zi și noapte, ceva se transportă cu camioanele în România și în afara ei. Pe piața locală de transport activau în 2022, 41.972 de firme, în scădere față de 45.592 în 2021, arată datele tirmagazin.ro. și, foarte important în aceast segment economic, erau angajați în total 146.603 de persoane, mai puțini față de anul anterior.

Conform TVR, cifra de afaceri totală a crescut însă la 67,6 miliarde de lei în 2022, față de 58,8 mld. lei anul anterior. Unele calcule arată că afacerile din domeniul transporturilor asigură undeva pe la 5% din Produsul Intern Brut al României. În primele nouă luni ale anului trecut, transportul rutier de mărfuri a înregistrat creṣtere cu 1,2% în ceea ce privește volumul mărfurilor transportate, comparativ cu perioada similara din 2022, arată datele Institutului Național de Statistică.

Din totalul de 241.381 mii tone mărfuri transportate, 83,0% au fost înregistrate în transport național. De cinci sau chiar 6 mai mult decât se transportă maritim sau pe calea ferată. Până în septembrie 2023, în transportul rutier național, 62,9% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanțe între 1-49 km, 21,0% pe distanțe cuprinse între 50-149 km ṣi 12,8% pe distanțe cuprinse între 150-499 km.

În transportul rutier, diviziunile de mărfuri cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost în primele 9 luni ale anului trecut: minereuri metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră; turbă; uraniu și thoriu (36,7%) și alte produse minerale nemetalice (16,3%).

În transportul rutier internațional de mărfuri, 94,8% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din State Membre ale Uniunii Europene și 94,4% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinație State Membre ale Uniunii Europene. Cele mai mari cantități de mărfuri descărcate au provenit din Germania (21,4%), Italia (15,3%) și Ungaria (11,6%), iar în ceea ce priveṣte încărcările, 16,7% din volumul mărfurilor au avut ca destinație Germania, 15,7% Italia și 15,2% Ungaria.

Așa arată tabloul transportului rutier de marfă în România. De reținut două cifre – 5% din PIB și peste 100 de mii de angajati. Transportul rutier de mărfuri este o afacere profitabilă, în cele mai multe cazuri. Dacă ni s-ar permite intrarea în Schengen și pe partea terestră, ar fi și mai profitabilă, relatează TVR.

Vezi si

Mecanismul privitor la salariul minim european începe de la 1 iulie

Premierul Marcel Ciolacu a declarat vineri că mecanismul privitor la implementarea salariului minim european va …