Monday , July 22 2024

Ministerul Mediului lucrează la un program „Rabla” pentru camioane

Un program “Rabla” destinat flotelor de transport mediu și greu se află în lucru, dar acesta nu poate deveni operațional mai devreme de anul viitor, a declarat, miercuri, într-o conferință de specialitate, Bogdan Balanișcu, secretar de stat în Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), conform Agerpres.

“Ce am reușit noi de anul trecut până în anul acesta, am investit în ceea ce înseamnă componenta de “Rabla Plus”. În urma discuțiilor cu producătorii și importatorii de mașini electrice, a fost modificat planul, a fost modificat tariful sau valoarea tichetului respectiv, astfel încât să reușim să punem mai multe unități în circulație în acest an. Deja pe anul 2024, primul program “Rabla Plus” s-a lansat și s-a consumat. Mai pregătim încă unul pentru anul care care urmează. De asemenea, este foarte important și lucrăm în acest moment și la ceea ce înseamnă un viitor program pe care am putea să-l lansăm pe componenta de flote, și aici mă refer la partea de turism, pe partea de transport ușor. Acolo este o zonă auto care face mulți kilometri și automat poluează pe măsura kilometrilor făcuți. Deci, avem un lucru și această chestiune, la fel și componenta de transport mediu sau transport greu”, a spus Balașnicu, la cea de-a doua ediție a conferinței Electric Truck Experience.

Potrivit oficialului MMAP, provocările sunt legate de alocarea bugetară pentru fiecare dintre aceste componente.

„Este destul de dificil, aproape imposibil, să existe o linie de finanțare deschisă în acest sens, pentru că este o chestiune legată de ceea ce înseamnă componenta bugetară, ce se bugetează la începutul anului, ce se face după partea de rectificare bugetară. Din punctul acesta de vedere, ceva operațional nu se poate discuta mai devreme de anul viitor, pentru că nu se poate din punct de vedere legal la cum funcționează bugetele”, a subliniat secretarul de stat.

În ceea ce privește dezvoltarea rețelei de încărcare a vehiculelor electrice, reprezentantul Ministerului Mediului a punctat faptul că este optimist deși sunt ceva probleme.

„Cred, de asemenea, că este nevoie și de pe celelalte linii ale Guvernului României să investim în componenta de Cercetare-Dezvoltare și asta pentru a încuraja la nivel național partea economică, să putem să venim și noi și să începem să dezvoltăm România. Sunt anumite elemente care să fie conexe cu ceea ce înseamnă industria auto pe acest segment. Au fost ceva discuții la Ministerul Dezvoltării pe o componentă de finanțare în care să venim și cu capacități de stocare pentru energia electrică pentru cele două componente de transport electric și producție consum a energiei electrice. Cred că merg mână în mână și nu putem să le privim separat, mai ales în zona dumneavoastră de activitate, unde există o dependență foarte puternică și unde există un impact financiar foarte puternic, în sensul în care nu discutăm doar de camioane electrice, ci discutăm și de stațiile de încărcare care înseamnă un cost semnificativ”, a explicat Bogdan Balașnicu.

Acesta a adăugat că un sprijin important ar trebui să vină și din partea autorităților publice locale.

„Ele trebuie să aibă un interes direct asupra calității aerului din fiecare comunitate. Uitați ce indicatori avem pe București. Mare parte din poluarea de pe București vine din trafic. De asemenea, ce indicatori avem pe Iași, orașul din care provin și eu. Anul trecut, Agenția Europeană pentru Mediu plasa Iași pe locul 360 din 370 de orașe, la nivel european, din perspectiva calității aerului. Cred că este nevoie să venim cu sprijin și din partea UAT-ului, dar și din partea guvernamentală, astfel încât să înlocuim multe dintre mașinile care sunt folosite la serviciile locale, fie că discutăm de componente de curierat, fie de ceea ce înseamnă companiile de salubritate. Trebuie să ne uităm la ceea ce înseamnă companiile de transport public, unde au fost fonduri la dispoziție și vor fi în continuare ca să investim să înlocuim autobuzele care sunt folosite”, a subliniat demnitarul.

Vezi si

Ministrul Energiei: Până în 1 aprilie 2025 vom avea o definiţie a consumatorului vulnerabil în sectorul energetic

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a anunţat că, până în 1 aprilie 2025, va exista o …