Friday , April 19 2024

În ultimul an, BLUE AIR a anulat peste 11.200 de zboruri fără să ofere compensare celor 180.000 de călători care-și cumpăraseră bilete

Operatorul aerian Blue Air a anulat 11.289 de zboruri, în perioada 30 aprilie 2021 – 14 iunie 2022, corespunzătoare unui număr de 178.405 rezervări şi pentru care au fost efectuate plăţi în valoare totală de peste 66,5 milioane de lei, au transmis joi reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).


Deşi au fost realizate mai multe verificări, cel puţin în anii 2021 şi 2022, în urma cărora s-au constatat nereguli similare, iar operatorul aviatic a fost avertizat, consiliat şi i s-au interzis practicile comerciale incorecte de la acel moment, acesta a recidivat, se menţionează într-un comunicat al ANPC privind rezultatele controalelor efectuate, în ultimele luni, la operatorul economic Blue Air Aviation SA.

“Astfel, în perioada analizată de comisarii ANPC, mai exact începând cu 30 aprilie 2021 (momentul ridicării majorităţii restricţiilor de zbor impuse de pandemia de Covid-19) şi până la data de 14 iunie 2022 – când rezultatele cercetărilor au fost aduse la cunoştinţa reprezentantului companiei -, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri. Acestora le corespund 178.405 rezervări pentru care s-au efectuat plăţi în valoare toatală de 66.585.967,68 lei calculate la cursul în lei comunicat de BNR în data de 14.06.2022 al valutelor, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri”, precizează reprezentanţii Autorităţii în comunicat.

Potrivit sursei citate, cele 20 de state totalizează 92% din populaţia totală a Uniunii şi acestea sunt: Croaţia, Luxemburg, Polonia, Portugalia, Austria, Grecia, Olanda, Irlanda, Bulgaria, Danemarca, Spania, Suedia, Finlanda, Germania, Belgia, Franţa, Italia, Cipru şi România.

Echipa de comisari ANPC a lucrat, în tot acest timp, în colaborare cu Centrul European al Consumatorilor România, care a centralizat un număr de 924 de reclamaţii transfrontaliere referitoare la serviciile operatorului aviatic, primite la nivelul reţelei ECC-Net.

“Numărul de anulări de zboruri precizat a vizat rezervări realizate începând cu 30 aprilie 2021 şi continuând cu anii 2022 şi 2023. Practic, din situaţia pusă la dispoziţie de către operatorul economic, rezultă că, pentru multe din zborurile planificate, anularea s-a făcut la scurt timp de la punerea la dispoziţie pe piaţă a ofertei de zbor. Numărul anulărilor este unul foarte mare, iar ceea ce prejudiciază în mod grav interesele economice ale consumatorilor nu se referă doar la valoarea efectivă a acestor bilete, ci şi la faptul că, nu de puţine ori, consumatorii le achiziţionează în scopuri bine stabilite: vacanţe, concedii, în interes personal, medical şi altele, pentru care sunt necesare cheltuieli suplimentare aferente serviciilor de cazare, masă, acces obiective turistice, transfer/legături cu alte zboruri”, mai susţin reprezentanţii Autorităţii.

În aceste condiţii, echipa de comisari ANPC a constatat că practica operatorului economic de a lansa oferte, de a îndemna către achiziţionarea biletelor, în multe cazuri, la un preţ avantajos (beneficiind de diverse promoţii) pentru consumatori, în condiţiile în care aceştia plătesc sumele aferente zborului şi, în multe cazuri, după o scurtă perioadă, operatorul economic anulează zborurile, fără a oferi o justificare aferentă anulării, precum şi fără a proceda la restituirea contravalorii achitate şi a compensaţiilor cuvenite în aceste situaţii “este considerată a fi o practică comercială incorectă, contrară cerinţelor diligenţei profesionale”, conform Regulamentului CE 261/2004.

ANPC recomandă consumatorilor să semnaleze situaţiile similare celor prezentate, indiferent de compania aeriană unde acestea sunt înregistrate şi îi avertizează pe consumatori să manifeste atenţie sporită la achiziţionarea biletelor de avion emise de operatorul economic menţionat, pentru a limita potenţialul prejudiciu creat în cazul în care situaţii ca cele descrise mai sus se repetă.

De asemenea, ANPC îi avertizează pe consumatori că societăţile comerciale care recuperează sumele nerambursate de companiile aeriene, în cazul anulării zborului, percep comisioane pentru aceste servicii.

ANPC a anunţat miercuri, într-un comunicat de presă, că a încheiat cercetarea de fond, începută în urmă cu mai bine de două luni, realizată ca urmare a numărului însemnat de reclamaţii referitoare la serviciile oferite de Blue Air Aviation SA, sosite la Autoritate din toată ţara, dar şi din ţările Uniunii Europene.

“A venit momentul să primească, de această dată, compania aeriană un bilet din partea Autorităţii noastre, oferindu-le acestora posibilitatea de a contribui la bugetul de stat într-o măsură egală cu cea prin care ei au înţeles să oblige consumatorii să participe la finanţele companiei, fără ca aceştia să-şi dea acordul. În schimbul acestei contribuţii, ce va fi substanţială, noi le vom oferi un cazier comercial. Iar, exact după modelul activităţii companiei aeriene, nici noi nu o să le dăm banii înapoi şi ei vor avea posibilitatea păstrării cazierului”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, în comunicatul citat.

Potrivit ANPC, în acest moment, demersul nu este pe deplin terminat, Autoritatea aşteptând publicarea în Monitorul Oficial a comisiei pentru stabilirea cuantumului amenzii ce va fi aplicată operatorului economic, aşa cum prevăd reglementările recentei Ordonanţe de Urgenţă nr. 58/2022. “Aceasta modifică şi completează unele acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor, armonizând, totodată, în legislaţia naţională, prevederile Directivei Omnibus, care specifică un nivel al amenzilor contravenţionale ce pot ajunge până la 2 milioane de euro, în funcţie de gravitatea abaterii. Dat fiind că ne aflăm în plin sezon al vacanţelor şi că orice neregulă în funcţionarea unei companii de importanţa unui operator aviatic, poate afecta un număr important de consumatori, vom reveni cu amănunte referitoare la acest caz, în raport cu evoluţia sa”, se preciza în comunicatul ANPC.

Compania aeriană Blue Air Aviation a reacţionat şi a transmis că nu a primit niciun document oficial cu privire la cercetarea efectuată de ANPC în urma reclamaţiilor consumatorilor referitoare la serviciile oferite de companie şi în aceste condiţii nu poate răspunde “unor acuzaţii publicate în presa, scrisă sau online”. (Agerpres)

Vezi si

România înregistrează unul dintre cele mai mari decalaje din UE între veniturile populației

România înregistrează unul dintre cele mai mari decalaje din UE între veniturile mari și cele …

One comment

  1. Oare nu o fi un CARITAS mascat la astia de la Blue Air?