Thursday , March 28 2024

Grup Feroviar Român, RISC DE MONOPOL: Nu poate prelua CFR Marfă

Controversele din jurul privatizării companiei CFR Marfă sunt departe de a se fi încheiat. Acum, problema care se ridică o constituie poziţia de monopol pe care Grupul Feroviar Român, noul acţionar majoritar al companiei, o are prin asocierea cotelor de piaţă ale celor două companii. Comicul situaţiei apare, însă, dintr-un alt aspect: în timp ce şeful Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, dă de înţeles că problema monopolului ar putea da peste cap întregul proces de privatizare, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, nici măcar n-a luat în calcul această ipoteză. Cert e că luni, şeful Consiliului va discuta cu oficialii europeni pe această temă.

După ce la licitaţia pentru cumpărarea CFR Marfă a participat un singur ofertant, data de 20 iunie a adus multă bucurie ministrului Relu Fenechiu şi întregului Cabinet Ponta. Cu surle şi trâmbiţe, ministrul Fenechiu anunţa fum alb pe hornurile ministerului: Grupul Feroviar Român era desemnat câştigător al licitaţiei. Teoretic, mai lipseau doar două etape: semnarea contractului, programată pentru săptămâna viitoare, şi plata celor 202 milioane de euro de către compania omului de afaceri Gruia Stoica în termen de 60 de zile, condiţie stabilită prin caietul de sarcini.

Surpriză însă. Hopul cel mai greu de trecut este acum analiza Consiliului Concurenţei pe o posibilă poziţie de monopol rezultată din asocierea cotelor de piaţă ale GFR şi CFR Marfă. Cumulat, acestea depăşesc 75% din piaţa feroviară de transport marfă.

“Asta e din ciclul ‘de ce-ţi e frică nu scapi’… Din primăvară ne-am gândit la această privatizare. Ne-am gândit că lumea se va grăbi pentru că avem un termen cu FMI. Unul dintre candidaţi ne crea probleme, fiindcă la ceilalţi doi concurenţi nu erau probleme. Două lucruri am făcut, am discutat deja cu CE, i-am prevenit că e posibil să ne vină un asemenea caz şi am încercat să stabilim un mod de lucru cu ei. Şi al doilea lucru, am cerut date de la toate companiile implicate. O să fie o analiză. Trebuie să stabilim dacă vom gestiona cazul noi, la Bucureşti, sau dacă-l preia Bruxelles-ul. Luni am întâlnire la Comisia Europeană pe acest subiect”, a spus Bogdan Chiriţoiu, la Realitatea TV, în emisiunea “Perspectiva”.

Problema monopolului este cât se poate de serioasă, iar ancheta ar putea dura până la 6 luni. O astfel de turnură a situaţiei l-a luat însă cu totul pe nepregătite pe ministrul Transporturilor.

“Răspunsul legat de posibilul monopol nu ştiu când îl vom primi, el trebuie solicitat în primă fază. Este o problemă peste care eu sper să trecem. Dacă nu, chiar e o problemă”, a spus Relu Fenechiu.

Greu de spus în acest moment cum se va soluţiona privatizarea companiei CFR Marfă. Şeful Consiliului Concurenţei a explicat clar că pragul acceptat pentru o piaţă liberă este de o cotă de piaţă de maximum 40%. Adică doar jumătate din ce însumează acum Grupul Feroviar Român.

Vezi si

70% dintre angajații din HoReCa și turism câștigă sub salariul mediu pe economie

70% dintre angajații din HoReCa și turism câștigă sub salariul mediu pe economie, media fiind …