Thursday , January 20 2022

FMI cere explicaţii cu privire la EŞECUL privatizării CFR Marfă

cfr marfa

Delegația FMI, Comisiei Europene și Băncii Mondiale au solicitat punctul de vedere al grupului Grampet, din care face parte GFR, privind cauzele eșecului privatizării CFR Marfă, se arată într-un comunicat al Grampet.

Reprezentanții Grampet Group au avut o întrevedere la finele săptămânii trecute cu delegația FMI, Comisiei Europene și Băncii Mondiale, subiectul discuțiilor fiind privatizarea CFR Marfă.

“Întâlnirea de lucru, care s-a ținut la sediul Grampet, a avut loc la invitația reprezentanților instituțiilor financiare internaționale și a conținut ca temă centrală procedura de privatizare a CFR Marfă. Reprezentanților Grampet li s-a solicitat punctul de vedere privind desfășurarea procesului și cauzele care au dus la nefinalizarea acestuia”, se arată în comunicatul prezentat de Agerpres.

Privatizarea a eşuat din motive care nu au putut fi imputate investitorului privat implicat în tranzacţie. Gruia Stoica şi-a recuperat integral de la Ministerul Transporturilor cei 30 de milioane de euro depuşi pentru achiziţia CFR Marfă: 10 milioane – pentru garanţia de participare şi 20 de miloane depuşi într-un cont escrow.

Delegația Fondului Monetar Internațional se întâlnește în cursul zilei de miercuri, 30 octombrie, cu reprezentanți ai Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Consiliului Investitorilor Străini (FIC) și ai AmCham (Camera Americană de Comerț în România), în cadrul evaluării noului Acord Stand-By cu România.

Cu câteva zile în urmă, premierul Victor Ponta a declarat că FMI a transmis foarte clar Guvernului că este mai bine să refacă procedura de privatizare a companiei CFR Marfă decât să existe o procedură contestată.

“Lucrurile stau în felul urmator: cei de la FMI ne-au transmis foarte clar că e mai bine să refacem procedura, să o luăm de la capăt, să dureze 9-10 luni decât să fie o procedură contestată. De altfel, avem în acordul cu ei foarte clar prevăzut că se reia o procedură în termen mult mai relaxat şi nu o să mai fim puşi sub presiune”, a spus Ponta, la TVR.

Privatizarea CFR Marfă nu s-a putut însă finaliza la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.

Săptămâna trecută, premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor să înceapă procedurile pentru o nouă privatizare a companiei, proces care să fie încheiat până în vara anului viitor.

Potrivit Ministrului Transporturilor, experţii FMI aflaţi la Bucureşti au recunoscut că procedura de privatizare a CFR Marfă a fost “un pic grăbită”.

“Procedura a fost reluată imediat după finalizarea primei proceduri. Premierul a anunțat în ședință de Guvern reluarea procedurii, noi în momentul acesta discutăm un calendar. Ieri, am avut o primă întâlnire cu Fondul Monetar Internațional (FMI) și cu experții din minister pentru discutarea acestui calendar. Ne dorim ca această privatizare să fie bine făcută în favoarea statului și în deplină legalitate. Procedura va dura, nu există o dată limită. Chiar am discutat ieri cu FMI și au spus că dacă prima procedură a fost un pic grăbită, aceasta va trebui să decurgă foarte bine și să fie un succes. Deci nu ne mai grăbim. Acesta a fost mesajul pe care FMI ni l-a dat’, a spus Mănescu.

Ministrul a precizat că prima procedură de privatizare cu Grupul Feroviar Român (GFR) nu a fost un eșec atâta timp cât ambele părți au depus toate eforturile și au făcut toate diligențele pentru ca această privatizare să fie un succes.

”Nu consider că este un eșec. Vreau să vă spun, cu toată responsabilitatea, că Ministerul Transporturilor chiar a depus toate eforturile și a făcut toate diligențele pentru ca această privatizare să fie un succes. Au fost condiții care nu au putut fi îndeplinite, independent și de voința ministerului și de voința GFR. Deci nu putem vorbi aici de un eșec atâta timp cât ambele părți au depus chiar toate eforturile și diligențele. A fost poate timpul prea scurt, poate nu a fost gândit foarte bine de la început timeing-ul, de aceea de data aceasta nu vrem să ne mai grăbim, vrem să facem lucrurile foarte bine, temeinice, corecte, transparente și în beneficiul statului, a CFR Marfă’, a afirmat Mănescu.

Vezi si

Economedia: Ce afaceri româno-ucrainene ar fi afectate de o invazie a Rusiei

Ucraina a avertizat că Rusia „aproape a finalizat” comasarea forțelor militare care ar putea fi …