Friday , March 29 2024

Directiva salariului minim la nivelul UE stabilește un cadru, nu o valoare comună pentru toate țările

Directiva salariului minim, votată joi în Parlamentul European, nu înseamnă că toate țările vor avea aceeași valoare a salariului minim, ci că acesta va fi stabilit conform unor reguli comune, se arată într-un comunicat al Consiliului Naționale pentru Întreprinderi Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).


Parlamentul European a votat, în 14 septembrie 2022, Directiva privind salariile minime europene care prevede reguli obligatorii pentru cele 21 de state europene unde există salarii minime legale (pentru 6 state UE – Austria, Cipru, Danemarca, Finlanda, Italia și Suedia – nu va fi obligatorie aplicarea directivei, salariul minim fiind stabilit prin negocieri salariale colective și nu printr-un act normativ).
Cadrul general pentru stabilirea salariilor minime la nivel european prevede crearea unui cadru procedural pentru a stabili și actualiza aceste salarii minime în conformitate cu un set de criterii clare, cel puțin o dată la doi ani (sau cel mult o dată la patru ani pentru acele țări care utilizează un mecanism de indexare automată). Partenerii sociali vor trebui implicați în procedurile de stabilire și actualizare a salariului minim legal iar țările UE vor trebui să consolideze negocierile colective sectoriale și interprofesionale ca factor esențial pentru protejarea lucrătorilor.
În cazul în care rata de acoperire a negocierilor colective este mai mică de 80%, statele membre ar trebui să stabilească un plan de acțiune pentru promovarea negocierii colective între partenerii sociali.
Totodată, țările UE vor fi obligate să instituie un sistem de aplicare, inclusiv monitorizare fiabilă, controale și inspecții pe teren, pentru a asigura conformitatea și a aborda subcontractarea abuzivă, munca independentă falsă, orele suplimentare neînregistrate sau intensitatea crescută a muncii.
Printre efectele pozitive ale introducerii “salariului minim european” se află stoparea migrației forței de muncă, îmbunătățirea nivelului de trai, crearea premiselor necesare pentru dezvoltarea viitoarei forțe de muncă, promovarea negocierilor colective pentru stabilirea salariilor, un grad de adecvare corespunzător al salariilor minime legale și acces efectiv la protecția salariului minim.
Dintre posibilele efecte negative ale implementării viitoarei directive, fără a ține cont de diferențele între puterea economiilor statelor membre, structura diferită a pieței forței de muncă și nivelurile diferite ale veniturilor din statele membre, CNIPMMR menționează: închiderea firmelor care nu pot susține creșterea salarială, migrarea companiilor multinaționale în alte state non-UE unde forța de muncă este mai ieftină și creșterea inflației.
“Având în vedere unele discuții apărute în spațiul public, reprezentanții IMM-urilor spun că nu este stabilită o valoare a salariului minim brut la nivel european; salariul minim nu va avea aceeași valoare în toate statele membre; nu este obligatoriu ca salariul minim să fie un anumit procent din salariul mediu brut; directiva adoptată stabilește un cadru pentru salariile minime și nu un salariu minim european; va exista o perioadă de transpunere de 2 ani pentru statele membre, după aprobarea de către Consiliu și publicarea în Jurnalul Oficial al UE; salariul minim european, specific fiecărui stat, nu va fi plătit/asigurat din fonduri europene, ci de către angajator; stabilirea salariului minim rămâne o prerogativă națională”, precizează sursa citată.
CNIPMMR reamintește că Legea nr. 174/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 217/2000 privind aprobarea coșului minim de consum lunar, prevede: “Coșul minim de consum pentru un trai decent constituie elementul principal de fundamentare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și a politicii salariale” .
Valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent se stabilește anual de către Institutul Național de Statistică, dar acesta nu a stabilit valoarea acestuia în ultimii 2 ani, invocând inadvertențe ale legii.
CNIPMMR susține creșterea salariului minim brut pe economie având la bază următorii piloni: solidaritatea – creșterea salariului minim trebuie să asigure salariaților acoperirea creșterilor de prețuri; competitivitatea – creșterea salariului minim nu trebuie să afecteze capacitatea de a intra/rămâne pe piață a întreprinderilor românești; sustenabilitatea – evoluțiile salariului minim brut pe economie trebuie puse în contextul evoluției productivității muncii; complementaritatea – salariul minim brut pe economie trebuie stabilit pe baza coeziunii cu politicile publice de susținere a mediului economic. (Agerpres)

Vezi si

Anul 2025 va aduce noi majorări ale taxelor locale pe proprietate

Taxele și impozitele pe proprietăți (imobile și terenuri), colectate și utilizate de autoritățile locale, vor …

2 comments

  1. #fărăsclaviînUE #salariuminimUE

    E o uniune pentru Franța, Belgia, Austria, Germania, Olanda Elveția, Luxemburg… restul, lasă’i să fie sclavi …
    Normal că e urgent un salariu minim unic la nivel de U.E.
    Am primit oferta în Portugalia cu 800 euro pe luna, și am rîs de recrutoare, ptr. că salariul meu la vremea aia, era mai mare.
    Un salariu minim unic la nivel de U.E ar stopa migrația pentru muncă, și s’ar relaxa și sclifosiții ăia care se uită strîmb la noi prin occident

  2. Cadru’ smandru.
    Largile perspective si ingustele posibilitati.
    Big government sucks. Ppl need to wake up. Government does not do anything for you. Ppl can administer themselves with much less than they pay now.