Monday , July 22 2024

Deficitul comercial a crescut cu 11%, la 12,3 miliarde de euro, în primele cinci luni din 2024

Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie – 31 mai 2024 a fost de 12,288 miliarde de euro, mai mare cu 1,230 miliarde de euro (+11,1%) decât cel înregistrat în perioada similară a anului trecut, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, publicate miercuri.


În primele cinci luni ale anului, exporturile FOB au însumat 38,536 miliarde de euro, consemnând un declin de 2,9%, iar importurile CIF au însumat 50,824 miliarde de euro, după o creștere cu 0,2%, comparativ cu perioada 1 ianuarie -31 mai 2023.
Conform INS, în perioada 1 ianuarie – 31 mai 2024, ponderi importante în structura exporturilor și importurilor sunt deținute de grupele de produse: mașini și echipamente de transport (47,1% la export și 36,5% la import) și alte produse manufacturate (29,6% la export și 28,5% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada menționată a fost de 27,999 miliarde de euro la expedieri și de 37,511 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 72,7% din total exporturi și 73,8% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie – 31 mai 2024 a fost de 10,537 miliarde de euro la exporturi și de 13,313 miliarde de euro la importuri, reprezentând 27,3% din total exporturi și 26,2% din total importuri.
În luna mai 2024, exporturile FOB au însumat 7,241 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 10,213 miliarde de euro, rezultând un deficit de 2,971 miliarde de euro. Față de luna mai 2023, exporturile din luna mai 2024 au scăzut cu 16,2%, iar importurile s-au redus cu 5,6%.
INS menționează că soldul balanței comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB și a importului CIF, ca diferență între
acestea. Soldul negativ al balanței comerciale se numește deficit, iar cel pozitiv se numește excedent. Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. Prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale prețului FOB, cât și costul asigurării și transportului internațional.  (Agerpres)

Vezi si

Ministrul Energiei: Până în 1 aprilie 2025 vom avea o definiţie a consumatorului vulnerabil în sectorul energetic

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a anunţat că, până în 1 aprilie 2025, va exista o …