Friday , April 26 2024

Dacia are probleme pe pieţele emergente, însă se bucură de succes în statele dezvoltate

Dacia, marcă low-cost care susţine vânzările Renault, are probleme pe pieţele emergente, însă se bucură de succes în statele dezvoltate, unde cumpărătorii încearcă să facă economii, ceea ce erodează performanţele modelelor mai scumpe, potrivit Wall Street Journal (WSJ).

Renault a pornit în urmă cu şase ani să cucerească pieţele emergente cu o maşină accesibilă ca preţ şi cu dotări modeste. Acum, producătorul auto francez are probleme cu vânzarea modelului în unele state în curs de dezvoltare, precum India, însă maşinile sunt cumpărate de clienţi din ţările bogate care încearcă să economisească bani, ceea ce loveşte în vânzările de automobile mai scumpe ale Renault, notează Wall Street Journal.

Anul trecut, peste un sfert din vânzările Renault au fost reprezentate de modele fără pretenţii din categoria “entry”, care costă mai puţin de două treimi din preţul unei maşini standard echivalente.

Grupul a vândut anul trecut 684.882 de maşini din variantele low-cost, jumătate din acestea fiind reprezentate de maşini marca Dacia, livrate în principal pe pieţele europene, restul fiind modele low-end Renault, destinate statelor emergente.

“Nu aşa se aştepta Renault să fie”, potrivit Wall Street Journal.

Dacia a fost destinată pieţelor emergente, iar Europa de Vest era o idee secundară, a afirmat Tim Urquhart, analist la IHS Global Insight.

“Europa de Vest a devenit un succes mai mare decât s-a anticipat”, a adăugat el.

La puţin timp după lansarea producţiei modelului Logan, produs de Dacia în România, importatori independenţi au început să cumpere maşinile pentru a le vinde în statele vestice. Un an mai târziu, chiar Renault vindea modelul pe aceste pieţe, însă la preţuri fixe, fără oferte speciale, pentru a menţine marjele.

Cu toate că preţuri mai mici înseamnă profituri mai reduse pentru fiecare autovehicul, şeful programului entry-level al Renault, Gerard Detourbet, susţine că marjele produselor ieftine sunt bune, ca procente.

Grupul a raportat vânzări record în 2010, de 2,63 de milioane de unităţi, datorită în parte succesului maşinilor cu preţuri reduse, după ce în anii anteriori a înregistrat scăderi din cauza crizei economice. Constructorul auto a anunţat luni că anul trecut a revenit pe profit, după perderi de 3,1 miliarde de euro în 2009.

Cea mai simplă versiune a Loganului costă în Franţa 7.600 de euro, pe când un Clio, un echivalent Renault pentru maşina românească, poate fi achiziţionat cu 13.900 de euro. Cele două autovehicule au aceleaşi dimensiuni şi acelaşi motor.

Producţia Logan a început în 2004. Renault a cumpărat participaţia majoritară la Dacia în 1999, iar acţiunile rămase au fost achiziţionate cinci ani mai târziu. Spre deosebire de modelele standard Renault, Loganul are o cheie de contact manuală, “de modă veche”, nu are control de direcţie şi prezintă mai puţine variante de motorizare şi sisteme de transmisie. Aerul condiţionat este o opţiune.

Vânzarea de autovehicule ieftine este o problemă delicată pentru toţi constructorii auto. În India, vânzările Nano, maşina de 2.500 de dolari a Tata Motors, au intrat în impas după ce mai multe unităţi au luat foc.

În India şi Renault are probleme. Dimensiunile Loganului plasau maşina într-un nivel de taxare mai mare decât s-a anticipat. Totodată, neînţelegerile cu partenerul local Mahindra & Mahindra au dus la desfiinţarea parteneriatului, astfel că grupul indian produce Logan sub licenţă.

Renault are probleme şi în altă parte. Vânzările s-au prăbuşit în Rusia, când statul a intrat în recesiune, în 2009, iar problemele politice au împiedicat producţia în Iran.

Grupul francez atribuie succesul neaşteptat al Dacia pe pieţele europene unei schimbări în mentalitatea tinerilor, care cred că este mai “deştept” să cheltuiască mai puţin.

Unul dintre acţionarii Renault, statul francez, nu este complet mulţumit cu strategia low-cost a producătorului auto. Guvernul francez, care deţine 15% din grup, este îngrijorat că o parte din producţie ar putea fi mutată în străinătate. Construirea unei maşini în România costă cu 1.000 de euro mai puţin decât în Franţa, care asigură în prezent un sfert din producţia globală a Renault.

La începutul anului trecut, preşedintele francez, Nicolas Sarkozy, i-a convocat pe şefii constructorului auto pentru a le cere să nu transfere în totalitate producţia modelului Clio în afara Franţei. Grupul s-a angajat să se conformeze solicitării.

Vezi si

Grindeanu: Tarom trebuie să intre în reorganizare economică

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat miercuri, că TAROM va primi până la finele lunii …