Thursday , April 18 2024

Cum vom “zbura” cu 250 km pe oră cu TGV-ul românesc “made in China”

TGV chinezesc

Trenurile din România circulă în prezent cu o viteză medie de 45 de kilometri pe oră, însă chinezii ne-ar putea face să “zburăm” cu 250 de km pe oră. Dacă vor deveni realitate planurile imaginate la ministerul Transporturilor, legat de un tren de mare viteză care să lege Ungaria de Constanţa, vom ajunge de la Curtici la Marea Neagră în 3 ore şi 30 de minute exact cât faci în prezent din Bucureşti până în Constanţa.

În prezent un tren InterCity care pleacă la ora 4,15 dimineaţa din Curtici ajunge în Bucureşti la ora 16,10 – cu alte cuvinte face aproape 12 ore, fără să luăm în considerare întârzierile obişnuite. De la Bucureşti până la Constanţa cea mai rapidă variantă este de 2 ore şi 35 de minute (dar trenurile InterRegio fac şi 3 ore 40 minute).

Cu alte cuvinte, cei 863 kilometri care leagă Ungaria de Constanţa sunt parcurşi în prezent cu trenul în minim 14 ore şi jumătate. După mega-proiectul Ministerului Transporturilor în cooperare cu firmele din China, traversarea Est-Vest a României se va face în doar 3 ore şi jumătate, de 4 ori mai rapid!

Cu alte cuvinte, doi călători care ar porni în acelaşi moment spre Constanţa, unul de la graniţa cu Ungaria cu trenul chinezesc de mare viteză şi un al doilea din Capitală cu un InterRegio obişnuit, ar coborâ în gara de la maulul Mării Negre în acelaşi timp!

Primul tren de mare viteză din România, discutat de autorităţile române cu investitorii chinezi, ar presupune un mega-proiect în valoare de 11 miliarde euro realizat printr-un parteneriat public-privat. Doar 20 de ţări au în prezent trenuri de mare viteză, România ar intra astfel într-un club select, cu ajutorul chinezilor.

China a făcut în ultimii ani un adevărat tur de forţă în materie de trenuri de mare viteză, construind peste 10.000 de kilometri şi atingând viteze record de 470 km. pe oră. Sistemul “made in China” ascunde însă un risc legat de siguranţa transportului, mai multe accidente având loc în ultimii ani.

Ofensiva Chinei cu trenuri de mare viteză: 10.000 de kilometri în câţiva ani şi 350 km pe oră

În ultimii şase ani, China a inaugurat peste 10.000 km de linii ferate de mare viteză şi expansiunea continuă, cu investiţii de miliarde de dolari pe an, potrivit Hotnews.ro.

În China, trenurile ajungeau la maxim 160 km/h, însă acum s-a depăşit viteza de 350 km/h.

Care a fost preţul acestor proiecte grandioase? Au fost o serie de accidente mortale, acuzațiile de corupție s-au ținut lanț, iar despre chinezi s-a scris că au dezvoltat mult prea repede aceste linii,  furând tehnologie de la marile companii internaționale.

China a anunțat acum zece ani un plan măreț pe partea de trenuri de mare viteză, în 2004 au început lucrările la primele linii, iar în 2007 au fost date în folosință primele tronsoane unde garniturile feroviare “prindeau” peste 300 km/h.

De atunci chinezii inaugurează linie după linie, s-a trecut de 10.000 km, iar expansiunea continuă la peste 15.000 km, unele linii ajung și în aerul rarefiat de la peste 4.000 metri altitudine, în vagoane găsindu-se și măști de oxigen.

O călătorie de 1.300 km între Beijing și Shanghai durează 4 ore jumătate, dar biletele sunt scumpe pentru majoritatea chinezilor care se plâng că de când s-au introdus trenurile noi, au fost scoase multe dintre cele vechi, cu bilete accesibile.

China continua sa lucreze intens la linii de mare viteza care sa uneasca toate marile orase, muncitorii lucrand la peste 3.000 de metri in solul inghetat, dar si in desertul Gobi unde vantul este atat de puternic incat matura totul in cale.

Anul trecut China a inaugurat cea mai lunga linie de mare viteza din lume: 2.300 km intre Beijing si orasul Guangzhou (sudul Chinei), calatoria durand opt ore in loc de 24.

China spune ca e gata sa exporte tehnologia, candidate fiind tarile din jur, spre exemplu Thailanda si Vietnam. Ramane de vazut daca se poate concretiza ceva si cu Romania, scrie Hotnews.

Vezi si

Cât sunt dispuși românii să plătească pentru cazare în perioada minivacanței de Paști

67,5% dintre români spun că ar plăti între 150 și 300 de lei/camera dublă/noapte, iar …