Friday , April 19 2024

Cum îi batjocoreşte ASTRA pe şoferii păgubiţi, acoperind doar 25-40% din costul reparaţiei maşinilor avariate

astra

Două asociaţii auto, ASSAI şi ACODAREN, susţin că şoferii păgubiţi de clienţi RCA ai Astra Asigurări, cel mai mare asigurator în 2012, primesc de la companie o sumă care reprezintă între 25 şi 40% din costurile reparaţiei autovehiculului avariat. Societatea ASTRA prosteşte păgubiţii, “virând într-un cont deschis de către Astra Asigurări pentru client, fără consimţământul clientului, o sumă (…) care reprezintă între 25 – 40% din costurile reale ale reparaţiei maşinii, iar păgubitul RCA este anunţat prin SMS că a fost despăgubit”, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente.  “Nu de puţine ori au apărut în presă declaraţii şi avertismente cu privire la nesustenabilitatea preţurilor practicate de către unele companii de asigurare, vizate fiind Astra, Euroins şi CARPATICA”,  se spune înntr- un comunicat ACODAREN

 

“În urmă cu câteva luni, Astra Asigurări a introdus un nou sistem de despăgubire prin care clientul păgubit RCA este pus în imposibilitatea de a-şi efectua reparaţia maşinii avariate într-un service auto. În loc să achite costurile de reparaţie ale maşinii avariate într-un accident în care păgubitul RCA este nevinovat, acestuia îi este virată în contul sau ori într-un cont deschis de către Astra Asigurări pentru client, fără consimţământul clientului, o sumă (…) care reprezintă între 25 – 40% din costurile reale ale reparaţiei maşinii, iar păgubitul RCA este anunţat prin SMS că a fost despăgubit”, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).

Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat primesc despăgubiri pentru daunele materiale şi/sau vătămările corporale suferite.

Scopul poliţei este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri pentru daunele suferite, independent de situaţia materială a celui care a produs paguba.

După trimiterea SMS-ului, Astra închide dosarul de daună, fără a avea un document agreat şi semnat de clientul păgubit prin care acesta să-şi fi exprimat acordul cu suma primită, potrivit sursei citate.

“Din acel moment, clientul nu mai poate apela la nici un service auto care să accepte reparaţia maşinii sale în baza poliţei RCA, deoarece clientul figurează ca despăgubit şi cu dosarul de daună închis”, se spune în comunicatul ASSAI.

La rândul ei, Asociaţia concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan (ACODAREN) spune că scăderea înregistrată de piaţa auto a făcut ca între societăţile de asigurări să se declanşeze un “război al preţurilor pe segmentul poliţelor RCA”.

“Nu de puţine ori au apărut în presă declaraţii şi avertismente cu privire la nesustenabilitatea preţurilor practicate de către unele companii de asigurare, vizate fiind Astra, Euroins şi Carpatica. Avertismentul lansat de managerii din asigurări era că acest război va face victime în momentul despăgubirii şi clienţii îşi vor pierde încrederea în sistemul de asigurări”, se spune în comunicatul ACODAREN.

La nivelul anului 2012, veniturile din poliţe RCA au crescut cu 8,34%, la 2,13 miliarde de lei, ponderea acestui segment afaceri în totalul subscrierilor industriei asigurărilor ajungând la 25,8%, potrivit datelor autorităţii de reglementare (ASF).

Cei mai mari jucători pe segmentul RCA sunt Astra – 410,3 milioane de lei, Euroins – 390,5 milioane de lei, Carpatica Asig – 238,4 milioane de lei, Asirom – 227,7 milioane de lei şi Omniasig -213,8 milioane de lei, potrivit datelor Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare (UNSAR).

La finele anului trecut, conform datelor UNSAR, Astra avea în vigoare un număr de 978.304 poliţe RCA, Euroins – 742.865 şi Omniasig – 646.254.

“În ultimul timp, tot mai mulţi clienţi au venit la service-uri pentru a cere sprijin în rezolvarea unor situaţii conflictuale apărute în relaţia cu Astra, în calitatea lor de păgubiţi ai acestei companii.

Conflictul este generat de plata forţată, prin virarea în cont fără acordul păgubitului, a unor sume de bani considerate de către Astra drept despăgubire acceptată. Aceste sume, calculate netransparent, după o regulă ştiută doar de inspectorii Astra, nu permit clienţilor efectuarea reparaţiilor în condiţii de calitate şi siguranţă”, a declarat preşedintele ACODAREN, Marius Ghiban.

Conform Ordinul CSA 14/2011, păgubitul depune o cerere de despăgubire, iar asigurătorul trebuie să formuleze o ofertă de depăgubire justificată.

“Acestă ofertă trebuie acceptată de către păgubit. Dacă păgubitul consi-deră nejustă oferta asigurătorului, acesta are dreptul de a o refuza şi poate reclama la autoritatea de reglementare suma oferită ca despăgubire, solicitând recalcularea acesteia. Aceste drept este puţin cunoscut, ceea permite unor asigurători să acţioneze la limita legii, în defavoarea celor care, fără vină, devin păgubiţi”, se arată în comunicatul ACODAREN, în care se mai spune că Astra a înregistrat în 2012 un număr de 4.123 de reclamaţii referitoare la dosarele de daună pe RCA.

Contactaţi de Mediafax, reprezentanţii Astra nu au transmis, până la ora difuzării ştirii, o reacţie la acuzaţiile celor două asociaţii.

Înfiinţată în 2006, ACODAREN este asociaţia concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan din România şi reprezintă peste 100 de puncte de vânzare şi service la nivel naţional. (Mediafax)

 

Vezi si

România înregistrează unul dintre cele mai mari decalaje din UE între veniturile populației

România înregistrează unul dintre cele mai mari decalaje din UE între veniturile mari și cele …