Friday , March 29 2024

Cum a schimbat pandemia obiceiurile de vacanță ale românilor

Pandemia a schimbat obiceiurile de vacanță ale românilor din mediul urban, conform unui nou studiu realizat de o agenție de media și citat de Agerpres. 2020 a fost anul vacanțelor mai rare, petrecute alături de familie și prieteni în locuri izolate din țară.

Dacă anul trecut 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban nu au renunțat la vacanțe, în acest an 95% dintre ei intenționează să meargă în vacanță.

Studiul Starcom România “Impactul COVID-19 asupra obiceiurilor de vacanță” face parte din HumanGraphExperience, o serie de infografice lunare realizate de Starcom România, bazate pe studii cantitative.

Potrivit documentului citat, principalele motive pentru care românii au renunțat la vacanța din 2020 au fost restricțiile impuse de autorități (52%), protejarea sănătății proprii și a celor dragi (36%), dar și motive de ordin financiar – lipsa resurselor (31%), instabilitatea financiară (22%) sau dorința de a economisi (11%).

Dintre românii care au fost în vacanță anul trecut, jumătate au declarat că au organizat mai puține plecări față de anii dinainte de pandemie.

“2020 a fost anul vacanțelor în familie: 8 din 10 românii din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiați pentru a se simți în siguranță. Printre comportamentele observate, se numără faptul că majoritatea au renunțat la destinațiile dorite din cauza restricțiilor de circulație (74%), au călătorit cu propria mașină din motive de siguranță (76%), au evitat în mod intenționat anumite țări cu risc ridicat (70%), au organizat șederi mai scurte (55%) și au preferat camping-ul și spațiile deschise (52%). Comparativ cu perioada pre-pandemică, în 2020, românii din mediul urban și-au petrecut vacanțele în locații mai puțin accesibile, atât din punct de vedere geografic, cât și financiar (locații de lux, stațiuni, locuri exotice, locații care nu sunt expuse riscului). Întrucât au călătorit mai puțin decât în alți ani, și-au permis să se bucure de o experiență mai scumpă”, arată autorii studiului.

Pe de altă parte, dorința de a-și petrece vacanța descoperind noi locuri și țări, interacționând și conectându-se cu alte persoane a scăzut în timpul pandemiei, din cauza preocupării pentru sănătate. Similar, a scăzut interesul pentru locații animate, în timp ce a crescut cel pentru vacanțele petrecute acasă.

În perioada pandemiei, a crescut interesul pentru vacanțele petrecute în România. În topul destinațiilor preferate se află litoralul, urmat de Brașov și Prahova. În paralel, românii din mediul urban care au continuat să își petreacă vacanțele în străinătate au optat pentru destinații precum Bulgaria, Grecia și Turcia.

În ceea ce privește planificarea vacanțelor viitoare, majoritatea românilor din mediul urban declară că le este dor de vacanță, indiferent dacă au renunțat la ea anul trecut sau nu. Sentimentul este mai acut printre femei și tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani.

Astfel, 95% intenționează să meargă în vacanță anul acesta. Dintre aceștia, peste 90% vor să își petreacă vacanța în România, în destinații precum litoralul, zonele montane sau Maramureș, în timp ce Grecia rămâne cea mai populară destinație externă.

În ceea ce privește motivele pentru care majoritatea românilor din mediul urban optează și anul acesta pentru o vacanță în țară, preocuparea pentru sănătate și siguranță rămâne prioritară, în special în rândul persoanelor mature, cu vârsta peste 55 de ani (51%). Alte motive invocate includ costurile reduse, mai ales de segmentul de vârstă 25-44 (38%), lipsa obligativității unui test COVID, un motiv susținut de cei cu vârsta cuprinsă între 35 și 44 de ani (38%) sau dorința de a susține economia locală, mai prezentă printre respondenții de peste 55 de ani (38%).

“Dintre românii din mediul urban care intenționează să meargă în vacanță în 2021, majoritatea au de gând să își folosească propria mașină, similar cu comportamentul pre-pandemic. În schimb, comparativ cu perioada pre-pandemică, numărul persoanelor care intenționează să călătorească cu trenul și autobuzul a scăzut (-4%), în timp ce numărul celor care aleg să călătorească cu avionul a crescut (^5%). Şi anul acesta, majoritatea preferă să își petreacă vacanțele alături de familie și prieteni. Totuși, așa cum era de așteptat, concediul arată diferit în funcție de segmentul de vârstă: persoanele de peste 45 de ani prioritizează relaxarea și odihna, își doresc să viziteze obiective turistice, să descopere diferite culturi și să încerce mâncăruri exotice, în timp ce persoanele cu vârsta sub 34 de ani intenționează să facă fotografii pentru a le păstra ca amintiri, să fie active, să se distreze și să lege prietenii”, se mai arată în studiul referitor la impactul Covid-19 asupra planurilor de vacanță.

Pe de altă parte, incertitudinea are impact asupra comportamentului legat de organizarea vacanțelor, în condițiile în care 53% dintre românii utilizatori de Internet din mediul urban amână planificarea vacanței până în ultimul moment, temându-se de introducerea neașteptată a unor noi restricții, iar 46% dintre ei nu sunt siguri că vor călători în țări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.

Cu toate acestea, românii par optimiști, 67% dintre ei se simt mai confortabil față de anul trecut să plece în vacanță.

Studiul a fost realizat de agenția de media Starcom, prin interviuri online, pe un eșantion de 805 persoane, de sex feminin și masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet, din mediul urban, în perioada 17-25 Iunie 2021. (Agerpres)

Vezi si

70% dintre angajații din HoReCa și turism câștigă sub salariul mediu pe economie

70% dintre angajații din HoReCa și turism câștigă sub salariul mediu pe economie, media fiind …