Friday , July 19 2024

Creșterea TVA rezolvă probleme pe termen scurt, dar va avea efecte grele pe termen lung  

 Creșterea cotei TVA este o măsură de urgență care rezolvă probleme pe termen scurt, dar cu efecte grele pe termen lung, cum ar fi inflație mare și afectarea întregii populații, a atenționat, marți, într-o conferință de presă, Vlad Boeriu, membru al Consiliului Director din cadrul Camerei de Comerț Americane în România (AmCham).


“Creșterea TVA este o măsură de urgență, în sensul în care e o măsură care clar duce la creșterea imediată a veniturilor colectate, pe de o parte, dar aplicarea generalizată sau impactul generalizat pe care îl are denotă o lipsă de direcție, de analiză, de structură. Părerea mea e că vom vorbi de o creștere a TVA doar în măsura în care nu vom reuși să așezăm sistemul fiscal pe niște baze care să ne ajute economic, măcar pe termen mediu. Nu pot să exclud acest risc, spun doar că ajungem într-un astfel de risc sau într-o astfel de situație, dacă nu avem o strategie și atunci ajung în situația în care eu am nevoie urgentă de bani la buget fără să mă gândesc care sunt implicațiile pe termen mediu sau de fapt, de unde ar trebui să colectez mai mult, din ce sectoare ale economiei, din ce parte a contribuabililor. Atunci, aplic o măsură care ne aduce imediat mulți bani. Dacă vreți, tratez un simptom, nu tratez o cauză cu o creștere a cotei de TVA”, a menționat Boeriu.
Specialistul în taxare și fiscalitate al AmCham România a apreciat că TVA are capacitatea de a aduce într-un timp foarte scurt bani mulți la buget, dar nu ajută neapărat la creșterea economică.
“TVA a fost crescută o singură dată în criza precedentă, sensibil. TVA are această capacitate să-ți aducă foarte repede bani mulți, dar nu înseamnă că este o măsură care te ajută în vreun fel la creștere economică, la stabilitate, ci doar îți rezolvi această problemă într-un termen foarte scurt, cu efecte grele pe termen lung. Vorbim iarăși de o creștere a inflației, afectarea întregii populații, indiferent că vorbim de salariați, de pensionari sau de alte categorii de persoane”, a spus Vlad Boeriu.

 Impozitul de 1% pe cifra de afaceri este injust; cheltuielile bugetare nu s-au redus

Impozitul de 1% aplicat companiilor pe cifra de afaceri este unul injust și urmărea reducerea cheltuielilor bugetare, dar din păcate acest lucru nu s-a văzut, a declarat Vlad Boeriu, membru al Consiliului Director din cadrul Camerei de Comerț Americană în România (AmCham).
“Impactul noii taxe minime pe cifra de afaceri cred că a fost subiectul cel mai dezbătut de mediul de afaceri, anul trecut. AmCham continuă să susțină că acest impozit este unul injust, generând efecte anticoncurențiale și inflaționiste. Un impozit care a fost introdus intempestiv și, ca urmare a acestui fapt, a generat inadvertențe și anomalii cu care mediul de afaceri continuă să se confrunte. Cel mai important este că 39% dintre respondenții sondajului nostru au considerat că acest impozit a avut un impact semnificativ asupra business-ului lor. Introducerea acestui impozit a fost parte a unui pachet care privea și reducerea cheltuielilor bugetare. Din păcate, lucrul acesta nu l-am văzut. De la început s-a vorbit despre un impozit temporar, inițial pentru un an, apoi pentru pentru doi ani și credem în continuare că, odată ce a fost introdus, ar trebui să existe un calendar clar de renunțare la acest impozit care nu aduce neapărat nivelul scontat de venituri bugetare și creează mari probleme jucătorilor din economie”, a spus Boeriu.
Acesta a explicat că au existat și inadvertențe care au generat aplicarea unor taxe la taxe.
“Pe lângă costul semnificativ mai mare cu fiscalitatea pe care trebuie să-l suporte, vorbim și de anumite inadvertențe. În primul rând, acesta se aplică asupra multor altor taxe pe care contribuabilii sunt obligați să le colecteze în numele statului, fie că vorbim taxe speciale la Fondul de Mediu, taxe speciale în energie, taxa pe pungă, taxa clawback, accizele și alte asemenea taxe care intră în baza de impozitare a acestui impozit de 1%. Firește, o taxare a taxelor nu este ceva echitabil. Apoi, avem cheltuielile de Cercetare-Dezvoltare. În general, România are nevoie de de un focus mult mai mare pe Cercetare-Dezvoltare și atunci, din nou, acestea ar trebui, după părerea noastră, excluse din baza de impozitare a acestui 1%. Apoi, diferențele de curs valutar dacă ele sunt nefavorabile nu sunt luate în considerare la calculul impozitului de 1%. În anumite luni, contribuabilii pot să piardă din diferența de curs valutar, în alte luni să câștige. Partea de câștig se va impozita, în timp ce partea de pierdere nu este luată în considerare”, a explicat reprezentantul AmCham România. (Agerpres)

Vezi si

Ministrul Finanțelor spune că nu s-au purtat discuții pentru creșterea impozitului pe venit la 16%, nici pentru creșterea TVA

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, susține că la nivelul Ministerului Finanțelor nu s-au purtat niciun fel …