Tuesday , April 23 2024

Bancile vor fi obligate sa dea clientului explicatii scrise privind notiunile din contract

Comisia de buget-finan]e din Camera Deputa]ilor a adoptat joi un amendament la OUG 50/2010, prin care clientului i se d\ dreptul ca în faza precontractual\ s\ cear\ explica]ii în scris b\ncii privind orice no]iune din contract pe care nu o în]elege, iar banca este obligat\ s\ îi r\spund\.

Amendamentul adoptat are în vedere articolele 33 [i 34 din OUG 50/2010, care prev\d obliga]iile b\ncilor de a fi explicite [i transparente în ceea ce prive[te informa]iile pe care le pun la dispozi]ia consumatorilor, mai ales în faza precontractual\, pân\ la mometul în care consumatorul semneaz\ contractul.

“S-a adoptat un amendament prin care consumatorului i se d\ dreptul de a cere explica]ii în scris b\ncii în leg\tur\ cu orice no]iune din con]inutul contractului pe care el nu o în]elege [i creeaz\ obliga]ia b\ncilor de a pune la dispozi]ia consumatorului, în scris, aceste explica]ii pe care, dac\ [i le însu[e[te consumatorul, acest document devine parte în contractul de credit [i pe baza acestor redefiniri, explicit\ri, judecarea derul\rii contractului se va face mai corect”, a declarat pre[edintele Comisiei de buget-finan]e a Camerei Deputa]ilor, Viorel [tefan.

El a ar\tat c\, în [edin]a de joi a comisiei, s-a dezb\tut [i tema privind interdic]ia pe care OUG 50/2010 o impune b\ncilor de a majora, ulterior sau în cursul derul\rii contractului, nivelul comisioanelor, tarifelor [i a spezelor de orice natur\.

Viorel [tefan a precizat c\ aceast\ tem\ a dat na[tere, în cadrul dezbaterilor, la dou\ teze: prima prevede interzicerea major\rii nivelului comisioanelor, tarifelor, spezelor în cursul derul\rii contractului chiar dac\ solicit\ consumatorul un nou serviciu; cealalt\ prevede interzicerea major\rii unilaterale, de c\tre creditor, l\sând posibilitatea s\ se opereze modific\ri doar dac\ exist\ acceptul consumatorului.

El a precizat c\ dezbaterea pe cele dou\ teze nu a dus la o concluzie agreat\.

“Nu am ajuns la concluzie pentru c\, uneori, risc\m ca dorind mai-binele consumatorului s\ îl dezavantaj\m. S-a adus în sus]inerea punctului de vedere de c\tre ARB exemplul cu situa]ia în care un credit aflat în suferin]\ îl determin\ pe consumator s\ vin\ el la banc\, din interesul lui, [i s\ solicite servicii suplimentare, care se reflect\ în costuri suplimentare, ceea ce ar fundamenta fie majorarea spezelor ini]iale convenite, fie perceperea unor speze suplimentare”, a explicat Viorel [tefan.

Dezbaterile asupra OUG 50/2010 vor fi reluate mar]ea viitoare.

Vezi si

Operatorii de transport rutier de mărfuri spun că au pierdut 2, 55 miliarde de euro în 2023, din cauza întârzierilor de la frontiere

Industria de transport rutier de mărfuri a pierdut anul trecut 2,55 miliarde de euro din …