Monday , May 6 2024

Proiectul pentru modernizarea Aeroportului este finalizat, lucrarile trebuie terminate pana `n martie 2014

Consiliul Jude]ean Suceava va trebui s\ dea o autoriza]ie de construc]ie pentru c\ lucr\rile de modernizare vor fi f\cute pe raza a trei localit\]i u avizul de la Autoritatea Aeronautic\ va trebui s\ soseasc\ `n luna viitoare, iar dificultatea cea mai mare ar fi aceea c\ perioada ce va r\m=ne p=n\ la finalizare va include dou\ ierni `n care se va lucra mai greu [i o singur\ var\ `n care constructorul va trebui s\ „trag\ tare” 

 
Firma bucure[tean\ EcoTerra a finalizat documeta]ia tehnic\ care va sta la baza organiz\rii licita]iei de modernizare a aeroportului. Toat\ documenta]ia a fost dat\ de firma EcoTerra beneficiarului – Regia Autonom\ „Aeroportul Interna]ional {tefan cel Mare” Suceava. Aceasta a comunicat, la r=ndul ei, Consiliului Jude]ean (CJ) Suceava cu privire la documenta]ie, `n condi]iile `n care un alt exemplar fusese trimis la Autoritatea Aeronautic\ Civil\ Rom=n\ (AACR) pentru avizare. Directorul Regiei Autonom\ „Aeroportul Interna]ional {tefan cel Mare” Suceava, Dumitru Sahlean, a precizat c\ aceasta este procedura preliminar\ demar\rii licita]iei pentru execu]ia lucr\rilor de modernizare. ~n func]ie de avizul AACR, ce ar putea s\ ajung\ `n cursul lunii august, CJ Suceava trebuie s\ emit\ autoriza]ia de construire `ntruc=t lucr\rile de modernizare vor cuprinde terenuri situate pe raza administrativ\ a trei localit\]i – ora[ul Salcea `n principal, dar [i comunele Dumbr\veni [i Ad=ncata.
Pe 25 aprilie, la CJ Suceava, a fost semnat Contractul de achizi]ie public\ a serviciilor de proiectare pentru proiectul „Modernizare suprafa]\ de mi[care [i balizaj, turn de control [i amenajarea terenului `n vederea amplas\rii sistemului de naviga]ie tip ILS”.
Firma care a adjudecat licita]ia de proiectare este din Bucure[ti, se nume[te Eco Terra, are sediul pe strada C\derea Bastiliei, a fost `nfiin]at\ `n 1996 [i are 15 angaja]i, fiind reprezentat\ la Suceava de Alina Mariana V\duva. Printre lucr\rile similare pe care firma Ecoterra le-a avut `n ]ar\ se num\r\ [i cea de la aeroportul de la Sibiu, fiind vizat\ reconstruc]ia zonei de siguran]\ a pistei, deteriorat\ `n urma unor alunec\ri de teren care a afectat [i sistemul electronic de navigare ILS de la aeroportul sibian.
Semnarea contractului cu Regia Autonom\ „Aeroportul Interna]ional „{tefan cel Mare” Suceava” a avut loc la c=teva zile dup\ ce dou\ contesta]ii nu au fost admise de Consiliul Na]ional de Solu]ionare a Contesta]iilor (CNSC). Obiectul contractului consta `n: elaborarea de c\tre prestator a proiectului tehnic, caietelor de sarcini [i detaliilor de execu]ie pentru „Turn de control [i amenajarea terenului `n vederea amplas\rii sistemului de naviga]ie aerian\ tip ILS”, precum [i `n reactualizarea unor documenta]ii tehnice din 2008.
Firma care va moderniza aeroportul va fi desemnat\
`n cel mai bun caz peste dou\ luni de zile
Este vorba despre proiectele tehnice, caietele de sarcini [i detalii de execu]ie pentru „Modernizarea suprafe]ei de mi[care [i balizaj la Aeroportul {tefan cel Mare Suceava, varianta pist\ elastic\”. Reactualizarea acestor documenta]ii va trebui s\ fie f\cut\ `n func]ie de ultima variant\ a studiului de fezabilitate avizat `n anul 2011, dar [i a cerin]elor avizelor Autoritatea Aeronautic\ Civil\ din Rom=nia. Valoarea total\ a contractului este de 270.022 lei, la care se adaug\ 64.805 lei TVA. Perioada de desf\[urare a activit\]ilor de proiectare `n contract era de dou\ luni.
Documenta]ia va sta la baza organiz\rii licita]iei pentru atribuirea contractului de modernizare a pistei [i a altor obiective aferente aeroportului, finan]area pentru lucr\rile de mare amvergur\ fiind ob]inut\ `n demersurilor CJ Suceava. Contractul de finan]are a fost semnat, spre finele anului trecut, la Suceava, iar valoarea total\ a proiectului a fost de 39,5 milioane de euro, o mare parte reprezent=nd-o fondurile nerambursabile atrase prin Programul Opera]ional Sectorial (POS) – Transporturi.
~n condi]iile prevederilor legale actuale, este greu de crezut c\ mai sunt [anse ca `n luna august s\ fie stabilit\ firma care va executa lucr\rile de modernizare ale aeroportului. Asta pentru c\ avizul AACR ar trebui s\ vin\ `n prima parte a lunii august dup\ care s\ urmeze emiterea autoriza]iei de construc]ie de c\tre CJ Suceava iar apoi publicarea pe Sistemul Electronic de Achizi]ii Publice (SEAP) a anun]ului de organizare a licita]iei. Acesta din urm\ r\m=ne publicat pe un interval de 52 de zile, [i apoi are loc deschiderea ofertelor. ~n acest fel, este posibil abia `n noiembrie sau decembrie, dac\ nu vor fi contesta]ii, s\ fie semnat [i contractul de execu]ie `n a[a fel `nc=t s\ demareze lucr\rile.
Lucr\rile vor trebui realizate `n vitez\ deoarece termenul final de finan]are include dou\ ierni [i o singur\ var\
Situa]ia nu este deloc foarte roz\, dup\ cum recunoa[te [i directorul Dumitru Sahlean, pentru c\ termenul la care se finalizeaz\ finan]area acestui proiect de 39,5 milioane de euro este 3 martie 2014. Asta `nseamn\ c\, de fapt, firma constructoare are la dispozi]ie doar o singur var\ ca s\ lungeasc\ pista, s\ o l\rgeasc\, s\ fac\ toate celelalte lucr\ri la c\ile de rulare, la amenajarea terenului pentru introducerea unui sistem de dirijare la sol a aeronavelor `n caz de intemperii ILS [i realizarea unui nou turn de control la aeroport.
Cu toate acestea, exist\ [ase ca, `n decurs de un an de zile, s\ fie organizate curse interna]ionale de pe Aeroportul Interna]ional „{tefan cel Mare” Suceava, dar asta numai `n condi]iile `n care m\car marile lucr\ri s\ poat\ fi finalizate `n vara sau cel t=rziu toamna anului 2013, astfel `nc=t luna martie 2014 s\ nu dea prea mari emo]ii nici conducerii aeroportului [i nici administra]iei jude]ene. Pe de alt\ parte, Dumitru Sahlean nu exclude nici varianta unui posibile prelungiri, cu c=teva luni, a termenului p=n\ la care s\ fie asigurat\ finan]area [i, implicit, toate celelalte lucr\ri.
Firma Ecoterra a elaborat proiectul tehnic caietele de sarcini [i detaliile de execu]ie pentru turnul de control, amenajarea terenului `n vederea amplas\rii sistemului de naviga]ie aerian\ tip ILS, [i reactualizarea documenta]iilor de modernizare a suprafe]ei de mi[care [i balizaj la Aeroportul Suceava cu varianta de pist\ elastic\, ]in=nd cont de ultima variant\ a studiului de fezabilitate avizat `n anul 2011 [i `n conformitate cu cerin]ele avizelor Autorit\]ii Aeronautice Civile din Rom=nia (AACR). Potrivit lui Dumitru Sahlean, cele mai importante modific\ri ar fi legate de proiectarea mai am\nun]it\ a noului turn de control [i de proiectarea `n detaliu a zonei unde trebuie s\ fie f\cute lucr\rile de amenajare a sistemului de naviga]ie aerian\ tip ILS. Dumitru Sahlean a spus c\ sistemul ILS ar urma s\ fie cump\rat [i pus de Romatsa, pe cheltuiala sa, condi]ia fiind ca prin proiectul cu finan]are european\ s\ fie realizare lucr\rile preliminarii de amenajare a `ntregii zone.
Lucr\rile de modernizare sau extindere vor afecta doar una sau dou\ luni traficul aerian
Pe de alt\ parte, Dumitru Sahlean
s-a ar\tat a fi optimist `n ceea ce prive[te proiectul `n ansamblu pentru modernizarea aeroportului, spun=nd c\ `n pofida unor dificult\]i care ar putea s\ fie generate de intemperii `n iarna 2012 – 2013 [i `n iarna 2013 – 2014, sunt posibilit\]i ca o parte din lucr\ri s\ fie f\cute chiar [i pe perioade mai dificile. Primele lucr\ri vor fi de decoperatare `n zona de sud a pistei, dincolo de aceasta unde trebuie prelungit\ cu 445 de metri. Apoi `n zona de dincolo de nordul pistei se vor fac lucr\ri de decoperatare pe o lungime de 215 metri. Acestea vor fi printre primele lucr\ri ce vor fi efectuate `n scopul lungirii [i moderniz\rii pistei aeroportului de la Suceava. Ulterior, se vor putea trece la lucr\ri pe actuala zon\ de pist\ `n lungime de 1.800 de metri, `n a[a fel `nc=t s\ fie mereu l\sat\ o suprafa]\ suficient de `ntins\ `nc=t s\ poat\ ateriza avioanele de genul celor care aterizeaz\ [i acum, adic\ cele cu cel mult 70 – 80 de pasageri. „Vom avea `n vedere ca s\ organiz\m lucr\rile de a[a fel `nc=t tot timpul s\ avem m\car o distan]\ de 1.300 de metri disponibil\ pe pist\ iar lucr\rile de modernizare ale acesteia s\ nu afecteze circula]ia aeronavelor, cel pu]in `n condi]iile meteo prielnice. Singura perioad\ `n care vom fi nevoi]i s\ `ntrerupem circula]ia avioanelor va fi cea `n care lucr\rile de modernizare a pistei vor fi f\cute `n partea de mijloc a acesteia. Nu ne permitem riscul ca atunci s\ permitem aterizarea sau decolarea avioanelor [i de aceea, probabil o lun\ sau dou\, sper\m noi pe timp de var\, va fi `ntrerupt traficul pe aeroport”, ne-a mai spus Dumitru Sahlean.
Primul aeroport din Rom=nia care se modernizeaz\ cu fonduri prin POS – T este cel de la Suceava. Contractul a fost semnat, `n noiembrie 2011, iar proiectul de modernizare are o valoare de 39,5 milioane de euro, are preponderent finan]are nerambursabil\ de la UE [i bugetul na]ional, dar [i o component\ mai mic\ de finan]are de la bugetul CJ, reprezent=nd 2% din cheltuielile eligibile ale proiectului. Dup\ lucr\rile de modernizare, pe aeroport vor putea opera avioane de tipul Boeing 767 seria 300, cu 290-350 de pasageri sau cargo care pot transporta 100 de tone de marf\, `ns\ va mai fi necesar\ realizarea, `n viitor, a unui terminal special pentru transportul de marf\ pe calea aerului. (Dan PRICOPE)

Vezi si

”Argumentele tăcute” ale Învierii lui Hristos – Pastorala ÎPS Părinte Calinic la Praznicul Învierii Domnului – 2024

PREACUVIOSULUI CIN MONAHAL, PREACUCERNICULUI CLER, ȘI DREPTMĂRITORILOR CREȘTINI DIN ARHIEPISCOPIA SUCEVEI ȘI RĂDĂUȚILOR Har, pace și …