Friday , March 29 2024

Planul de Reziliență prevede o autostradă Siret-Suceava-Pașcani-Bacău-Focșani-Buzău-Ploiești, deși a fost făcută licitație pentru drum expres

Toate sună frumos despre acest Plan Național de Redresare și Reziliență, document prezentat joi seara și pus în dezbatere publică.  PNRR este „documentul strategic al României care stabilește domeniile și prioritățile de investiții precum și reformele elaborate pentru fiecare domeniu de investiții (…) a căror finanțare este asigurată din Facilitatea de Redresare și Reziliență (FRR) care are drept obiectiv general ameliorarea stării economice a României, consolidarea capacității de reziliență în perioade de criză pandemică precum și asigurarea unei creșteri economice pe termen lung. Indicatori rutieri de pe partea de Transport ai Programului sunt: Peste 250 km de autostradă și drumuri expres cu un buget estimat de 3,54 mld. Euro; Peste 330 km de Variante Ocolitoare și drumuri de legătură la rețeaua primară cu un buget estimat de 1 mld. Euro. Indicatori feroviari de pe partea de Transport ai Programului sunt: peste 140 km de cale ferată modernizată/electrificată cu un buget estimat de 2,8 mld. Euro; 39 unități de material rulant achiziționate cu un buget estimat de 350 mil. Euro. Indicatori în privința investițiilor la metrou de pe partea de Transport ai Programului sunt: 7 km de magistrală nouă cu un buget estimat de 1,08 mld. Euro; 50 unități de material rulant achiziționate cu un buget estimat de 500 mil. Euro. Interesant este însă ce autostrăzi își propune Guvernul să facă din fondurile europene accesate prin PNRR. Între altele, din lista cu proiecte care ar putea să obțină finanțare se numără și Autostrada A7 pe toate cele șase sectoare ale sale Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, Focșani – Bacău, Bacău – Pașcani (inclusiv „legătura” la Piatra Neamț), Pașcani – Suceava și Suceava – Siret.

Interesant este că, pe de o parte, „Obiectivele de investiții sunt corelate cu strategia actualizată de implementare a Master Planului General de Transport, cuprinsă în Planul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020-2030″, se arată în documentul pus în dezbatere publică. Iar pe de altă parte, nu mai puțin interesant este că în Master Planul General de Transport varianta autostrăzii A7 a fost înlocuită cu cea a drumului expres (DX5). De altfel, pentru drumul expres de la Ploiești la Siret, pe cele șase tronsoane specificate mai sus, au fost organizate licitații și deja sunt atribuite contractele de realizare studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Mai interesant este că se precizează faptul că se dorește realizarea a minim 250 km de autostrăzi și drumuri expres pentru care suma pe care țara noastră vrea să o acceseze este de 3,54 miliarde euro.
secretarasite
Asta în condițiile în care autostrada A7 – așa cum a fost prezentată în datele PNRR puse în dezbatere publică – are o lungime de peste 420 kilometri și o valoare – de asemenea, conform estimărilor din PNRR, nicidecum după studii de fezabilitate – sub 3 miliarde  de euro cu tot cu TVA. O posibilă explicație stă în faptul că, de fapt, așa zisa autostradă A7 pentru care se fac studii de fezabilitate doar la nivel de drum expres (așa a fost organizată licitația de către CNAIR, nu este vreo invenție politică sau găselniță jurnalistică) a fost pusă mai mult cu numele în PNRR. Prioritate vor avea, cel mai probabil, autostrăzile Transilvania – fiind inclusă o porțiune de 172 km cu tot cu conectivitatea Gilău – Apahida; centura nord București – aproape 50 kilometri și încă 13,5 km din autostrada dintre Lugoj și Deva. Sunt aproape 250 km de autostradă, prevăzut în Master Plan ca atare, nu ca drum expres iar valoarea lor cumulată se ridică la 3,46 miliarde euro, inclusiv TVA.

secretarasite
Desigur că sumele prevăzute în PNRR sunt estimări emipirice, care nu au la bază studii de fezabilitate de dată recentă. Prin urmare, unele modificări pot apărea de la data la care este avansată varianta actuală și până la data la care se vor implementa cu adevărat proiectele.

În celălalt miliard de euro destinat pentru „drumuri expres” și/sau extinderi/modernizări drumuri naționale actuale avem inclus și drumul expres de la Suceava la Botoșani, trecut ca fiind DX5, iar în cazul acestuia suma necesară pentru aproape 27 kilometri cât a fost estimat traseul respectiv este de 148,2 milioane cu tot cu TVA, conform datelor PNRR. Concurența va fi însă una foarte mare pentru că valoarea totală estimată a proiectelor de „drumuri expres” și/sau extinderi/modernizări drumuri naționale, finanțabile prin PNRR, trece de 2,3 miliarde de euro, cu tot cu TVA. (D.P.)

 

Vezi si

 Bărbat din Dornișoara, amendat cu 5.000 de lei pentru că a fost prins transportând fără acte lemn de foc de  1.300 de lei

Miercuri, la ora 18:00, lucrătorii de poliție din cadrul SPR 15 Vatra Dornei, împreună cu …

No comments

  1. Si cu legea adoptata recent pentru drumul expres Suceava -Vatra Dornei – Bistrita ce se intampla !? Are aceasta lege asigurata finantarea sau este pur si simplu praf in ochi, campanie electorala marca PNL !?
    Cred ca aici domnul presedinte Flutur ar trebui sa clarifice urgent daca este sau nu asigurata finantarea acestui proiect .