Friday , April 19 2024

Suceava s-ar putea `ntoarce la troleibuze

N primarul Ion Lungu spune c\ nu dore[te `nlocuirea st=lpilor de beton ai vechii re]ele de transport electric `ntruc=t trebuie v\zut `n ce m\sur\ va fi de actualitate reintroducerea troleibuzelor `n contextul cas\rii autobuzelor n directorul societ\]ii TPL SA Suceava, Darie Romaniuc, nu exclude ca acest lucru s\ se produc\ `n contextul unei crize ori a unei scumpiri a carburan]ilor la care s\ se adauge [i noi prevederi pe linie de mediu
Prim\ria municipiului Suceava are `n vedere varianta reintroducerii troleibuzelor `n sistemul de transport public de c\l\tori, `ns\ acest lucru nu se va putea petrece mai devreme de 2014. ~ntrebat dac\ st=lpii de la fosta re]ea de troleibuz vor r\m=ne pe marginea drumului al\turi de cei de iluminat, primarul Ion Lungu a r\spuns pozitiv. El a declarat c\ ace[tia vor fi p\stra]i pentru c\ este posibil ca, `n viitor, s\ se revin\ la transportul ecologic, cel cu troleibuze.
~nlocuirea actualilor st=lpi de beton ai vechii re]ele de transport electric a fost pus\ `n discu]ie `n contextul `n care a demarat un proiect cu finan]are european\ privind reabilitarea re]elei de iluminat public de pe artera principal\ de circula]ie a municipiului re[edin]\ de jude]. Pentru c\ `n proiectul respectiv o mare parte din st=lpi sunt men]inu]i, fiind `nlocuite cablurile subterane, s-a pus problema dac\ nu ar fi cazul ca [i ace[tia s\ fie schimba]i. R\spunsul a fost negativ `ntruc=t cei mai mul]i dintre st=lpi sunt din beton [i se prezint\ `nc\ bine, nefiind necesare tot felul de interven]ii pe c=nd dac\ s-ar fi `nlocuit ar fi necesitat costuri foarte mari.
Un alt argument avut `n vedere de primarul Ion Lungu este cel de reintroducere a troleibuzelor, iar `n acest context este necesar\ men]inerea `n func]iune a c=t mai mul]i st=lpi cu putin]\ din sistemul de transport electric. Primarul Sucevei a spus c\ nu trebuie exclus\ varianta reintroducerii troleibuzelor, doar c\ mai trebuie a[teptat\ o perioad\ de timp p=n\ la casarea actualelor autobuze, 30 din cele 33 fiind cump\rate cu circa cinci – [ase ani `n urm\. Cum casarea acestor mijloace de transport `n comun are loc dup\ o perioad\ de opt ani, este posibil\ eventuala reintroducere a troleibuzelor abia din 2014.
Directorul societ\]ii TPL SA Suceava, Darie Romaniuc, a declarat c\ o astfel de investi]ie ar fi de dorit, av=nd o serie de avantaje fa]\ de actualul sistem public de transport `n comun bazat pe autobuze [i, `n subsidiar, pe microbuze. Totu[i, va fi o investi]ie mare, atrage aten]ia Darie Romaniuc, iar `n acest context trebuie din timp preg\tit terenul [i c\utate oportunit\]i de finan]are. „Este posibil ca o astfel de investi]ie s\ nu fie, `n perioada urm\toare, doar un banal deziderat, ba chiar s\ ajung\ mai cur=nd o necesitate `n contextul unor crize ale combusibililor fosili ori a scumpirii exagerate a acestora. De altfel, `ntr-un viitor mai `ndep\rtat este de preconizat ca s\ se pun\ accent pe transportul ecologic, dac\ e s\ avem `n vedere o directiv\ a Comisiei Europene care stabile[te ca din 2030 s\ se elimine utilizarea, `n centrele urbane, a mijloacelor de transport care circul\ pe baz\ de combusibili fosili”, a declarat Darie Romaniuc.
C=t prive[te actuala re]ea de transport electric, directorul SC TPL SA Suceava a admis c\, pe alocuri, modul `n care s-au amplasat st=lpii nu este prea convenabil pentru unii participan]i `n trafic, dar a precizat c\ `n 1987 situa]ia din Suceava era cu totul alta, num\rul de autoturisme nefiind nici m\car la un sfert din cel actual [i nimeni din cei de atunci nu a preconizat o cre[tere at=t de mare a num\rului de autoturisme. Totu[i, `nlocuirea st=lpilor actuali este o lucrare costisitoare [i care nu s-ar justifica din punct de vedere economic, c=t\ vreme st=lpii respectivi nu s-au uzat fizic.
Cea mai mare problem\ o reprezint\ re]eaua de cabluri aeriene destinat\ pentru transportul electric. Aceasta era casat\ `nc\ din anii 90 iar `n prezent jum\tate a fost scoas\ `ntruc=t era depreciat\. Cealalt\ jum\tate trebuie `nlocuit\ pentru c\ [i aceasta este uzat\. Doar `nlocuirea acestor cabluri cu altele noi ar fi o investi]ie de ordinul milioanelor de lei, la care s-ar mai ad\uga cea legat\ de achizi]ia unor noi troleibuze.
Una din variantele avute `n vedere ar fi [i cea a `nlocuirii actualelor motoare de la autobuzele Irisbus cu motoare electrice. La prima vedere, aceasta ar putea duce la o economie, `ns\ nu toat\ lumea ar fi de p\rere c\ este o investi]ie oportun\. „Nu se poate face dintr-o vechitur\ o ma[in\ nou\”, a spus Darie Romaniuc. El a spus c\ din punct de vedere tehnic este posibil\ `nlocuirea motoarelor Diesel cu motoare electrice, dar asta nu `nseamn\ c\ vechile autobuze vor fi noi [i nu vor putea ap\rea alte probleme care s\ nu fie legate de motorizare. Din punctul s\u de vedere, ar fi, totu[i, de preferat ca, `n cazul `n care se va decide clar c\ peste c=]iva ani s\ fie reintroduse troleibuzele, s\ fie achizi]ionate astfel de mijloace de transport `n comun dec=t s\ se `nlocuiasc\ motoarele la actualele autobuze care deja `ncep s\ se uzeze fizic tot mai mult. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Adăpost de animale incendiat intenționat la Marginea (FOTO, VIDEO)

Pompierii militari ai Detașamentului Rădăuți, împreună cu lucrătorii Serviciilor voluntare pentru situații de urgență Marginea …

No comments

  1. Nu ai raspuns la prima intrebare, pana atunci pas. Ai pus matale alea disc care verifica km? Recunosc ca soferii nu depasesc 8 h ca timp.

  2. ada…ia si gandeste-te cam cati kilometri face un autobuz intr-o singura zi, inmulteste cu numarul de zile si vezi cam cat face intr-un an. Crezi ca ar rezista 15 ani? 😀

  3. Nu pot sa inteleg cum un autobuz poate fi casat fix dupa 8 ani. La starea in care sunt acum mai merg foarte bine cel putin 15 ani. Pana atunci vor fi motoare hibride apa- electric.