Tuesday , April 16 2024

Sfîntul Pavel si ultimul marxist

Adev\rul subiectului cre[tin e unul de ordin evenimen]ial, subliniaz\ Alain Badiou. Adev\rul lui nu e un con]inut de g`ndire, o doctrin\, nu este Legea, ci reprezint\, pur [i simplu, un eveniment, o survenire. Acest adev\r nu e unul memorat, nu e de ordinul trecutului, ci de ordinul viitorului.

Filosoful Alain Badiou – foto – (n. 1937) are un stil pu]in atractiv, stufos, în care poate fi recunoscut, m\car în parte, lexicul vehiculat de Michel Foucault (subiect, schimbare a subiectului, m\rturisire, adev\r), dar [i cîteva ticuri marxiste. Analiza lui Alain Badiou e aceea a unui ins liber de credin]\ (se proclam\, din capul locului, ateu), care mediteaz\ asupra figurii apostolului Pavel [i încearc\ s\ în]eleag\ în ce chip discursul paulin ([i Adev\rul lui) a înfrînt [i înlocuit discursurile tradi]ionale (grec, iudaic [i roman).
Badiou crede c\ odat\ cu sfîntul Pavel se na[te un nou subiect – subiectul cre[tin: „În Pavel însu[i are loc re-învierea subiectului” (p.25). Dup\ cum [tim, tradi]ia iudaic\ se sprijin\ pe ideea elec]iunii. Poporul evreu e un popor chemat, o semin]ie aleas\. Intui]ia cre[tin\ invoc\, în schimb, îndrept\]irea Fiului de a alege, El însu[i, printre celelalte „neamuri” (vezi pilda centurionului roman!) [i, mai ales, de a fi ales de c\tre oricine. Aceasta va fi, în fond, ideea principal\ a întregului discurs paulin.
Adev\rul subiectului cre[tin e unul de ordin evenimen]ial, subliniaz\ Alain Badiou. Adev\rul lui nu e un con]inut de g`ndire, o doctrin\, nu este Legea, ci reprezint\, pur [i simplu, un eveniment, o survenire. Acest adev\r nu e unul memorat, nu e de ordinul trecutului, ci de ordinul viitorului. El se cuvine a fi m\rturisit activ. S\ vedem, a[adar, ce spune filosoful francez: „Demersul general al lui Pavel este urm\torul: dac\ a avut loc un eveniment [i dac\ adev\rul const\ în a-l m\rturisi [i în a fi ulterior fidel acestei m\rturisiri, atunci decurg dou\ consecin]e. Mai întîi, adev\rul fiind evenimen]ial sau de ordinul a ceea ce survine, atunci el este singular. El nu este nici structural, nici axiomatic, nici legal. Niciuna dintre generalit\]ile disponibile nu poate s\ dea seam\ de acest adev\r [i nici s\ structureze subiectul care se reclam\ de la acest adev\r. A[adar, nu este cu putin]\ o lege a adev\rului. Pe urm\, adev\rul fiind înscris pe baza unei m\rturisiri de esen]\ subiectiv\, nici un subansamblu preconstituit nu-l sus]ine, nimic din ceea ce este comunitar sau istoric admis nu atribuie substan]\ procesului s\u. Adev\rul este diagonal în raport cu toate subansamblurile comunitare, el nu se întemeiaz\ pe nici o identitate [i el nici nu constituie vreo identitate. Este oferit tuturor sau destinat fiec\ruia, f\r\ ca vreo condi]ie de apartenen]\ s\ poat\ limita aceast\ ofrand\ sau aceast\ destinare” (p.19-20).
Pentru Pavel, subiectul cre[tin se na[te (emerge) în momentul în care cineva (de orice neam ar fi) ader\ la o revela]ie (e vorba de revela]ia evenimentului christic) [i o m\rturise[te. Subiectul nu trebuie s\ aib\ o identitate anume (ca în iudaism), poate fi oricine, cu condi]ia m\rturisirii acestei revela]ii incomensurabile, a acestui eveniment.
Pavel proclam\ na[terea [i necesitatea noului subiect. Iar noul subiect se na[te prin împ\rt\[irea revela]iei: ea anun]\ un eveniment complex – Iisus e Fiul lui Dumnezeu; a murit pe cruce [i apoi a înviat. Nimic mai mult. Cine accept\ [i m\rturise[te acest „eveniment pur, necondi]ionat” [i inclasabil devine un subiect nou. A[adar, nu e vorba de un adev\r de ordin doctrinal. E vorba de un eveniment care trebuie sesizat [i însu[it întru totul, ca atare. Iat\ ce scrie Alain Badiou: „Cel care m\rturise[te nu atest\ nici o lips\ [i r\mîne sustras cople[irii sale de c\tre figura st\pînului (proprie tradi]iilor greceasc\, iudaic\ [i roman\, n.m.). Iat\ de ce îi este posibil s\ ocupe locul fiului. S\ m\rturise[ti un eveniment înseamn\ s\ devii fiul acelui eveniment. Faptul c\ Christos este Fiul e emblematic prin aceea c\ m\rturisirea e evenimen]ial\ (îl transform\ în fiu pe m\rturisitor)” (p.71). Fire[te, m\rturisirea îns\[i e în]eleas\ de sf`ntul Pavel ca eveniment. Abia mai t`rziu, evenimentul pur va fi transformat în dogm\, va fi formulat în enun]uri [i p\zit de o Biseric\.
Mi se pare onest, în încheierea acestor note de lectur\, s\ men]ionez stîngismul prea pu]in simpatic (pentru cititorul român) al autorului. În Fran]a, din nefericire, Alain Badiou nu e singurul ([i nici ultimul) marxist… (Valeriu GHERGHEL)

P. S.
Ofer datele c\r]ii despre care am scris: Alain Badiou, Sfântul Pavel: Întemeierea universalismului (Saint Paul. La fondation de l’universalisme, 1997), traducere de Andreea Laz\r, Cluj-Napoca: Editura Tact, 2008, 134 p .

Vezi si

Teatru magic pentru copii, ateliere de creație și târg de adopție căței și pisici, în acest weekend la Iulius Mall Suceava

În acest final de săptămână, cei mici sunt așteptați la Iulius Mall Suceava, unde vor …