Tuesday , April 23 2024

PATRATELUL ROSU CU TRICOLOR – Greva pe ulita

* A-nceput de ieri s\ strige
C`te-un angajat la stat.
Norii s-au cam adunat
{i, `nc\ de diminea]\,
A plouat.
Nu prea-i lume, dar e bine.
Peste t`rg e numai fum.
V`ntu e liber acum.
Se aude fo[g\ial\
De pe drum.
S`nt grevi[ti cu vuvuzele;
Spre pia]\ ei vin, ]ip`nd.
Se `mping reciproc, pe r`nd,
{i, la fel ca pinguinii,
Merg dans`nd.
Colo-n col], acum, r\sare
Un copil c`t un boboc.
To]i parc-ar fi luat foc,
Forfota e tot mai mare:
“Este Boc?”.
{i tot vine, tot `noat\,
Dar deodat\, cu ochi tri[ti,
V\zu pe sindicali[ti
Aduna]i `n mare ceat\
De grevi[ti.
El degeaba-n jur chite[te
Loc de fug\ prin decor.
Cei din pia]\ l-au v\zut
{i-au pus m`na pe topor:
“La omor!”.

*   *   *
– “Ce-i cu zarva de pe drum?”
– “Nu-i nimic! S`nt bugetari,
Membri de prin sindicat!
Au s\ fac\ [i acum
Un rezultat!”.

* Poezica ar fi mers `ntr-o ]ar\ `n care iarna pe uli]\ e iarn\ pe uli]\, iar mi[carea sindical\ e mi[care sindical\, nu panaram\ condus\ de alte interese. Adev\rul se afl\ la mijloc, acolo unde se `nt`lnesc for]ele, `n miezul conflictului, `n punctul cel mai fierbinte. Din contradic]ii iese progresul, din confrunt\ri iese adev\rul – asta, desigur, `n teoria frumoas\ pentru pre[colari [i [colari mici; de obicei, c`nd e un c`[tig\tor, \la rescrie istoria [i `[i v`r\ adev\rul s\u `n manuale. F\r\ confruntare, fiecare o ]ine langa cu pozi]ia proprie. Ieri diminea]\ a[teptam s\ vedem pe la televizor b\taie, superac]iune; c`nd colo, ca s\ nu uit\m c\ tr\im `n Rom=nia, am dat peste titluri gen “Proteste [i nu prea”, “Sindicatele se ceart\ pe proteste” etc. Asta-i situa]ia [i b\g\m m`na `n foc c\ toat\ cearta asta dintre sindicate, c\ “Ba eu, ba eu!”, va duce la un mare f`s – fiindc\, dup\ cum am mai spus, `ncep S\rb\torile Recoltei, Mustului, Vinului, dup\ aia `ncep S\rb\torile de Iarn\, dup\ care se intr\ `n Postul Mare, dup\ care se `mprim\v\reaz\, apoi se v\reaz\, se `nc\lze[te, iar sindicatele vor spune c\ r\m`ne cum au stabilit, adic\ s\ se mobilizeze `n toamn\, dar mai de diminea]\. Toamna lui 2011, 2012, asta nu mai conteaz\, toamn\ s\ fie [i s\ nu plou\!

* Textul \sta a fost scris pe buc\]ele, cu pauze `ntre ele. De fiecare dat\ am beneficiat de fond sonor de la c`inele tembel al vecinului, care latr\ exact sub geamul nostru, dou\ ori pe secund\, f\r\ oprire, `n reprize de m\car jum\tate de ceas. N-am v\zut `n via]a noastr\ un c`ine at`t de t`mpit, care s\ fac\ at`ta g\l\gie f\r\ rost. Acela[i vecin a avut, mai demult, un coco[el pitic sau nepitic, nu [tim exact; oricum, era la fel de prost ca dul\ul, numai c\ nu l\tra, logic, ci cucuriga indiferent de ora din zi sau din noapte, la fiecare cinci minute. Era un coco[ defect [i prost. Pesemne c\ era [i `ncrezut. Dac\ vecinul a f\cut bor[ din el, e cazul s\ `ncerce [i cu c`inele.

* ~n timp ce ne enervam de la animal, duminic\ noaptea, tr\geam cu ochiul la televizor: era filmul “R\m`nerea” (1992, `n regia lui Lauren]iu Damian) [i am v\zut o faz\ cu eroul principal care scoate o g\leat\ cu ap\ din f`nt`n\ [i `[i v`r\ copilul `n ea. Nu ne-am prins de simbol, dar ne-am g`ndit c\ asta ne mai trebuia nou\, dup\ ce am fe[telit-o cu turismul la mare, s\ mai tragem [uturi [i `n agroturism, alung`nd clien]ii? P\i, dup\ ce v\d filmul \sta, c`]i turi[ti str\ini au s\ mai vin\ la noi `n ]ar\, s\ inspire aer curat, s\ asculte ciripit de p\s\rele [i s\ bea ap\ proasp\t\ din f`nt`n\? De unde au ei garan]ia c\ nu beau tocmai din acea f`nt`n\ [i c\ sugarul n-a f\cut ceva `n ea?

* De mult\ vreme ne amuz\ s\ vedem pe la jurnalele de [tiri cum, din lips\ de imagini la obiect, se ilustreaz\ cu secven]e generice, a[a, s\ umple ecranul. De exemplu, ne amuz\ c`nd, la un material despre doi be]ivi care s-au luat la b\taie, se bag\ imagini cu o vie plin\ de struguri p`rgui]i. E [i un exerci]iu de imagina]ie pentru noi, de fiecare dat\ c`nd prindem `nceputul unei [tiri ne [i g`ndim cu ce imagini s-ar putea ilustra. Ne uitam ieri diminea]\ la lipsa protestatarilor (c\ veni vorba: deci, \ia care protesteaz\ prin pie]e se numesc protestatari, nu protestan]i, cum am auzit vorbindu-se, zilele trecute, la un post de [tiri!) [i ne `ntrebam ce ar da mai bine pe ecran. Ne g`ndeam la o pia]\ goal\, la ni[te vuvuzele cu p`nze de p\ianjen `ntre ele, la vitrina unei case de amanet, `n care stau expuse megafoane [i pancarte cu lozinci, sau la vitrina unei ber\rii, prin care se v\d grevi[tii protest`nd c\ berea are prea mult\ spum\. C`nd colo, am realizat c\ Realitatea (TV) bate realitatea, folosind aceea[i imagine generic\ la absolut orice [tire: imaginea studioului `n care se afl\ aceia[i invita]i care `[i dau cu p\rerea. Dac\ s-ar pune stop cadru, nu s-ar prinde nimeni! (Cip IE{AN)

Vezi si

Recital susținut de mezzosoprana Viorica Daud Corjan la Biblioteca Bucovinei

Joi, 25 aprilie, de la ora 16.00, în Sala de Artă ”Elena Greculesi” de la …