Friday , April 19 2024

HOMO VALACHUS – Povestiri din Cetatea Ambiguitatii

Nimeni nu pare s\ mai aib\ r\gazul explica]iilor. Abrevierile, încifr\rile, acronimele de tot felul, iconografia minimalist\ [i sugestia imagistic\ au invadat intervalul postmodernit\]ii, n\ucindu-ne. Dac\ nu î]i p\strezi aten]ia, în permanen]\, la cote maxime de activitate, ri[ti s\ fii dep\[it de istorie, intri în zona gri a ambiguit\]ii.

A[teptam pe cineva, în urm\ cu cîteva zile, în fa]a corpului central al Universit\]ii. Un tîn\r înalt, foarte slab, ochelarist, palid [i nesigur s-a apropiat pentru a m\ întreba timid: „Nu v\ sup\ra]i, [ti]i cumva cît este ceasul?” „{i dou\zeci [i cinci”, i-am r\spuns scurt, revenind apoi la gîndurile mele. Omul a mul]umit [i s-a retras, r\mînînd totu[i, ezitant, la vreo [ase metri dep\rtare. Dup\ mai multe secunde, l-am observat întorcîndu-se, parc\ [i mai derutat decît înainte. Am b\gat iute mîna în buzunar dup\ patru-cinci lei, ca s\ retez ferm agonia interpretativ\, pe care o b\nuiam la debut. Eram convins c\ întrebarea nu fusese decît o „înc\lzire” la exercitarea sportului nostru na]ional – cer[etoria. Spre surprinderea mea îns\, tîn\rul – suspectînd, desigur, ceva în scotoceala mea febril\ prin buzunare – s-a gr\bit s\ spun\: „Cît [i dou\zeci [i cinci, dac\ nu v\ sup\ra]i?” Complet buim\cit, datorit\ turnurii nea[teptate a lucrurilor, m-am bîlbîit pu]in înainte de a zice c\ era nou\ [i dou\zeci [i cinci de minute.
În principiu, a[ avea circumstan]e atenuante. E greu de presupus c\ te po]i afla într-un loc, la un moment dat, f\r\ a [ti ora aproximativ\ din zi, cînd se deruleaz\ filmul vie]ii. Ar mai trebui s\ întrebi în ce zi/lun\/an ne g\sim, pentru ca tabloul delabr\rii s\ fie plenar. Cu toate acestea, la o analiz\ atent\ a situa]iei, lapidarul meu interlocutor era cît se poate de îndrept\]it s\ cear\ l\muriri suplimentare. Atunci cînd solici]i o informa]ie, te a[tep]i s\ o prime[ti în integralitatea sa, chiar dac\ anumite detalii î]i sînt deja cunoscute. Nu este aici doar o regul\ a polite]ii universale, ci [i o ilustrare in nuce a virtu]ilor ra]ionalit\]ii. Nu po]i pretinde c\ ai în]eles [i, în consecin]\, st\pîne[ti o realitate, un adev\r, dac\ tu devii primul care o/îl prezint\ ciuntit. Am cunoscut pe cineva, în trecut, care, întîlnindu-te pe strad\, î]i spunea cu entuziasm subit [i f\r\ nici o introducere: „S\ [tii c\ sînt de acord cu Milica. Are perfect\ dreptate.” Sau: „Nea Pisic\ nu mai vrea s\ vin\. S-a sup\rat.” Te crispai, cu un rînjet tont pe figur\, dorindu-]i s\ fi avut necivilitatea (legitim\, altfel) de a-l întreba: „Care Milica, oame?” Ori: „Cine-i Nea Pisic\, taic\?”
În episodul din fa]a Universit\]ii, eu m\ aflam, indubitabil, în culp\. În postura – ad hoc – de emitent de informa]ii, vorbisem eliptic despre „Milici” [i „Nea Pisici”, f\cîndu-m\ a[adar vinovat de lipsa inteligibilit\]ii, una dintre maladiile cele mai r\spîndite, s\ recunoa[tem, în postmodernitate. Faptul c\ tr\im într-un timp al vitezei nu mi se mai pare demult o scuz\ plauzibil\ pentru cultura lacunar\ ce s-a închegat, pe nesim]ite, în jurul nostru, în ultimii cincizeci de ani. Paradoxal, în vremuri în care, se [tie, informa]ia circul\ mai repede ca niciodat\ [i e mai accesibil\, la nivel de mase, mai mult decît oricînd în istoria umanit\]ii, preocuparea pentru inteligibilitate [i exhaustivitate a sc\zut îngrijor\tor. Principala problem\ trebuie c\utat\ în limb\ [i, cu prec\dere, în folosirea ei. Individul postindustrial [i-a pierdut voluptatea comunic\rii prin limbaj, care, la înainta[ii s\i, ajunsese, prin sofisticate dezvolt\ri, la nivel de art\. Omul post-istoric transform\ limba, o reduce, în fond, la stadiul de ideogram\, exploatîndu-i, pîn\ la sec\tuire, capacitatea simbolic\ (a se urm\ri „noul limbaj” al Internetului sau al mesageriei celulare, în interiorul c\ruia nevoia de brevitate a impus un palier meta-textual a[a-zicînd, cu semnifica]ie codificat\).
Se în]elege, într-un astfel de context mentalist, inteligibilitatea r\mîne o op]iune, [i nu o obliga]ie. Nimeni nu pare s\ mai aib\ r\gazul explica]iilor. Abrevierile, încifr\rile, acronimele de tot felul, iconografia minimalist\ [i sugestia imagistic\ au invadat intervalul postmodernit\]ii, n\ucindu-ne. Dac\ nu î]i p\strezi aten]ia, în permanen]\, la cote maxime de activitate, ri[ti s\ fii dep\[it de istorie, intri în zona gri a ambiguit\]ii. Nu mai vorbim aici doar despre o inadaptare la tehnologie (care î[i are – [i ea – substraturile sale psihosociale!), ci de îns\[i inadecvarea la ritmul existen]ei. Prin urmare (observ lucrul la mul]i dintre contemporani), în efortul de adaptare necesar, unii se refugiaz\ în neinteligibil ca într-o inexpugnabil\ fort\rea]\, ca într-o veritabil\ Cetate a Ambiguit\]ii. Cu cît sistemul devine mai confuz pentru ei, deschizîndu-le înainte pr\p\stiile comunic\rii eliptice [i oceanele limbajului de lemn, cu atît aceste victime ale neîn]elegerii [i insuficientei explica]ii se retrag pe piscurile teoriilor abracadabrante [i ale filozofiilor aberante. Încet-încet, universul „exploziei de informa]ie” actual se transform\ într-un decor autist. Lumea e tot mai mult creionat\ în stilul butaforiei din teatrul absurd. Dac\ vei încerca s\ treci dincolo de „reprezent\ri”, pentru a comunica, te vei trezi b\tînd, exasperat, în poarta masiv\ a Cet\]ii Ambiguit\]ii. Nimeni nu î]i va deschide îns\. Vei auzi, cel mult, un glas stins, undeva pe metereze, spunîndu-]i dezolat: „Pleac\, pleac\! Nea Pisic\ nu mai vine [i nu va mai veni niciodat\! S-a sup\rat definitiv.”
Codrin Liviu CU}ITARU

Vezi si

Vineri, la Muzeul de Istorie, vernisajul expoziției „Costin Neamțu Omul poveste, pictorul în poveste”

Muzeul Național al Bucovinei vă invită, vineri, 19 aprilie 2024, la ora 13, la vernisajul …