Saturday , April 20 2024

CAP SI PAJURA – Cind dl. Daianu submineaza criza si corodeaza autocratia

 Dl. D\ianu reclam\ `ntoarcerea la ra]iune. Eu cred c\ aceasta a fost mult supraestimat\ `n epoca modern\, zeificat\ chiar [i am avea mai cur`nd nevoie s\ o complet\m cu alte mijloace ale cunoa[terii, pe care le putem `mprumuta de la religie sau de la filosofie, cum au f\cut-o economi[tii de la `nceputuri.

„Capitalismul nu poate fi eficient dac\ actorii economici ac]ioneaz\ `n interesul lor propriu, f\r\ a ]ine seama de moralitate” (Adam Smith)

Aceast\ veche credin]\ a liberalismului clasic a fost uitat\ de continuatorii s\i, care au dezvoltat un sistem economic profund imoral, bazat pe specula]ie, cultul banului [i mercantilizarea comportamentelor. Este una dintre ideile cu care se lupt\ de ceva vreme Daniel D\ianu, cel mai recent `n lucrarea C`nd finan]a submineaz\ economia [i corodeaz\ democra]ia, Ia[i, Polirom, 2012. Nici m\car instalarea solid\ a actualei crize financiar monetare nu a convins pe deciden]i s\ ia m\suri de remoralizare a comportamentelor economice. Astfel, debandada [i incertitudinea, specula [i cacealmaua `[i fac de cap `n continuare pe pie]ele lumii.
O `ntrebare pertinent\ la care autorul ne invit\ s\ r\spundem `nc\ de la `nceput este ce tip de capitalism dorim (vezi [i W. Baumol, Capitalismul bun, capitalismul r\u, Ia[i, Polirom, 2009). Dorim un capitalism preponderent de stat sau unul concuren]ial, liberal, dorim un capitalism antreprenorial sau unul corporatist, oligarhic, dorim a[a-numitul capitalism renan sau unul paternalist de tip japonez? Prin urmare, avem de optat `ntre mai multe tipuri de capitalism, iar cei care au ales deja varianta cea mai potrivit\ pentru ei nu prea au suferit din cauza crizei.
O criz\ care, din p\cate, este una sistemic\, structural\, [i nu conjunctural\, cum cred unii. Este, cum arat\ dl. D\ianu, o criz\ a financiariz\rii excesive a economiei, a virtualiz\rii sale excesive, a caracterului excesiv liberal, excesiv speculativ, excesiv mercantil [i excesiv cosumerist al economiei. O economie de cazino, un sistem viciat ce nu accept\ reglement\ri, `n care unii `[i fac de cap, iar marea mas\ de contribuabili le pl\te[te festinul, care dureaz\ de peste 30 de ani.
De altfel, problema aceasta etic\ a fost pus\ [i mai ap\sat de Daniel D\ianu [i Radu Vr`nceanu, `n Frontiere etice ale capitalismului, Ia[i, Polirom, 2009.
Politicienii au pierdut puterea `n fa]a elitei financiare. O gre[eal\ a occidentalilor a fost [i dezindustrializarea, mai precis delocalizarea produc]iei preponderent `n Asia [i recursul excesiv la servicii, cu excep]ia notabil\ a Germaniei. Acum se dore[te o reindustrializare, dar nu mai s`nt capitaluri, lichidit\]i. Se caut\ un alt model de cre[tere, bazat pe produc]ie [i pe economisire, deci pe economia real\, f\r\ de care nu poate fi vorba de o cre[tere sustenabil\. Asia pare s\ fi `n]eles mult mai bine acest lucru. Europa a pierdut, oricum, b\t\lia centrelor de putere, datorit\ `n special pierderii de competitivitate. Globalizarea a jucat un renghi istoric ]\rilor industrializate, care au uitat de produc]ie, politici industriale [i economisire Occidentul `n general cunoa[te un `ngrijor\tor deficit de democra]ie, o desacralizare aberant\, o sub]iere p`n\ la dispari]ie a clasei de mijloc [i o oprire a mar[ului triumfal al globaliz\rii. Totodat\, se caut\ [i un nou echilibru public-privat, pentru c\, a[a cum spunea acela[i Adam Smith, patriarhul [tiin]ei economice, „interesul privat trebuie armonizat cu binele public [i cu bun\starea general\”.
Dl. D\ianu are dreptate inclusiv asupra faptului c\ nu e bine s\ ne gr\bim s\ intr\m `n zona euro, `n primul r`nd pentru c\ aceasta trebuia s\ se reamenajeze, s\ se redefineasc\, date fiind convulsiile din ultimii ani [i, `n al doilea r`nd, pentru c\ nu s`ntem `nc\ preg\ti]i, nu `ndeplinim criteriile necesare [i am fi lipsi]i de levierul monetar, adic\ de posibilitatea de a aprecia sau deprecia cursul leului, nivelul dob`nzilor, `ntr-un cuv`nt, am fi lipsi]i de independen]a monetar\, ca [i de cea bugetar\, de altminteri. Cauzele crizei europene s`nt o lec]ie pentru aspiran]ii la aderare, pentru cine vrea s\ o `n]eleag\.
S\ ne amintim c\, de-a lungul timpului, dl. D\ianu nu a fost de acord nici cu liberalizarea brusc\ a contului de capital, nici cu privatizarea BCR-ului, a semnat ca europarlamentar un set de propuneri de reglement\ri ale pie]elor financiare, al\turi de nume importante din zona st`ngii europene [i a pl\tit un pre] politic pentru asta. ~n general, dl. D\ianu cam are dreptate. Este un om extrem de instruit, experimentat, prudent, echilibrat, elegant, profund [i de mare bun sim]. ~l cunosc de trei decenii [i m-am plictisit s\-i dau dreptate. Aceasta deoarece, de[i e mereu `n actualitate cu lecturile [i cu informa]iile, dl D\ianu a ajuns se repete. Ideile sale se `nv`rt `ntr-o sfer\, poate `n c\utarea perfec]iunii. Dar ele au nevoie de aer proasp\t, au nevoie de mai mult\ `ndr\zneal\ [i de contactul viu cu alte discipline dec`t economia. Marii economi[ti nu au fost doar economi[ti. Apoi, m\ a[tept de la un teoretician de calibrul d-lui D\ianu s\ fie nu doar reactiv, ci [i proactiv, m\ a[tept de la el la o `nnoire, m\car `n parte a Economics-ului, deci la contribu]ii noi [i reconsider\ri ale marilor texte ale mainstream-ului economic. ~l simt c\ poate, dar nu `ndr\zne[te s\ fie mai original, de teama unor acuze de rabat de la [tien]ificitate. Sfera [tiin]ei se l\rge[te `ns\ mereu `n c\utarea adev\rului. Iar adev\rul e mai important dec`t [tiin]a. El este scop, ea doar un mijloc. Ca [i banii. Numai c\ [i ace[tia au fost transforma]i `n scop, `ntr-un feti[, `ntr-un nou vi]el de aur. ~n Talmud scrie c\ banii s`nt mijloace de aducere a sacrului `n profan…, deci s`nt investi]i cu sacralitate. Aceasta explic\ multe.
Dl. D\ianu reclam\ `ntoarcerea la ra]iune. Eu cred c\ aceasta a fost mult supraestimat\ `n epoca modern\, zeificat\ chiar [i am avea mai cur`nd nevoie s\ o complet\m cu alte mijloace ale cunoa[terii, pe care le putem `mprumuta de la religie sau de la filosofie, cum au f\cut-o economi[tii de la `nceputuri. Istoria economiei e o poveste, nu o derivat\. Cum spunea Keynes, „ceea ce se `nt`mpl\ p`n\ la urm\ nu este inevitabil, ci imprevizibil”. Iar Sartre cerea „ori o libertate controlat\, ori o dictatur\ liber consim]it\”. Numai c\ libertatea controlat\ nu mai e libertate, iar dictatura binevoitoare nu mai e dictatur\. De fapt, avem de ales `ntre libertate [i dictatur\. Din aceast\ dilem\ nu putem ie[i. Am zis.
Tiberiu BR|ILEAN

 

Vezi si

Vineri, la Muzeul de Istorie, vernisajul expoziției „Costin Neamțu Omul poveste, pictorul în poveste”

Muzeul Național al Bucovinei vă invită, vineri, 19 aprilie 2024, la ora 13, la vernisajul …