Thursday , April 18 2024

AGORA -România în slapi sau idealizarea simplismului cognitiv (I)

Oamenii cu titluri care declar\ c\ nu citesc mizerii cotidiene sau reviste culturale, introduc`nd aici [i o not\ de dispre], speciali[tii care nu suport\ literatura [i nu calc\ prin s\li de teatru sau de concerte stau confortabil al\turi de îmbog\]i]ii cu ma[ini enorme, care te scuip\ dac\ le blochezi calea sau `]i arat\ degetul în semn de dispre].

No]iunea de complexitate a ap\rut ca urmare a reflexiilor [tiin]ifice asupra incertitudinii, ordinii [i dezordinii, hazardului [i necesita]ii, teoriei jocurilor, teoriilor sistemelor. O dep\[ire a g`ndirii simplificatoare, pozitiviste, promovate de [tiin]ele clasice, deterministe,  care izoleaz\  dimensiunile realului [i pretind totdeauna o coeren]\ perfect\, finalmente total\, a p\r]ilor. Dogmaticii, dar mai ales „naivii” (am grupat aici, conven]ional, pe cei care au înv\]at c`teva legi par]iale ale cunoa[terii, dar [i pe unii speciali[ti care aplic\ cu consecven]\ cunoa[terea lor, fatalmente limitat\, în orice împrejurare) r\m`n adesea într-o anumit\ schem\ de  în]elegere, nu  pot cuprinde dec`t corela]iile simple, opereaz\ doar prin disjunc]ie [i separare. G`ndirea complex\ (complexus: ]es\tur\, ansamblu, asociere inseparabil\) ]ine cont de  articula]iile dintre domenii, de dezvoltarea împreun\ a diferitelor linii de cercetare, de interac]iuni [i intercorela]ii [i caut\ noi principii de ordine. G`ndirea simplificatoare (aten]ie, nu i-am zis înc\ simplist\) se manifest\ prin satisfac]ia pe care  o inspir\ reducerea realului la c`teva reguli, la necesitatea unei înglob\ri hegemonice a cunoa[terii (maniera de abordare preferat\ de sistemele ce se bazeaz\ pe for]a de structurare, pe dogme [i mae[tri, pe principiile excluziunii „celorlal]i” [i luptei între p\r]i), prin obsesia sintezei [i reducerea diversit\]ii. Consecin]ele acestui tip de g`ndire nu s`nt greu de ghicit: tentative de a reduce [i simplifica, extrapolare for]at\ [i anexiune, sectarism, determinism naiv, legitimarea dogmelor. Reprezentan]ii acestui tip de abordare, unii î[i zic cu emfaz\ „oameni simpli”, reduc structurile sociale complexe la c`teva principii care se inspir\ din opozabilitate, proiect`ndu-[i incon[tientul frustrant [i sindromul depresiv într-un limbaj [i comportament agresiv. Adesea î[i fac obiect de m`ndrie din lipsa de cultur\ [i de [lefuial\ sau din apartenen]a la o clas\ social\ ideal\, sintez\ a poporului bun. Ei nu în]eleg de ce mai e nevoie de cultur\ dincolo de expertiz\ profesional\ [i de bani [i s`nt mereu dornici s\ decupleze statutul social de cel cultural. E reac]ia tipic\ a cuiva care s-a sim]it respins/\ de lumea urban\, de cercurile mai sofisticate, culturale, [i care se revendic\ din popor. S`nt adesea persoane inteligente [i motivate, dar f\r\ aderen]\ la discurs cultural autentic [i care reac]ioneaz\ violent, negativ, la orice sugestie favorabil\ elitelor intelectuale, culturale. ~i înt`lnim printre speciali[tii din diferite ramuri ale [tiin]elor aplicate [i ale tehnicii, uneori s`nt activi[ti sociali sau jurnali[ti; sau oameni cu pricepere în a face bani. Industria culturii, prin simplificarea cultural\ în filme  de tip Hollywood, muzic\ [i literatur\ de acela[i gen sau prin emisiuni TV cu tot felul de talk-show-uri care dau iluzia de intelectualism, are rolul de nivelare a con[tiin]ei critice [i de reducere a personalit\]ii la o mas\ manipulabil\ socio-economic [i politic. Mi[c\rile populiste (în majoritate, de dreapta) lupt\ împotriva elitelor intelectuale [i culturale, cosmopolite, urbane, acuz`ndu-le c\ s-au desprins de via]a celor de  jos, de unde au plecat. Resping adesea opinii, studii [i analize f\cute de exper]i, pe orice tem\, pe motiv c\ s`nt rupte de realitate [i nu reflect\ experien]a omului simplu, nesofisticat, dar virtuos [i patriotic. Spre mul]umirea propriilor suporteri care se simt da]i la o parte de elite [i care vor ca doar ei s\ aleag\, s\ decid\, s\ dirijeze, s\ impun\. Uneori  s\ se întoarc\ la pozi]ii pe care le-au de]inut c`ndva [i care le-au fost r\pite în condi]iile noului curs al istoriei.
~i descoperim adesea în jurul nostru, pe micile ecrane,  vorbind simplu, pe în]elesul tuturor. Competen]a lor este limbajul nesofisticat, necodat, discursul transparent, fuziunea afectiv\, voca]ia de maestru ridicat din popor [i care se adreseaz\ poporului (chiar dac\, prin avere, s`nt departe de popor). F\urindu-[i statut social, cucerind pozi]ii prin respingerea g`ndirii complexe, ei devin simboluri, repere, voci publice legitime. La o analiz\ atent\, constat\m c\ s`nt cei care judec\ lucrurile în mod superficial, neglij`nd aspectele esen]iale [i corela]iile; adesea s`nt personaje publice care ur\sc subtilit\]ile intelectuale. B\nuind ca au înt`lnit ceva de o complexitate care le scap\, „simplificatorii” atac\ de pe pozi]ii dogmatic-reduc]ioniste, n\zuind s\ anuleze ceea ce nu pot în]elege [i/sau sim]i. }\ranul care a v\zut pentru  înt`ia oar\ girafa a exclamat siderat: „A[a ceva nu exist\”. Desigur,  avem aici protestul bunului sim] izvor`t din experien]a limitat\, într-un context dat. Nici o scuz\ îns\ pentru  cei înconjura]i de informa]ii [i semne, presa]i de norme culturale [i institu]ionale, dar neatin[i de civiliza]ie, pentru cei care afi[eaz\ cu ostenta]ie simplismul cognitiv ca pe o firm\ de marc\. Oamenii cu titluri care declar\ c\ nu citesc mizerii cotidiene sau reviste culturale, introduc`nd aici [i o not\ de dispre], speciali[tii care nu suport\ literatura [i nu calc\ prin s\li de teatru sau de concerte stau confortabil al\turi de îmbog\]i]ii cu ma[ini enorme, care te scuip\ dac\ le blochezi calea sau `]i arat\ degetul în semn de dispre]. Uneori ei combin\ cele dou\ ipostaze. Discursul lor, stilul lor ne vorbesc despre ideologia [i identitatea acestei categorii sociale. Din ce în ce mai numeroase [i mai urmate de cei c\rora ei se adreseaz\. Contagiunea [i imita]ia s`nt arme redutabile.
N-am recurs înt`mpl\tor la aceast\ introduc]ie. Preg\tesc terenul pentru analiza unei opinii avansate de o „cititoare” a tabletei mele de acum dou\ s\pt\m`ni, în care amendam lipsa de civiliza]ie a celor care se afi[eaz\ în Agora (într-un parc care simboliza c`ndva distinc]ie [i civiliza]ie) în [lapi [i maieu. Am`n aceast\ analiz\ pentru tableta urm\toare.

Adrian NECULAU

Vezi si

Vineri, la Muzeul de Istorie, vernisajul expoziției „Costin Neamțu Omul poveste, pictorul în poveste”

Muzeul Național al Bucovinei vă invită, vineri, 19 aprilie 2024, la ora 13, la vernisajul …