RESTRICŢIA CALORICĂ POATE PRELUNGI VIAŢA

14/08/19 ora:2:37am

Se pare că, în zilele noastre, şansele de a atinge vârsta de 100 de ani sunt mai bune ca oricând. La începutul secolului XX, în Germania, speranţa de viaţă a unei fetiţe era de 44 de ani, azi este de 80. Oamenii de ştiinţă susţin că genele ar permite să trăim 120 de ani, iar pentru ca aceşti ani să aibă şi calitate, aceasta ţine în mare măsură de fiecare dintre noi. Căci viteza proceselor de îmbătrânire n-o determină numai genele. Alimentaţia sănătoasă prin restricția calorică, evitarea fumatului şi a alcoolului, precum şi activitatea fizică, pentru a nu aminti decât câţiva factori, ar putea prelungi viaţa cu 10 până la 20 de ani.

Cercetarea în domeniul restricției calorice are o istorie lungă: primele rezultate au apărut în 1930 când cercetătorii au observat că rozătoarele de laborator trăiau cu 40% mai mult atunci când urmau o dietă restrictivă din punct de vedere caloric. În luna august a anului 2012, Institutul Național pentru Îmbătrânire din SUA a făcut publice datele rezultate în urma unui studiu început în anul 1987 și finalizat în 2010, prin s-a stabilit legăturii dintre restricția calorică și creșterea duratei de viață.

Reducerea caloriilor poate preveni riscul apariției bolilor legate de îmbătrânire şi se pare că duce la scăderea în mod semnificativ a impactului multiplilor factori de risc cardiometabolici la adulții tineri supraponderali, sugerează cel mai recent studiu, publicat în revista The Lancet. Participanţii studiului care şi-au redus caloriile zilnice cu până la 10% timp de doi ani au avut două efecte benefice în comparaţie cu persoanele care şi-au menţinut stilul de alimentaţie normal: • au avut un metabolism mai lent, ceea ce reprezintă un semn că folosesc mai multă energie; • au prezentat niveluri mai mici de „stres oxidativ”, un proces care poate deteriora celulele. Atât metabolismul mai lent, cât şi stresul oxidativ redus au fost legate de un risc mai mic de boli care apar odată cu înaintarea în vârstă, cum ar fi diabetul zaharat şi cancerul, potrivit studiului. Cercetătorii consideră că acest lucru se datorează faptului că un metabolism lent duce la un stres mai puţin oxidativ, ceea ce la rândul său, duce la o mai mică deteriorare a celulelor şi a organelor per total. În acest studiu, cercetătorii au examinat efectele restricţiei calorice asupra unui eşantion de 218 de bărbaţi şi femei sănătoşi, cu vârsta cuprinsă între 21 şi 50 de ani şi cu greutatea clasificată în categoria supraponderal. Participanţii au fost repartizaţi în mod randomizat, fie într-un grup de restricţionare a caloriilor, fie într-un grup de control în care avea posibilitatea de a consuma tot ceea ce doreau. După doi ani, cei din grupul de limitare a caloriilor au pierdut până la 20 de kilograme (9 în medie), în timp ce participanţii din grupul de control şi-au menţinut ponderea.

Restricția calorică reprezintă o strategie de schimbare a stilului de viață pentru a obține prelungirea duratei de viață. În practică, adepții acestei teorii afirmă că o reducere a consumului caloric zilnic cu 20 – 40%, păstrând în același timp aportul necesar de nutrienţi, are ca rezultat, pe lângă reducerea greutății, o serie de beneficii cum ar fi scăderea riscului bolilor degenerative. Pe scurt, cu cât consumăm mai puține calorii, cu atât vom trăi mai mult şi mai sănătos. În vreme ce efectele benefice pentru sănătate ale restricției calorice sunt recunoscute, efectele în privința prelungirii vieții sunt încă puse sub semnul întrebării.

Restricția calorică este diferită de o cură de slăbire prin faptul că pierderea greutății este doar un efect secundar, ținta principală fiind prelungirea vieții. Dietele se adresează persoanelor supraponderale şi adesea implică o creștere a activității fizice, însă restricția calorică presupune strict reducerea aportului de calorii, pentru o viață mai lungă şi mai sănătoasă. De asemenea poate fi o practică periculoasă dacă este adoptată brusc. Pentru început este bine să reducem produsele şi mâncărurile foarte procesate, pentru a evita acele “calorii goale”, cum ar fi mâncărurile hipercalorice care nu conțin vitamine şi minerale esențiale. Adoptarea unei diete sănătoase, cu alimente naturale, poate avea rezultate pozitive, în mare parte datorate renunțării la zahărul procesat: nevoia de mai puține ore de somn, recaptarea sensibilității papilelor gustative, diminuarea stărilor de irascibilitate. Efectele negative ale restricției calorice pot fi: anorexia, vindecarea greoaie a rănilor, slăbirea sistemului imunitar și scăderea fertilității.

Până în acest moment, datele prezentate demonstrează că acest concept este foarte complex și depinde de mulți factori (mediu, hrană, material genetic, vârstă etc.). Sunt primele concluzii care demonstrează un impact cert pe reducerea riscului cardiovascular şi astfel se creează premisa că restricția calorică prelungește viața.

Dr. Claudiu COBUZ

Medic primar diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, Lector universitar, Doctor în ştiinţe medicale

Email: cobuzclaudiu@yahoo.com