Alimente funcționale – un nou concept nutrițional

26/10/17 ora:8:34am

dr cobuzLa nivel mondial, speranța de viață este, în prezent, mai mare decât a fost vreodată, pentru toate grupele de vârstă. Printre factorii cu influențe pozitive asupra calității vieții se numără și noile concepte asupra nutriției. Relația alimente-sănătate beneficiază de fundamente științifice și este recunoscută ca atare de specialiștii din diferite domenii. În țările Uniunii Europene, SUA, Canada și Japonia există programe naționale privind alimentația sănătoasă, alături de organisme specializate care urmăresc implementarea acestora. Conceptul de „produse funcționale” a fost lansat pe la mijlocul anilor ’80 in Japonia de către autoritățile din domeniul sănătății și se referă la acele produse procesate care în plus față de principiile nutritive de bază, conțin substanțe active cu efecte benefice asupra menținerii și recuperării sănătății. Ideea conceperii acestor produse s-a născut din dorința de a îmbunătăți calitatea vieții, de a adopta un stil de viață sănătos și de a putea preveni sau reduce riscul de îmbolnăvire.

În anul 1996 s-a constituit Comisia Europeana de Acțiune privind știința Alimentelor Funcționale, formată din specialiști din industria alimentara și agricultură, grupări guvernamentale și comunitatea științifică. Fără îndoială, conceptul de “alimente funcționale”este fenomenul major în știința și producția alimentelor în ultimul deceniu. Alimentele funcționale sunt cele capabile să moduleze funcțiile organismului uman în vederea ameliorării calității vieții. Termenul de “funcțional” se referă în exclusivitate la efectul benefic asupra unor funcții ale organismului și este independent de rolul nutritiv.

Noțiunea de “aliment funcțional” nu se identifică cu cea de aliment “dietetic”, folosit în scop terapeutic, pe perioadă limitată de timp. Alimentele funcționale fac parte din alimentația cotidiană, iar efectele lor sunt pe termen lung. Caracteristicile conceptului de aliment funcțional sunt: să fie naturale, să facă parte din alimentația zilnică, să aibă efecte benefice asupra unei funcții a organismului, să li se poată modifica unele componente, să fie biodisponibile, să nu prezinte reacții adverse sănătății și să diminueze riscul bolilor cronice.  Alimentele funcționale conțin compuși bioactivi, al căror nivel este un indicator al stării de sănătate și funcționează ca biomarkeri ai calității alimentației. Componentele bioactive ale alimentelor sunt: proteinele, acizii grași polinesaturați, vitaminele, sărurile minerale, bioantioxidanții, fibrele alimentare și substanțele biotice (pro, pre si sinbiotice).

Funcții majore ale alimentelor funcționale sunt: apărarea organismului prin reducerea alergiilor și activarea sistemului imunitar, prevenirea îmbolnăvirilor prin prevenirea hipertensiunii arteriale, a diabetului, a dezechilibrelor metabolice congenitale, precum și antitumorale, controlul unor funcții ale organismului precum funcționarea sistemului nervos, apetitul si absorbția nutrienților, reducerea duratei de convalescenta și, nu în ultimul rând, reducerea efectelor îmbătrânirii.

Fructele si legumele proaspete, ceaiul (îndeosebi cel verde) sunt, prin bogăția lor în polifenoli, o sursă foarte eficientă de antioxidanți necesari pentru prevenirea acumulării în exces a radicalilor liberi in organism. Flavonele și catehinele din aceste produse s-au dovedit a produce o scădere a mortalității datorate bolilor cardiovasculare, determinând și o reducere a riscului pentru bolile maligne. Pentru sănătatea dumneavoastră consumați cel puțin cinci fructe sau legume proaspete pe zi. Cercetări recente sugerează că izoflavonele, compuși prezenți în boabele de soia, previn fenomenele de ateroscleroza. Ovăzul este o sursă importantă de  compuși care reduc nivelul colesterolului sanguin și deci riscul bolilor cardiovasculare. Peștele gras de apă rece (somon, sardina, cod) și semințele oleaginoase (in, dovleac alune, nuci) conțin grăsimi polinesaturate omega-3 cu efect antiinflamator, prin care limitează dezvoltarea unor boli ca artrita reumatoida, Alzheimer, ateroscleroza, precum și cu efect de stimulare a sistemului imunitar. Consumați pește și semințe la una din cele 3 mese zilnice: mic dejun, prânz, cina. Produsele lactate sunt, fără nici o rezervă, excelente alimente benefice sănătății, mai ales cele fermentate cunoscute ca probiotice, alimente ce conțin microorganisme vii cu efecte complexe asupra organismului gazda.

Producerea alimentelor funcționale reprezintă o provocare pentru tehnologi, nutri­ționiști, biochimiști, mi­cro­biologi. O dată cu creșterea interesului pentru alimentele funcționale, au apărut noi produse și o dată cu ele și nevoia de dezvoltare a standardelor și procedeelor de dezvoltare și promovare a acestor produse. În concluzie, alimentele funcționale nu sunt tablete, nici comprimate sau capsule, ci un mod sănătos de alimentație.

Claudiu COBUZ
medic primar diabet zaharat, nutriție și boli metabo­lice.
Lector universitar. Doctor în științe medicale. email: cobuzclaudiu@ yahoo.com

 

Anunt angajare