VREM AUTOSTRADA! Sâmbătă – mare marș auto de protest din Moldova până la București

16/05/18 ora:7:53am

Sâmbătă, șoferi din mai multe județe vor forma coloane de mașini care se vor uni pe traseu, până în Capitală, pentru a pune presiune pe autorități să dea prioritate proiectelor autostrăzii A8, Iași – Târgu Mureș, și A7, autostrada, sau măcar drumul expres, Siret – Suceava – Bacău – București. Coloanele de mașini din Rădăuți și Siret vor ajunge la Suceava, iar de acolo vor pleca mai departe spre Fălticeni, unde se vor întâlni cu o coloană de la Câmpulung Moldovenesc și Gura Humorului, cu cei de la Vatra Dornei urmând a se întâlni la Roman, întrucât dornenii vor merge prin Piatra Neamț. Cu cei din Botoșani și Iași, sucevenii vor face joncțiunea la Roman u de la Iași, o coloană va merge spre Vaslui și Tecuci (de unde va prelua coloanele de la Galați și Brăila), întâlnirea urmând a se face la Tișița. Coloana din județele Mureș și Harghita se va întâlni cu ceilalți participanți la miting în zona Adjud. Președintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, a anunțat că va participa și el la acest marș. Moldova nu are niciun kilometru de autostradă și nici de drum expres  

 Vrem autostrada

Președintele Consiliului Județean (CJ) Suceava, Gheorghe Flutur, a declarat,ieri, că va participa sâmbătă, 19 mai, la marșul care va avea loc pentru susținerea proiectelor vizând autostrada Iași – Târgu Mureș (A8) și a celei de la Siret spre Suceava și de acolo mai departe pe la Bacău, spre București (A7). „Voi participa sâmbătă. Cred în continuare că este foarte important. Am mai făcut asta (anul trecut un demers similar a fost organizat în susținerea proiectului vizând A8 și la care a participat, de asemenea, Gheorghe Flutur cu primarul Sucevei, Ion Lungu – n.red.). Am discutat și cu domnul primar Ion Lungu pe tema aceasta”, ne-a declarat, ieri, președintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur. Potrivit celor spuse de șeful administrației județene, este posibil ca și Ion Lungu să participe. Edilul sucevean a fost ceva mai reținut, precizând că nu a luat încă o decizie dacă va participa la acțiunea din 19 mai.

Potrivit unor hărți și comunicate ale organizatorilor, este vizată nu doar autostrada A8, ci și sectorul din zona Mol­do­­vei pentru așa-numita A7, adică o autostradă (în alte documente oficiale figurează doar „drum expres”) care să lege zona de frontieră de la Siret spre Su­ceava și de acolo mai departe spre Bacău (posibila joncțiune cu A8 fiind ori la Târgu Neamț, ori mai probabil la Pașcani – n.red.), iar din Bacău traseul A7 să fie până la limita dintre județele Vrancea/Galați cu județele din sudul țării.autosrada

De asemenea, organizatorii au pre­zentat planurile de așa manieră încât să rezulte că la mitingul respectiv vor participa și cetățeni din județele Suceava (coloanele de mașini din Rădăuți și Siret ur­mând a ajunge la Suceava, iar de aco­lo vor pleca mai departe spre Fălticeni, unde se vor întâlni cu o coloană de la Câmpulung Moldovenesc și Gura Humorului, cu cei de la Vatra Dornei urmând a se întâlni la Roman, întrucât dornenii vor merge prin Piatra Neamț) și Botoșani (care se vor întâlni cu coloa­nele din  Suceava în zona Romanului). De la Iași, o coloană va merge direct spre Roman, iar alta spre Vaslui și Te­cuci (unde se va întâlni cu coloanele de la Galați și Brăila), întâlnirea urmând a se face la Tișița. Coloana din județele Mureș și Harghita se va întâlni cu ceilalți participanți la miting în zona Adjud.

Precizăm că la ora actuală singura dintre cele trei mari provincii istorice care nu are niciun km de autostradă sau drum expres este Moldova, iar Regiu­nea Nord-Est (șase din cele opt județe ale Moldovei) și cea de Sud-Vest (cele cinci județe ale Olteniei) sunt singurele care nu au nici drumuri expres, nici autostrăzi. Pentru celelalte regiuni statistice (așa-numite „de dezvoltare”) – Sud-Est, Sud, București-Ilfov, Vest, Nord-Vest, Centru – s-au derulat și/sau sunt în derulare proiecte de infrastructură rutieră vizând construcția de autostrăzi și drumuri expres. În ceea ce privește proiectele cu relevanță pe Moldova, de ani de zile se bate pasul pe loc, cel mult fiind inițiate studii de ­­feza­bilitate care nu sunt puse în aplicare și, conform legii, trebuie revizuite. Nici la acest capitol nu stăm foarte bine, însă, pentru că pe cele mai multe tronsoane nu s-a ajuns nici măcar la faza de studiu de fezabilitate, ci doar la schițe pe Master Planul General de Transport și pe Programul Operațional In­frastructură Mare.

Spre exemplu, contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate (SF-ului) pe tronsonul Tg. Mureș – Sovata – Di­trău în lungime de 96 km, primul pas practic pentru demararea reali­zării autostrăzii A8 de la Tg. Mureș la Iași, a fost reziliat de Compania de Autostrăzi. Deci nici măcar acest prim pas nu ar viza, de fapt, construcția unei autostrăzi pe teritoriul Moldovei, ci spre Moldova. Si cu toate acestea, i s-au pus bețe-n roate.

„Această reziliere amână cu ani de zile implementarea autostrăzii, iar lansarea unor licitații de proiectare si execuție pe studiile din 2010 nu ar face decât sa pună cruce Autostrăzii A8″, avertiza, la începutul anului 2018, Asociația Pro Infrastructura. Contractul pentru revizuirea SF-ului pe secțiunea Ditrău – Târgu Mureș a fost semnat în mai 2015 cu asocierea AECOM INGENIERIA SRL – CONSITRANS SRL – SEARCH CORPORATION SRL pentru 22.713.614,42 RON fără TVA  (aprox. 5 mil. euro).vii cu noi

Inițial, contractul a fost suspendat 12 luni pentru că nu a existat finanțare. În octombrie 2016, Compania de Drumuri anunța că ridică suspendarea contractului. Lucrurile s-au blocat din nou la început de 2017, când nou-înființata CNAIR a decis să suspende din nou contractul. Motivul invocat a fost un raport al Curții de Conturi, conform căruia se punea sub semnul întrebării necesitatea revizuirii SF-ului realizat în 2010. (Dan PRICOPE)

 

4 Comentarii pe acest subiect. Spune-ti parerea!

  1. cosmin 16/05/2018 la ora 14:07 -

    Nu e clar?! Moldova nu prezinta ionteres pentru BUCURESTI.

  2. Mariana 16/05/2018 la ora 13:38 -

    Doar asta stie sa faca Flutur? Fie circ, a se citi festivaluri pe bani publici care costa de zeci de ori mai mult decat daca ar fi fost organizate de o firma de specialitate, fie turnuri de control la aeroport de toata jena, de rade o tara intreaga de noi cu stirile EUROPAFM, fie marsuri.
    Cine mai pune botul la minciunile lui?
    De ce iau salarii de sute de miloane angajatii aia de la CJ?

  3. george 16/05/2018 la ora 10:48 -

    Cred ca prioritatea nr.1 a Sucevei in acest moment este soseaua de centura.
    Apropiata schimbare in traficul Sucevei- circulatia in sens unic de la inceputul lunii august nu cred ca va face altceva decat o mare bulversare!
    Rezolvati mai intai intrarile si iesirile din oras si apoi sensul unic!
    Nu zic ca solutia cu sens unic nu este buna, dar…. amestecam pe zona Obcini tiruri cu masini mici, ceea ce nu e tocmai ok.
    Autostrada nu stiu daca mai apucam, dar un drum express meritam cu prisosinta!

  4. Marius 16/05/2018 la ora 8:21 -

    Dupa 10 ani varianta Sucevei inca nu este gata pai o autostrada in 100-200 de ani poate