Friday , April 19 2024

Tumbele pe bani publici făcute de fosta conducere a Consiliului Județean pentru a veni de hac unei firme “neagreate”

Două contracte importante, unul privind amenajarea parcului de la Spitalul Județean și celălalt împădurirea a peste 200 de hectare de teren degradate, începute înainte de 2012, au fost sistate după ce fosta conducere a CJ Suceava a invocat tot felul de motive pentru a bloca plata lucrărilor efectuate, chiar dacă finanțarea era asigurată prin fonduri nerambursabile de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) . După un înnebunitor schimb de note, adrese și sesizări, precum și nesfârșite acțiuni prin tribunale, primul proiect e suspendat, iar cel de-al doilea a fost reziliat de AFM. Acum, oricând, Consiliul Județean, beneficiarul lucrării, se poate trezi în situația că va trebui să dea înapoi către AFM sumele încasate. De asemenea, firma care a câștigat în urma licitațiilor executarea celor două proiecte s-a adresat instanțelor de judecată cerând achitarea lucrărilor efectuate cu fonduri proprii și refuzate la plată de Consiliul Județean în anii 2012-2015  

 consiliul judetean front


Pe rolul instanțelor de la Curtea de Apel Suceava se află, în faza de recurs, două dosare prin  care o firmă suceveană încearcă să-și recapete banii investiți în cadrul a două proiecte în care consideră că a fost nedreptățită și păgubită de sume mari, în urma unor decizii discutabile ale Consiliului Județean, în perioada 2012-2016.
Firma respectivă, ARTPEISAJ SRL Suceava, a câștigat, în anii 2010 și 2011, în urma licitațiilor, parcurcând toți pașii legali, un contract privind împădurirea unor terenuri agricole degradate în câteva comune din județ, precum și contractul de execuție  a lucrărilor privind amenajarea parcului de la Spitalul Județean. Ambele  proiecte sunt promovate și finanțate de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), prin fonduri nerambursabile, Consiliul Județean Suceava fiind beneficiarul acestor lucrări și cel care a accesat fondurile și a organizat procedurile de achiziție publică în vederea realizării programelor.
După semnarea tuturor actelor, ARTPEISAJ a demarat lucrările la aceste proiecte, constatând însă că, după alegerile locale din vara lui 2012, Consiliul Județean Suceava începe să întârzie sau chiar să refuze decontarea lucrărilor executate. După o sarabandă de adrese și notificări între firma executantă și beneficiar, s-a ajuns la ceea ce pare că șefii Consiliului Județean din anii 2012-2016 și-au dorit: rezilierea unuia dintre contracte și suspendarea celui de-al doilea, invocându-se lipsa banilor. In ambele cazuri, însă, așa cum contractele pentru respectivele fonduri nerambursabile prevedeau, Consiliul Județean era obligat să continue finanțarea acestora. Astfel, conform contractelor semnate între AFM (finanțatorul) și Consiliul Județean Suceava (beneficiarul), acesta din urmă “se obligă SA NU INTRERUPA implementarea proiectelor și să acționeze în vederea atragerii finanțării din alte surse legal constituite, pentru continuarea și finalizarea acestora, în situația în care finanțarea din Fondul pentru Mediu este împiedicată în mod obiectiv”.
Prima factură pentru lucrările de la Spital, plătită după 666 de zile
Oricine trece prin zona Spitalului Județean observă cu uimire așa-zisul parc din preajma acestuia, pe care cresc în voie copaci, buruieni, arbuști, imensa suprafață fiind total neamenajată. Chiar dacă cineva și-ar propune acum să intre pe acel teren și să pună gazon, arbori, bănci, să facă alei sau alte amenajări pentru a-i da un aer civilizat acelui parc, nu ar putea, ba chiar ar comite o ilegalitate. Asta pentru că un proiect bun și scump de reamenajare a acelei zone, demarat în primăvara lui 2012, este acum suspendat și face obiectul unui dosar aflat în instanță. Halucinante mecanisme birocratice, înțesate de adrese, memorii și acțiuni în instanță au făcut ca ani de zile 2,5 hectare de teren din municipiul Suceava să zacă practic în sălbăticie.
Contractul de finanțare nerambursabilă, în valoare de 1,750 milioane lei, a fost semnat de Consiliul Județean cu Administrația Fondului pentru Mediu în data de 31 mai 2011, în cadrul Programului național de îmbunătățire a calității mediului prin realizarea de spații verzi în localități. După derularea tuturor procedurilor de licitație și achiziție, în data de 7 martie 2012 a fost semnat între CJ și ARTPEISAJ SRL Suceava contractul de lucrări, în valoare de 1,40 milioane lei fără TVA, cu o durată până la 30 noiembrie 2014.
Firma respectivă începe lucrările, conform graficului stabilit cu beneficiarul (CJ) și, firesc, înaintează și facturi pentru lucrările executate. Numai că, în iunie 2012, în urma alegerilor, conducerea Consiliului Județean Suceava se schimbă și apar diverse șicane privind recepția lucrărilor efectuate și ritmul de plată a facturilor. Pe parcursul anilor 2012 -2013 se realizează aproape 16% din lucrările prevăzute în contract, în condițiile în care prima factură emisă de executantul ARTPEISAJ este decontată de CJ după nu mai puțin de 666 de zile, deci după aproape doi ani. In momentul în care s-a luat decizia extinderii Unității de Primiri Urgențe din cadrul Spitalului Județean, și proiectul de reamenajare a parcului a necesitat aprobarea unor modificări. De fapt, ARTPEISAJ susține că, speculând necesitatea acestor aprobări pentru modificarea proiectului inițial, conducerea de la acea vreme a Consiliului Județean a făcut tot posibilul pentru a pune bețe în roate derulării acestui proiect. O serie de adrese și comunicări între executant, be­neficiar (CJ) și finanțator (AFM) arată că pe parcursul anilor 2014-2015, deși a  fost confirmată finanțarea și aprobate modi­ficările impuse contractului, Consiliul Județean Suceava nu și-a îndeplinit ni­ciuna din obligațiile stabilite prin contract. Astfel, ARTPEISAJ susține că CJ a refuzat în acea perioadă să verifice situații de lucrări, note de comandă, note de renunțare, dispoziții de șantier etc. De asemenea, Consiliul Județean a refuzat constant, fără explicații, să aprobe graficul de plăți prezentat de executor. Cu lucrări executate și neplătite, lovindu-se și de refuzul CJ de a încheia un act adițional de prelungire cu 8 luni a perioadei contractului (prelungire justificată prin perioada în care contractual a fost suspendat pentru a fi modificat), chiar dacă finanțatorul (AFM) a confirmat inclusiv printr-o adresă din 10 iunie 2015  existența (bugetarea) sumelor pentru conti­nuarea lucrărilor, lucrările la parcul de la Spital nu au mai putut continua.
Cu toate acestea, în iulie 2015, Consiliul Județean dă în judecată firma executantă, solicitând rezilierea contractului și plata penalităților pentru nefinalizarea contractului. Totodată, CJ soli­cită și Administrației Fondului pentru Mediu suspendarea finanțării nerambursabile pentru proiect, solicitare aprobată de AFM.
De atunci, instanțe succesive au judecat dosarul și au dat dreptate firmei ARTPEISAJ, cauza aflându-se acum, așa cum am spus, pe rolul Curții de Apel.
Lucrări de împădurire întrerupte după executarea a 84% din contract
In urma parcurgerii tuturor procedurilor de licitație, aceeași firmă, ARTPEISAJ SRL,  a fost desemnată câștigătoare a unui alt contract cu fonduri nerambursabile, promovat de Administrația Fondului pentru Mediu. Astfel, în cadrului Programului de împăduriri lansat de AFM, ARTPEISAJ a semnat în 7 iunie 2010 contractul de lucrări “Imbunătățirea calității mediului prin împădurirea terenurilor agricole degradate în comunele: Arbore, Bălăceana, Cacica, Ciprian Porumbescu și Drăgoiești, județul Suceava”. Proiectul, în valoare de aproximativ un milion de euro, prevedea împădurirea a peste 200 de hectare de teren degradat în comunele amintite. Beneficiarul lucrărilor este tot Consiliul Județean Suceava, instituție care a accesat fondurile puse la dispoziție de AFM.
ARTPEISAJ execută lucrările, conform graficelor stabilite, dar se trezește că, în a doua jumătate a anului 2012, CJ Suceava refuză decontarea lucrărilor executate. Trebuie menționat faptul că, la sfârșitul anului 2012, la jumătatea perioadei de execuție prevăzută în contract, ARTPEISAJ rea­lizase deja 84% lucrările la care se angajase.
Aflându-se în incapacitatea financiară de a continua lucrările, după refuzul CJ de a deconta facturile emise în iunie și în octombrie 2012, firma respectivă anunță beneficiarul Consiliul Județean, că, începând cu mijlocul lunii martie 2013 suspendă lucrările și încearcă să deblocheze situația printr-o lungă suită de adrese și solicitări de plată. Invocând faptul că nu dispune de fonduri, Consiliul Județean solicită prelungirea contractului, dar lucrările efectuate de ARTPEISAJ în 2012, în valoare de 1.029.095 lei, rămân nedecontate de CJ pe tot parcursul anului 2013. La insistențele executantului de a-i fi decontate sumele pentru lucrările efectuate, CJ Suceava aruncă vina pe AFM pentru lipsa fondurilor.
Executantul deschide acțiune în instanță, iar Tribunalul Suceava obligă la începutul anului  2015 beneficiarul, CJ Suceava, la plata sumei de 893.323,72 lei către ARTPEISAJ, reprezentând contravaloarea a două facturi emise de firmă în 2012. Evident că a urmat recursul la care beneficiarul avea dreptul legal, firma executantă așteptând și acum, până la soluția definitivă a instanțelor, recupe­rarea sumelor datorate.
După acest nesfârșit lanț de adrese, memorii și procese, pe data de 28 ianua­rie 2016, în ședința Comitetului Director al Administrației Fondului pentru Mediu s-a decis rezilierea contractului privind împădurirea terenurilor agricole degradate în comunele Arbore, Bălăceana, Cacica, Ciprian Porumbescu și Drăgoiești.
Trebuie menționat și faptul că, în tot acest timp, lucrările pentru care ARTPEISAJ a cerut decontarea au fost finanțate de firmă prin accesarea de cre­dite bancare, la care curg dobânzi lună de lună. De asemenea, trebuie spus că lucrările respective au fost  recepționate și verificate de beneficiar, Consiliul Județean Suceava, în repetate rânduri, care a concluzionat chiar în urma acestor controale că “procentele de reușită ale regenerărilor din perimetrele de ameliorare verificate se apropie de cele determinate (…), cu mențiunea că acestea ar fi fost mult mai bune dacă în anul 2013 se efectuau completările, cât și lucrările de întreținere necesare”. Din păcate, cineva din conducerea Consiliului Județean Suceava nu a semnat hârtiile necesare continuării acelor lucrări. Doar a lucrărilor efectuate de ARTPEISAJ, pentru că în același interval de timp de care vorbim, Consiliul Județean Suceava a contractat și plătit către alte firme lucrări similare în valoare de aproximativ 26.000.000 lei, fără a-și achita însă arie­ratele.
Că a fost rea-voință sau nepricepere în aceste două cazuri, va stabili până la urma instanța de judecată. Cert este că două proiecte importante pentru Suceava au fost oprite. Grav este și faptul că un lung șir de bâlbe și piedici puse de funcționarii din Consiliul Județean poate duce la plata unor mari sume de bani din bugetul instituției, atât către executantul care în ambele cazuri a rămas cu lucrări efectuate nedecontate, cât și către Administrația Fondului pentru Mediu, care oricând poate cere, și o va face cu siguranță după sentința definitivă a instanțelor, returnarea sumelor acordate pentru aceste două proiecte nefinalizate.
Pierderile firmei private care s-a angajat la efectuarea lucrărilor și care s-a împrumutat la bănci pentru efectuarea acestora, mizând pe buna credință a “sta­tului”, sunt greu de cuantificat. Indiferent de soluția instanțelor, modul în care instituții ale statului, dintr-un interes direct al vreunui șef politic sau din simplă prostie, distrug multe din afacerile private e aproape o chestiune la ordinea zilei în România, din păcate Suceava deținând un trist record al firmelor îngenuncheate care dintr-un motiv sau altul nu au fost pe placul mai-marilor politici ai zilei.  (T.V.)
 
 

Vezi si

Lemn confiscat în valoare de 585.000 lei și amenzi de 556.000 lei aplicate luna trecută de Garda Forestieră Suceava

În luna martie 2024 personalul Gărzii Forestiere Suceava a efectuat în total un număr de …

2 comments

  1. Păi atunci de ce în campania electorală de a prezidențialele din 2014 s-a lăudat șeful de atunci al CJ și al PSD, dl Cătălin Nechifor, cu împăduririle reușite de la Bălăceana?
    Dar cum rămâne cu încercarea din 2015 de a pune pe umerii primăriilor plata unor sume de bani și încercarea de pasare a responsabiității către acestea?

  2. NU MA MIRA NIMIC CA PESTE TOT IN TARA ASTA