Saturday , April 20 2024

Trotuarele “pavelate” ale Sucevei, transformate în locuri de parcare

Trotuare ocupate cu masini - martie 2015 (5) [800x600]

Cine a fost mai întâi – omul sau maşina? – o întrebare la care nici sucevenii de rând, nici poliţiştii nu pot da un răspuns. Kilometri de trotuar destinaţi pietonilor din municipiul reşedinţă de judeţ au fost cuceriţi de monştri pe patru roţi. Bipedele fără amici cu roţi au două variante: ori intră pe şosea şi riscă să fie luate pe sus de călcătorii de pedală ori să rămână pitiţi în casă. Kilometri de trotuar proaspăt amenajat pentru pietoni în municipiul reşedinţă de judeţ au devenit foarte repede locuri de parcare pentru maşinile sucevenilor cu tupeu. Amenda pentru această încălcare de lege ar ajunge la 180 de lei, dar nu are cine să o aplice

Suceveni nemulţumiţi de modul în care li se asigură în municipiul reşedinţă de judeţ o minimă şansă de a beneficia de un drept elementar – cel de a merge pe jos prin oraş – au transmis ziarelor mai multe fotografii, realizate în cartierul Obcine cu maşini dintre cele mai diverse parcate de-a curmezişul, pe trotuare. Numai din cele câteva fotografii prezentate, aflăm foarte multe despre atitudinea şoferilor bizoni, care dau senzaţia că s-au născut la volan. Dacă ar fi o excepţie, s-ar mai trece cu vederea. Dar pe aceeaşi străduţă îngustă din cartierul sus-amintit au fost surprinse în câteva minute, zeci asemenea cadre. Există, desigur, probabilitatea că pe strada Victoriei,  unde s-au făcut fotografiile să nu mai existe niciun locatar pieton. Dar atunci rămâne întrebarea pentru cine a plătit Primăria bani buni pentru pavele şi borduri cu puţină vreme în urmă, lăsând partea carosabilă plină de găuri, dacă nu pentru oamenii care merg pe jos. Precum se vede în fotografiile realizate în cartierul Obcine, trotuarele sunt în principal ale maşinilor, nu ale pietonilor.  Dar nu numai acolo, putând oricând să dăm exemple de acest gen din mai toate cartierele oraşului – din George Enescu dar nenumărate de luni dimineaţă şi până sâmbătă noaptea, interval în care lumea cu maşini se mişcă, are activităţi, ziua vizite, seara clubing.Trotuare ocupate cu masini - martie 2015 (0) [800x600]
Pietonii, încă neintraţi în lumea cu maşină – mame cu bebeluşi în cărucioare, copii de grădiniţă, şcolari şi de multe ori chiar liceeni care încă cred  că plimbarea pe trotuar cu prietenii reprezintă o mare provocare trebuie, alături de bunicii grăbiţi către piaţă şi de străbunicii cu antemergătoare, trebuie să găsească o altă variantă de a ajunge la locul în care şi-au propus.
Amenzi sunt, nu-s poliţişti să le aplice
Prevederile legale acceptă acum ca un trotuar să fie oricât de ocupat cu mijloace de transport, cu condiţia ca un metru din acesta să rămână alocat pietonilor. Nu este vorba poate, în primul rând, de adolescenţii care pot sări peste boturile sau, după caz, portbagajele mijloacelor de transport mai sus enumerate. Ar fi vorba de cei care nu pot face acest lucru din motive fizice.  Aceştia au abia o fărâmă de om putere în ei, nicidecum sute de cai putere, precum bolizii puşi de-a curmezişul drumului lor.
Ordonanţa 195 a Guvernului României privind noul noul Cod Rutier Actualizat din ţara noastră stabileşte că există posibilitatea legală pentru un conducător auto să îşi parcheze maşina chiar şi pe trotuar, cu condiţia ca, pentru spaţiul destinat circulaţiei pietonale, să fie lăsat un metru destinat oamenilor care încă nu au învăţat sau nu pot să devină şoferi.Trotuare ocupate cu masini - martie 2015 (1) [800x600]
Viorel Horodenciuc, şeful Poliţiei Locale Suceava, cel indicat ca responsabil pentru nepunerea în totalitate în aplicare a unei hotărâri de Consiliu Local ce vine în continuarea prevederilor ordonanţei 195 mai sus amintite, a explicat cum stau lucrurile din punctul de vedere al structurii pe care o conduce: “Ordonanţa 195 stabileşte nişte reguli. Consiliul Local Suceava a venit în continuarea acestui act normativ, stabilind prevederi noi, în responsabilitatea Poliţiei locale. Noi nu putem să intervenim în trafic, dar în condiţii, să le spunem, statice, când un automobil este parcat neregulamentar, putem interveni. De exemplu – pe strada Universităţii, de la Stadion către Unitatea de Pompieri, (în spatele Primăriei, n.r.) pentru că au fost situaţii în care maşini parcate aiurea împiedicau pur şi simplu plecarea autospecialelor pentru intervenţii la situaţii de urgenţă., am stabilit să se interzică parcarea maşinilor pentru persoane fizice. Este acolo un poliţist local care mai întâi sesizează verbal pe cel care a efectuat parcarea neregulamentară, dacă acesta nu pleacă, poziţia maşinii sale este fotografiată, se întocmeşte ulterior un proces verbal şi mai apoi este transmisă contravenientului o înştiinţare că a fost amendat”, a explicat Viorel Horodenciuc mecanismul prin care sunt sancţionaţi în general, cei care parchează ilegal. In continuare, el a arătat că atât cei care îşi lasă maşina pe carosabil, în locuri nepermise, cât şi cei care şi-o urcă pe trotuar nerespectând prevederea mai sus amintită cu toleranţa de minim un metru pentru pietoni, pot fi oricând amendaţi cu suma de până la aproximativ 180 de lei, cât înseamnă acum punctul de amendă, ca procent de 10% din salariul minim. Viorel Horodenciuc spune că poliţiştii locali aplică în jur de 15 amenzi pe zi doar în spatele Primăriei iar în restul oraşului, cam 18-20 amenzi zilnice. El se plânge însă că nu are destui oameni cu care să lucreze şi în celelalte cartiere ale oraşului şi de aceea situaţiile din categoria celor semnalate în Obcine nu se vor rezolva prea curând.
Este drept că şi poliţiştii oficiali, cei cu grade, din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române pot aplica aceleaşi prevederi legale amintite de Viorel Horodenciuc cu mai multă operativitate, cel puţin în apropierea sediilor lor din municipiul Suceava şi la schimburile doi şi trei, când poliţiştii locali, din lipsă de fonduri pentru salarii nu mai acţionează precum şi în zilele de week-end. (Neculai ROSCA)

Vezi si

21 de elevi de la ”Hurmuzachi”, calificați la etapele naționale ale olimpiadelor școlare, de la aproape toate disciplinele din planurile-cadru

”Lotul olimpicilor naționali de la CNEH cuprinde, astfel, 21 de elevi calificați la 13 discipline …

3 comments

  1. Stimată doamnă,
    În primul rând învaţă să scrii. În al doilea rând, numărul autovehicolelor a crescut foarte mult în ultimii ani şi nu s-a gândit nimeni să construiască parcări (sau nu avut nimeni de câştigat bani grei). În Cluj de exemplu numărul parcărilor este dimensionat corect, cei care ridică maşinile nu prea au de lucru pentru că fiecare cetăţean are un loc de parcare. În Suceava nu ai unde să parchezi, am încercat de vreo două ori să intru în parcările subterane din Centru, dar erau deja pline. Bineînţeles că am căutat un loc de parcare în aceeaşi zonă şi am încercat să nu blochez sau să încurc pe cineva. Sunt foarte multe maşini, foarte puţine parcări şi nimeni nu face nimic (şi aici mă refer, în principiu, la Primăria Municipiului Suceava, a cărei reprezentanţi au pretenţia să încropească o metropolă). Pur şi simplu jalnic!

  2. Domnule Viorel Horodenciuc, şef al Poliţiei Locale Suceava, ar fi indicat sa-ti dai demisia! Cetatenii municipiului Suceava iti cer acest lucru! Iar cand ai sa fii liber sa tragi o fuga macar pana la Bistrita sa vezi cum politia locala pune amenzi tuturor soferilor care doar au indraznit sa urce masina cu doua roti pe trotuar! Acolo cum se poate? Nu e tot in Romania, nu e aceiasi legislatie ?

  3. Să fie amendate accei proprietari.În Suceava nimeni nu respectă legea ,pentru că nu se pățește nimic pentru încălvarea ei.
    Să fie amendați și proprietarii mașinilor abandonate pe lângă blocuri și aleile orașului.Majoritatea sunt bătrâni rău intenționați care mai bine o lasă în drum rabla decât să o vândî la fier vechi.Amendă!!De amendă se tem moșnegii cel mai tare!!