Saturday , April 20 2024

Toate exproprierile la şoseaua de centură, atacate în instanţă

centura balarii (Copy)

420 din cei 421 de proprietari de teren care au fost expropriaţi pentru a se construi ruta ocolitoare a municipiului Suceava au atacat în instanţă cuantumul despăgubirilor oferite de stat. “Activitatea cabinetului este aproape blocată”, transmite avocatul Silvia Tudor de la cabinetul de avocatură “Tudor” . Ea spune că atunci când cabinetul de avocatură a semnat contractul cu CNADR, erau 2-3 contestaţii la 100 de dosare de expropriere n “unii au câştigat, alţii au pierdut, avem acum 420 de procese pe rol”, apreciază avocatul Silvia Tudor

 
Cum anticipam deja acum un an, toţi proprietarii de teren care au fost expropriaţi după 2010 pentru a se construi ruta ocolitoare a municipiului Suceava au acţionat în instanţă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADR) cerând juste despăgubiri pentru terenurile intrate în proprietatea statului. Cabinetul de avocatură “Tudor”, din Suceava, care acum câţiva ani a crezut că face o bună afacere încheind un contract de asistenţă juridică cu CNADR, constată acum că acest contract este unul dintre cele mai neperformante pe care  şi le-a asumat. “Cabinetul este aproape blocat cu sumedenia de procese, avem peste 400 de dosare unde trebuie să asigurăm asistenţa juridică la şoseaua de centură. Când am semnat contractul erau 2-3 contestaţii din 100 de exproprieri. Acum aproape că nu mai există persoană expropriată care să nu ceară în instanţă despăgubiri mai mari”, a arătat avocatul Silvia Tudor. Concret, Portalul Instanţelor de Judecată arată că numai din partea proprietarilor expropriaţi pentru a se construi şoseaua de centură a Sucevei, s-au depus 420 de plângeri. Conform altor documente, pe traseul şoselei ocolitoare a municipiului Suceava, în comuna Scheia, cei văduviţi de beneficiile primite anterior de expropriaţii aflaţi pe traseul şoselei de centură din comunele Moara şi Pătrăuţi, numărul total al celor care s-au înregistrat cu reclamaţii în instanţă este cu doar unul mai mic decât cel al expropriaţilor – 420, faţă de 421.
Anul trecut, finalizarea lucrărilor  la şoseaua de centură era planificată pentru 15 noiembrie; anul acesta nu se mai dă de bun niciun termen
Radu Iordachi, reprezentantul firmei de consultanţă Luca Way care supervizează lucrările de construcţie a şoselei de centură a Sucevei efectuate de SCCCF Iaşi era optimist anul trecut în ceea ce priveşte ritmul în care se construieşte dar şi în ceea ce priveşte finanţarea de către CNADR (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale) a şoselei de centură a municipiului Suceava. El considera în septembrie 2013 că, după ce au fost deblocate şi s-au efectuat plăţi aferente lucrărilor făcute în luna iunie în cuantum de 6 milioane de lei, există premisele necesare ca până la data de 15 noiembrie anul trecut, şoseaua de centură să devină integral funcţională. El explica atunci opiniei publice sucevene că lucrările se desfăşoară pe două contracte – unul care vizează lucrări de consolidări şi un altul privind construcţia efectivă a variantei de ocolire. Pentru toate acestea ar mai fi fost de alocat 34 de milioane de lei, dintr-un total de 200 de milioane de lei.  157 de milioane de lei vizau construcţia şoselei iar 43 de milioane de lei reprezentau cheltuielile rezultate din cel de-al doilea contract, ce a vizat consolidările ce nu au fost trecute în proiectul iniţial. Arăta atunci că CNADR a asigurat finanţarea integrală pentru cele două proiecte şi ar mai fi de plătit după tranşa aferentă lunii iunie, suma amintită de 34 de milioane de lei. “Suntem în grafic cu lucrările, am adus bitum pentru stratul de uzură de pe tronsonul 3, există premise ca lucrările să fie terminate pe 15 noiembrie 2013”, a declarat acum un an,  Radu Iordachi.
Până la acel moment, lucrările la şoseaua de centură erau realizate în proporţie mai mare de 85%. Din păcate, nu s-a mai întâmplat nimic pe parcursul unui an. Lucrările nu au fost reluate cu toate prezenţele publice ale notabilităţilor centrale şi locale la diverse reluări ale activităţii pe şantierul rutei ocolitoare, antreprenorul istoric fiind SC CF SA Iaşi. Firma ieşeană nu a mai ţinut pasul cu noile condiţii de după 2012, aceasta fiind considerată apropiată de PDL. După alegerile locale şi generale de acum doi ani, investiţia ce viza şoseaua de centură a municipiului Suceava,  a intrat în blocaj, fiindcă la nivel de guvern au trebuit să se facă mai multe calcule vizând sumele alocate pentru această investiţie. Dar blestemul pe capul CNADR care nu a mai primit bani pentru ruta ocolitoare a Sucevei vine mai dinainte, de pe vremea guvernării precedente.
In luna decembrie a anului 2010, s-au operat modificări ale legislaţiei privind exproprierile, la propunerea ministrului Transporturilor de la acea vreme, Anca Boagiu. La începutul anului 2011, 421 de proprietari din comuna Scheia, care au suprafeţe pe traseul şoselei de centură a municipiului Suceava au aflat că despăgubirile ce le vor primi pentru terenurile expropriate vor fi de până la 100 de ori mai mici decât cele obţinute de cei din comunele vecine – Moara şi Pătrăuţi. Asta după ce în luna decembrie a anului 2010, a fost schimbată legislaţia privind exproprierile, preţul plătit de stat pentru metrul pătrat de teren expropriat devenind insignifiant.
Astfel, în Moara, statul a plătit pentru fiecare metru pătrat de teren expropriat sume cuprinse între 94,4 de lei şi 154,62 de lei, funcţie de zonă şi dacă aceste terenuri erau situate în extravilanul sau în intravilanul localităţii. In comuna Pătrăuţi, sumele plătite persoanelor ale căror terenuri au fost expropriate au pornit de la 63,74 lei pe metru pătrat în extravilan, ajungând la 102,12 lei pe metru pătrat în intravilan. La Scheia însă nu s-a oferit  proprietarilor de teren decât sume cuprinse  între minim  0,8 lei în extravilan şi maxim 20 de lei în intravilan pentru un metru pătrat. (Neculai ROSCA)
 
 

Vezi si

ADU și-a lansat candidații la fucția de primar al Sucevei și președinte al Consiliului Județean

Alianța Dreapta Unită (ADU) Suceava a lansat oficial, la o ceremonie care a avut loc …