Saturday , April 20 2024

Suceava, în topul naţional al vânzărilor în mall-uri

mall cumparaturi [800x600]

Intr-un clasament realizat pe anul trecut, doar şase oraşe, inclusiv Capitala, se poziţionează mai bine în ceea ce priveşte cifrele de afaceri din marile centre comerciale. Trebuie remarcat însă faptul că, faţă de aceste oraşe situate mai bine în acest top, Suceava are o populaţie mult mai puţin numeroasă. Chiar şi după închiderea “mall”-ului Galleria, Suceava  este pe primul loc în ţară ca suprafaţă de spaţiu comercial la mia de locuitori.
A ieşi la mall, a devenit pentru suceveni un mod de viaţă. Nu numai pentru tinerii care vor să socializeze la cafenelele din interior ori să se plimbe cu scările rulante, ci şi pentru cei care doresc să facă cumpărături în aceste incinte. In municipiul Suceava avem două -Iulius Mall şi Suceava Shopping City. Suceava a devenit în anul 2012 liderul unui top naţional în ceea ce priveşte suprafaţa de spaţii comerciale pe cap de locuitor. Sumedenia de mall-uri şi supermarketuri de orice fel construite în ultimii ani a transformat oraşul nostru, la un moment dat, dintr-un factor de dezvoltare într-unul de stagnare economică. Nu mai erau bani în buzunarele sucevenilor şi cu toate ofertele, câteva supermarketuri de sine stătătoare, dar şi sumedenie de magazine din incinata mall-urilor au tras jaluzelele.
Dar pentru anul 2013, afacerile au mers bine, în ansamblu. O analiză realizată de Ziarul Financiar săptămâna trecută relevă faptul că municipiul Suceava face parte din top 10 al încasărilor la mall-uri, aflându-se pe locul 7. Cum am precizat, este vorba despre încasări ale proprietarilor de mall-uri – cifre de afaceri, care nu înseamnă neapărat un indice de luat în seamă pentru nivelul de trai din zonele în care aceste mall-uri sau super-market-uri au fost amplasate.
In mod concret, la o distanţă foarte mare, pe primul loc se află Capitala, cu 14 centre comerciale de tip mall, care au acumulat în anul precedent o cifră de afaceri totală de 168,2 milioane de euro. Urmează Cluj, în care cele trei mall-uri s-au acumulat cifre de afaceri de 29,2 milioane de euro. Iaşiul nu se află decât pe locul trei, deşi are în perimetru cinci mall-uri, care nu au reuşit însă să acumuleze în total mai mult de 26,7 milioane de euro cifră de afaceri în cursul anului trecut. Constanţa este pe locul patru, cu un total al cifrei de afaceri înregistrat în cele patru mall-uri de 24,6 milioane de euro. Urmează Timişoara, un singur mall, unde cifra de afaceri a fost anul trecut de 18,4 milioane de euro. Piteştiul este pe locul 6, cu încasări în cele trei mall-uri de 12,4 milioane de euro. La Suceava, cum am arătat, Iulius Mall cu 7,1 milioane şi Schopping City cu 4,4 milioane de euro au totalizat anul trecut 11,4 milioane de euro cifră de afaceri. Urmează Oradea, cu 10,9 milioane de euro, pe locul 8 cu trei mall-uri, Bacău, cu 8,1 milioane de euro – două mall-uri, locul 9;Târgu Mureş – 8,0 milioane de euro – două mall-uri, Brăila – un mall, cu încasări totale de 8 milioane de euro.
tabel mall [800x600]Poziţia Sucevei în clasament este una onorabilă, dacă ţinem cont de faptul că, cu excepţia municipiului reşedinţă al judeţului nostru, niciunul dintre celelalte 11 oraşe, inclusiv Capitala, nu sunt cu mai puţin de 100.000 de locuitori. Asta ar putea însemna că mall-urile din reşedinţa judeţului nostru au fost bine amplasate şi deservesc clienţi din afara oraşului, şi chiar din afara judeţului.
Să nu uităm însă că municipiul Suceava, la o ultimă statistică, se prezenta ca oraşul din ţară cu cele mai multe spaţii comerciale pe cap de locuitor. O statistică aferentă anului 2012 arăta că pentru fiecare mie de locuitori, în Suceava sunt 736 de metri pătraţi de spaţii comerciale,  de aproape 10 ori mai mare decât media naţională  care era de 84 de metri pătraţi la mia de locuitori , de peste două ori peste media capitalei  de 307 metri pătraţi la mia de locuitori.
Suceava, pe primul loc în ceea ce priveşţe suprafaţa spaţiilor comerciale la mia de locuitori
Obiectiv a arătat anul trecut că Suceava se menţine pe primul loc într-un clasament al oraşelor din România în funcţie de stocul de centre comerciale moderne la mia de locuitori, iar în 13 din cele 42 de reşedinte de judeţ nu a fost construit niciun astfel de proiect, potrivit companiei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox. “Livrările din anul 2011 şi rezultatele (parţiale) ale recensământului au adus o creştere de 24% a stocului mediu de spaţii de retail modern per mia de locuitori. Acesta a evoluat de la 64 mp, cât se înregistrau la finalul anului 2010, la 84 mp per mia de locuitori în prima jumătate a anului 2012?, se arată într-o analiză comparativă cu privire la evoluţia stocului de centre comerciale în România şi în Europa Centrală şi de Est realizată de DTZ Echinox.
Analiza remarcă diferenţe semnificative de stoc între principalele oraşe din România. Astfel, Suceava rămâne în topul oraşelor cu cel mai mare stoc de retail, înregistrând un nivel de 736 mp, de aproape 10 ori mai mare decât media ţării şi de două ori peste media capitalei, de 307 mp. Următoarele în clasament erau, conform statisticii realizate anul trecut Arad, Constanţa şi Iaşi, ultimul beneficiind în prezent de cinci centre comerciale moderne, Palas Mall, Iulius Mall, Felicia Shopping Center, Moldova Mall, Era Shopping Park (galeria comercială) şi 366 mp per mia de locuitori.
în partea inferioară a clasamentului se situează Drobeta Turnu Severin, Brăila, Botoşani, Tulcea şi Giurgiu ale căror stocuri de spaţii comerciale mo-derne se situează în jurul a 100 mp per mia de locuitori, în timp ce alte 13 reşedinţe de judeţ nu au în prezent niciun centru comercial modern. Oraşele în care investitorii nu au ajuns încă sunt Galaţi, Satu Mare, Târgu Jiu, Târgovişte, Bistriţa, Reşiţa, Slatina, Călăraşi, Zalău, Sfântu Gheorghe, Slobozia, Alexandria şi Miercurea Ciuc. Dintre oraşele cu stocuri mici sau inexistente, numai trei au proiecte anunţate pentru următorii ani, respectiv Drobeta Turnu Severin, unde urmează să se deschidă o extensie a Severin Shopping Center, Galaţi, cu Galleria şi EuroMall şi Satu Mare, unde Real4You va construi un nou proiect MegaMall.
Revenind în Suceava, statistica de anul trecut suportă modificări după ce Galleria Mall, entitate intrată în faliment, a fost achiziţionată de o Partener Group, care la un an de la chiziţionarea spaţiului de la intrarea în municipiul Suceava, dinspre Fălticeni, încă nu a fost redeschisă activităţilor comerciale. Dar celelalte hipermarket- uri, orientate către produse de larg consum, de la venerabilul, de-acum Metro, la Kaufland, Selgros ori mai tânărul Lidl, cu o mică menţiune pentru Real, care şi-a mai pierdut din clienţi şi notorietate în ultima vreme, par a se descurca destul de bine pe lângă marile mall-uri. Cifrele statistice privind activităţile comerciale specifice mall-urilor sunt oricum încurajatoare pentru Suceava, care pare să redevină, cum a fost de secole, un târg pe marile trasee europene ce funcţionează în această parte a Europei. (Neculai ROSCA)

Vezi si

Bucură-te de „Egg-straordinary Easter”, la Iulius Mall Suceava!

Poți câștiga un voucher de 1.000 de euro la ABAU – metal decor –, un …