Thursday , March 28 2024

Sistemul de ghidare a avioanelor de pe Aeroportul Suceava nu a fost niciodată operațional oficial. Poate la anul, zice ROMATSA

Peste 3.000 de oameni au fost afectați numai luna trecută de cursele anulate sau redirecționate de la Aeroportul Salcea din cauza ceții. La inaugurarea din octombrie 2015 am fost cu toții anunțați că Aeroportul este dotat cu un performant sistem de ghidare la aterizare a aeronavelor – ILS 2. Din păcate, nici în ziua de azi el nu este oficial operațional. Practic, deocamdată niciun pilot nu va ateriza pe ceață la Suceava. ROMATSA mai are de îndeplinit nişte «proceduri» pentru ca acest sistem de ghidaj de la Suceava să fie recunoscut de toată lumea ca fiind funcțional. ROMATSA anunță acum ca termen de dare în funcțiune a ILS-ului sucevean data de 4 ianuarie 2018   

 ceata

Luna trecută, nu mai puțin de 13 avioane care ar fi trebuit să ajungă pe Aeroportul Internațional “Stefan cel Mare” Suceava au fost redirecționate şi au aterizat la Iaşi. Aeronavele respective aparțineau atât Wizz Air, cât şi Tarom, cele două companii care operează pe aeroportul sucevean, şi veneau de la Bucureşti, Londra, Veneția, Milano, Tori­no. Pasagerii ajunşi la Iaşi fără voia lor au fost aduşi cu autocarele la Suceava, cu întârzierile de rigoare. Mai gravă a fost însă situația călătorilor care, din cauză că avioanele nu au mai fost dis­ponibile pentru retur, s-au trezit că respectivele curse au fost anulate şi nu au avut de ales decât să-şi primească banii înapoi sau să accepte o reprogramare a zborului, atunci când compania găseşte locuri libere într-o aeronavă.

Conform informațiilor noastre, în luna noiembrie următoarele curse au fost redirecționate la Iaşi şi, automat, cursele retur au fost anulate:

– 08.11.2017 – cursele de la Roma şi Londra –  Wizz Air;

– 18 şi 23.11.2017-  cursele de la Bucureşti –  TAROM;

– 24.11.2017 – cursele de Londra şi Ber­gamo ale companiei Wizz Air şi cur­sa de la Bucureşti a companiei TAROM;

– 29.11.2017 – cursele de Treviso, Roma, Londra şi Bergamo ale compa­niei Wizz Air şi cursele de la Bucureşti şi Torino ale companiei TAROM.

După unele estimări, cel puțin 3.000 de pasageri au fost afectați luna trecută de aceste schimbări şi anulări. Nervii, problemele şi costurile cauzate de aceste situații au fost uriaşe. Motivul oficial? Banala ceață de pe câmpurile de la Salcea.ils 2

Avem ILS 2. Merge ca 1. Visăm degeaba la 3

In octombrie 2015, la inaugurarea Aeroportului sucevean, după îndelun­gile lucrări de modernizare, nu a fost politician cocoțat la tribună care să nu susțină faptul că avem, dacă nu cel mai modern aeroport din Europa, sigur îi facem de râs pe toți moldovenii care au vreun aeroport prin bătătură. La Salcea, ni s-a spus atunci, avem “cel mai bine dotat (!) aeroport din România, după Otopeni”. Tot atunci ni s-au dat garanții că sistemul ILS urmează să fie montat de către specialiştii de la ROMATSA „până în primăvara anului viitor”.

Aşa că pe 17 mai 2016, ROMATSA (autoritatea care se ocupă cu administrarea traficului aerian în România) ne anunța printr-un comunicat foarte optimist că “a finalizat cu succes instalarea Sistemului de Aterizare Instrumentală de Precizie (ILS/DME) la Aeroportul Internațional „Stefan cel Mare” Sucea­va. Marți, 17 mai 2016, în urma zborului de calibrare şi omologare cu avionul specializat din dotarea Autorității Aeronautice Civile Române (AACR), R.A. ROMATSA a finalizat instalarea Sistemului de Aterizare Instrumentală de Precizie cu performanțe tehnice de Categoria II – ICAO pe aeroportul din Su­cea­va. Sistemul şi Procedura de ate­rizare aferentă vor deveni operaționale la data de 23.06.2016, cu publicare în AIP Ro­mânia, după autorizarea de punere în funcțiune dată de AACR. Sistemul ILS/DME va permite aeronavelor să opereze în siguranță în faza de apropiere finală şi aterizare în condiții de vizibilitate redusă pe direcția 34 a pistei aeroportului sucevean. Investiția se ridică la valoarea de 4.346.722 lei, fiind pre­văzută în Planul Strategic al ROMATSA şi este o parte din planul regiei de a asigura toate aeroporturile din România cu astfel de sisteme de aterizare de precizie.”

Acest mult-pomenit ILS este un sistem de aterizare instrumentală (în engleză instrument landing system – ILS), sistem de navigație bazat pe o serie de emițătoare radio care furni­­­zează unui avion care vine la aterizare direcția şi panta nominală de coborâre spre pistă. Este destinat pentru asigurarea unei ate­rizări în siguranță în condiții de zbor instrumental, adică în cazul unui plafon (ba­za norilor) coborât sau a unei vizi­bi­lități scăzute datori­tă ceții, plo­ii sau ninsorii. Uneori, semnalele radio sunt completate de lumini puternice care ajută la contactul cu pista. Avionul tre­buie să fie echipat cu radioreceptoa­re compatibile cu sistemul şi cu ins­­tru­men­te de bord care fur­ni­­­­­zea­ză pilotului informațiile necesare. Cum s-ar zice, conform comunicatului amintit mai sus, ROMATSA ne asigura că de acum un an şi jumătate, de pe 23 iunie 2016, avem sistemul ILS CAT 2 operațional. Evident, trebuie înțeles faptul că această înlănțuire de emițătoare care formează ILS-ul de la Salcea (de aşa-zisă catego­rie sau clasă 2) nu poate garanta ateriza­­rea unui avion în condiții de vi­­­­zi­­­bilitate zero, dar probabil că dacă situația ar fi fost la fel de roză cum ne explica ROMATSA în mai 2016, multe din ne­plăcerile din ultima lună ar fi fost evitate.

Practic, însă, de la acel anunț cam triumfalist şi până în ziua de azi niciun pilot din lumea aceasta nu se bazează pe sistemul ILS 2 de la Suceava, pentru că el nu este încă operațional, din punctul de vedere al autorităților şi companiilor aeriene din întreaga lume.

Iată, spre exemplu, cum sună notificarea (NOTAM) nr. A3222/17, emisă de Federal Aviation Administration din Statele Unite ale Americii referitoare la Aeroportul sucevean (LRSV – în limbajul de specialitate) în noiembrie anul acesta:

“ILS CAT II OPERATIONS (IAC ILS RWY 34 – LRSV AD 2.14-52/14 SEP 2017) TEMPORARY SUSPENDED. 22 NOV 08:13 2017 UNTIL 03 JAN 23:59 2018 ESTIMATED. CREATED: 22 NOV 08:14 2017”.

Deci, pe 22 no­iembrie 2017, FAA avertizează din nou piloții că sistemul ILS de la Suceava es­te suspendat şi că se estimează că acesta ar putea fi repus în func­țiune după ora 23.59  a zilei de 3 ia­nuarie 2018.

Aşadar, avem ILS 2 funcțional, spune ROMATSA; poate aveți, dar e suspen­dat, ştiu piloții din în­treaga lume. Astfel, în condiții de vizibi­litate redusă niciun co­mandant de ae­ro­na­­vă nu-şi asumă a­cum riscul de a ate­­riza la Salcea, preferând, cu toate costurile şi neplăcerile, să aterizeze la Iaşi, ca­re are acest sistem funcțional.

Intr-o declarație, neoficială, obținută de «Obiectiv» de la specialiştii ROMATSA, aceştia au confirmat faptul că sistemul respectiv de la Suceava nu poate fi considerat oficial funcțional de companiile şi autoritățile aeriene. ILS-ul cu pricina ar fi instalat, ar fi func­țio­nal în parametrii stabiliți, dar nu au fost încă parcurse toate “procedurile” care să ducă la recunoaşterea sa ca fiind pe deplin operațional. De asemenea, specialiştii ne-au spus că acum acest sistem este considerat ca fiind un ILS cat. 1 (deci inferior ca performanțe de ghidare) şi că este folosit de piloți la aterizare, dar numai în condiții normale de vizibilitate. Intr-adevăr, se speră ca de pe 4 ianuarie anul viitor ILS-ul bucovinean să fie recunoscut ca atare de toată lumea şi astfel piloții să se poată baza pe deplin pe acesta, în condiții de vizibilitate proastă. De ce a durat atât de mult această “recunoaştere oficială”, dacă toată aparatura instalată de ROMATSA e în regulă, nimeni nu a reuşit încă să ne lămurească.

Cunoscătorii semnalează însă şi un alt fapt, poate la fel de grav: condițiile me­teo din zona Salcea ar fi impus achi­ziționarea unui sistem mai performant decât acest ILS 2. Specialiştii de la ROMATSA râd amar însă când se gândesc la ILS 3, prețul acestuia fiind total inaccesibil unui aeroport  de talia celui sucevean.

Pe lângă întârziatul ILS, ROMATSA mai are la Suceava şi o altă restanță. Terminat odată cu marea inaugurare a Ae­ro­portului din octombrie 2015, noul turn de control de la Salcea nu a fost dat în funcțiune de ROMATSA  nici în ziua de azi. Se discută despre un nou termen de finalizare – undeva în aprilie 2018, dar e o dată neasumată oficial de autoritatea respectivă, aşa că Aeroportul sucevean gestionează acum zborurile interne şi internaționale din vechiul turn de control, cu dotări din mileniul anterior.

Din păcate, toate aceste întârzieri şi bâlbe sunt se pare explicația faptului că la Suceava nu apar nici curse noi şi nici alte companii aeriene interesate să ope­reze pe Aroportul de la Salcea.

Chiar dacă e foarte posibil ca în cu­rând, din 4 ianuarie 2018, acest ILS să fie recunoscut oficial ca fiind func­țional, administrația județeană, care are în subordine Aeroportul, are obligația de a lămuri de ce au apărut şi de ce continuă aceste amânări ale ROMATSA, de ce nu li s-a spus clar, niciodată, ­pasage­rilor interesați de o cursă de la Suceava de lipsurile din dotarea Aeroportului şi ce eventuale consecințe pot avea acestea asupra curselor programate. (T. A.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vezi si

Un bărbat de 28 de ani și tatăl său au terorizat luni în șir o familie din Vama pentru o bucată de pământ. Tânărul a fost reținut

Polițiștii din Vama au în lucru un dosar dosarul penal privind comiterea infracțiunilor de tulburare …

8 comments

  1. combinatii de Moldova, niste minciunosi corupti, pt ca le merge,
    de ce nu s-a intimplat asta in cluj, bucuresti,? pt ca moldoveanu zice ,, eiii, si si pot fasii eu, se putea si mai rau,sa sie , o tresii si asta.
    pina si Iasi-ul are system ils care functioneaza, si nu sa facut atita tam tam
    va meritati soarta

  2. Deci e maxim tupeul!

  3. vasile, cum explici aterizarile pe ceata de 300m orizontala si 30m verticala de pana acum? Sau nu a mai fost ceata anul trecut? Si chiar si toamna asta. Un avion a fost anulat pe ceata de 200m altul a aterizat pe ceata de 300m la o ora distanta intre ele. Nu crezi? Ti-e greu sa verifici? Ca doar tu esti mesterul tuturor sistemelor pe la romatsa. Esti “sursa” slaba de la romata cu interese josnice. Te cunoaste toata lumea. De ce nu ai facut valuri cand ai bagat in ograda primul ILS adus in Romania si care Clujul l-a aruncat de rau si tu l-ai adus de bun? Se vorbeste printre colegii tai ca rocedura LVP cica ai semnat-o si tu pe langa tot alaiul de sefyti inca din vara lui 2016 si a fost aprobata. Cu certitudine documentata a fost aprobata. Ori n-ai habar si vorbesti aiurea ori urmaresti ceva. Aia cu ILS3 si cu pista “cocosata” tot din putzul mintii e. ILS3a nu aduce la zero. Scrie pe wiki. Poate ne explici de ce Cluj, Iasi, Sibiu, Bacau, etc, cu milioane de pasageri nu au CAT3? Si aia au cocoasa? QED. Am verificat si esti contrazis vasile.

  4. Asa cum ne sunt conducatorii, asa este aeroportul si Suceava!
    Si sa-i vezi cum cersesc voturile, si populimea voteaza….

  5. Sistemul ILS de la Aeroportul Suceava este de categoria ll de performanță și funcționează de la instalare la categoria ll de performanță. Piloții î-l folosesc la categoria l deoarece lipsește procedura LVP. Ar fi interesant de văzut cine trebuia să întocmească procedura, aeroportul sau ROMATSA, data întocmirii și data când a fost trimisă în vederea aprobării – este simplu.
    ILS-ul de categoria ll permite aeronavelor să vină la aterizare în condiții de vizibilitate de 300m și vizibilitate verticală de 30m.
    Un ILS de categoria lll, care este mai performant, poate să aducă aeronavele la aterizare la zero metri vizibilitae, nu a putut să fie instalat la aeroportul Suceava din cauza faptului că pista este “cocoșată”, nu din cauza prețului.
    Cu certitudine, ROMATSA nu este vinovată de lipsa procedurii sau de altele ce se mențioează în articol. Verificați și aștept să fiu contrazis.

  6. Nici ROMATSA şi nici aeroportul nu spun nimic despre faptul că sistemul de navigaţie tip ILS NU ESTE NOU, e adus de la aeroportul din Cluj, care a fost dotat cu unul nou de ultimă generaţie. De ce ROMATSA !?……. Aşa că fraţilor mai aveţi de aşteptat când la Suceava va fi aeroport adevărat. Până atunci mai staţi în containerele lui Flutur, ca oile…………..

  7. Foarte bun articolul dvs., felicitari pt ancheta de jurnalist.