Thursday , March 28 2024

Proiectele uriaşe prin care zona metropolitană a Sucevei şi arealul Suceava – Botoşani îşi propun să atragă peste 1,2 miliarde de euro

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Marile proiecte pentru Suceava şi zona metropolitană care vor fi realizate până în 2020 ar fi campusul universitar, parcul industrial şi sistemul de transport public ecologic interurban, dar şi două drumuri judeţene pe o distanţă de aproape 60 de kilometri. Pentru municipiul Suceava sunt prevăzute proiecte de reabilitare termică a cel puţin zece mii de apartamente, construirea a sute de locuinţe ANL şi sociale, consolidarea unui versant, amenajarea albiei râului Suceava, punerea în valoare a Curţii Domneşti şi reabilitarea infrastructurii urbane din cele mai mari cartiere. Sumele cele mai mari pentru zona metropolitană rămân în zona infrastructurii de drumuri, canalizare şi a proiectelor de energie verde. Proiectele majore pentru arealul urban Suceava – Botoşani rămân până în 2020 doar modernizarea DN 29 şi înfiinţarea unui sistem agro – logistic. Soseaua de centură de la Bosanci la Salcea a fost lăsată pentru perioada 2021 – 2027, ca şi exoticele proiecte privind drumul expres şi calea ferată rapidă dintre Suceava şi Botoşani. Nici în ce priveşte construcţia complexului sportiv al Sucevei şi cea a campusului sportiv regional nu sunt prea mari speranţe pentru perioada 2014 – 2020

Proiectele strategice pentru perioada 2014 – 2027, cu impact la nivelul întregii zone metropolitane Suceava şi care vor fi implementate în parteneriat sunt în număr de opt şi au o valoare cumulată estimată la aproximativ 274 de milioane de euro. Sursele de finanţare sunt multiple, de la parteneriatele public-private la bugetele locale şi de la bugetul de stat până la fonduri europene, însă în anumite situaţii au fost luate în calcul credite, fonduri ale Universităţii şi de la bugetul Consiliului Judeţean Suceava.
Cel mai scump este proiectul privitor la construcţia Campusului Universitar II a Universităţii „Stefan cel Mare” Suceava. Potrivit estimărilor făcute de firma de consultanţă AVENSA, costurile realizării pe cele 30 de hectare din zona Moara a unui nou campus universitar ar ajunge la 100 de milioane de lei, iar schema de finanţare ar urma să includă atât credite, cât şi fonduri proprii ale universităţii sucevene, precum şi fonduri europene şi de la bugetul de stat. De asemenea, se are în vedere şi derularea unor investiţii în cadrul acestui proiect printr-un parteneriat public – privat. Cu cele 100 de milioane ar urma să fie realizate o sală polivalentă, un bazin de înot, o casă de cultură, un lac nautic, clădiri care să deservească învăţământului, un parc dendrologic, o grădină botoanică, un complex de sere, terenuri de sport, un centru de cercetare în nanotehnologii, un centru de excelenţă în biotehnologii, un centru de restaurare, un muzeu, o bibliotecă, un restaurant, precum şi cămine studenţeşti.
Alte fonduri de asemenea, considerabil de mari ar urma să înghită proiectul de închidere a inelului ocolitor al municipiului Suceava pe ruta Bosanci – Ipoteşti – Salcea. Este vorba de încă 20 de kilometri de drum de centură, inclusiv o ramificaţie care să asigure accesul la Aeroportul „Stefan cel Mare”. Valoarea acestui proiect este estimată la 75 de milioane euro. Totuşi, vestea proastă pentru Suceava este că lucrările la cea de-a doua rută ocolitoare a municipiului reşedinţă de judeţ sunt planificate pentru perioda 2021 – 2027, nu pentru intervalul 2014 – 2020. Reamintim că primele demersuri pentru această rută ocolitoare au fost făcute în anii 2004 – 2008 şi se spera iniţial că lucrarea va fi prevăzută pentru 2007 – 2013 în ideea unor relocări de fonduri. Varianta a căzut şi s-a spus că este posibil ca lucrarea să înceapă în perioada 2014 – 2020 cu fonduri europene, dar în condiţiile în care şi ruta ocolitoare I care trece prin Pătrăuţi, Scheia şi Moara va fi terminată până în 2013. Din păcate, a fost peste puterile Guvernului să finanţeze construirea a peste 12 kilometri de drum ocolitor din 2009 şi până în 2013.
Parcurile fotovoltaice sunt investiţii incluse în cel puţin două proiecte pe zona metropolitană
Al treilea proiect ca valoare din cele opt cu impact la nivelul întregii zone metropolitane este unul a cărui valoare a fost estimată la 38 de milioane de euro şi vizează realizarea unui sistem de transport public ecologic interurban în Zona metropolitană Suceava. Proiectul constă în extinderea traseelor de transport în comun în zona metropolitană, construirea de staţii de încărcare pentru baterii electrice, amenajarea unor terminale intermodale, a unui sistem de park&ride, reconversia unui depozit de zgură în parc fotovoltaic, instalarea unor sisteme de plată, informare şi management al traficului şi achiziţionarea de 40 de autobuze electrice care să fie alimentate din propriul parc fotovoltaic.
Infiinţarea parcului industrial „Bucovina” este cel de-al patrulea proiect ca valoare estimată, fiind 25 de milioane de euro. Proiectul are în vedere amenajarea unei structuri de sprijinire a afacerilor de interes regional, pe o suprafaţă de minim 50 de hectare, care va pune la dispoziţia potenţialilor investitori parcele de teren şi construcţii, conectate la reţelele de utilităţi pentru realizarea de investiţii productive. De asemenea, parcul industrial va dispune de parcări, spaţii administrative, spaţii de birouri şi de servicii. Alimentarea cu energie a zonei de afaceri se va face printr-un parc fotovoltaic de 5MW.
Celelalte patru proiecte incluse în lista de opt care sunt cu impact la nivelul întregii zone metropolitane sunt: construcţia complexului sportiv al municipiului Suceava, elaborarea planului de amenajare a teritoriului zonel al zonei metropolitane, reabilitarea drumului judeţean 208 D şi reabilitarea drumului judeţean 208 B, cele două având o lungime cumulată de 58 de kilometri.
Doar pentru municipiul Suceava ar urma să fie investiţii de peste 200 de milioane de euro
Acestor proiecte li se adaugă încă 21 de proiecte ale Municipiului Suceava, valoarea cumulată estimată depăşind suma de 211 milioane de euro. Si în aceste situaţii sursele de finanţare sunt diverse, de la bugetul local la cel de stat şi de la fonduri europene la parteneriatul public privat, avându-se în vedere în anumite situaţii şi fonduri ale ONG-urilor şi ale cetăţenilor.
Pentru unele din aceste proiecte sunt deja proiectele în derulare, fiind în diferite stadii de execuţie. Spre exemplu, proiectul de reabilitare străzi, poduri şi pasaje în municipiul Suceava în valoare de aproximativ opt milioane de euro a primit finanţarea, procedurile de achiziţie fiind în derulare.
Majoritatea sunt însă proiecte pentru care s-a prevăzut atragerea de fonduri europene din exerciţiul bugetar 2014 – 2020. Cele mai mari fonduri urmează a fi alocate pe proiectul de reabilitare a infrastructurii urbane din municipiul Suceava – 80 de milioane de euro şi reabilitarea termică a zece mii de apartamente – 30 de milioane de euro. Primul prevede reconfigurarea spaţiilor publice în sensul amenajării spaţiilor din jurul blocurilor care includ spaţii verzi, locuri de joacă, alei pietonale, modernizarea rutelor pietonale şi auto existente, reamenajarea parcărilor cu reorganizarea circulaţiei auto, mobilarea şi creşterea calităţii acestor spaţii. Vor fi vizate cartierele Obcini, Mărăşeşti, Burdujeni şi George Enescu. Cel de-al doilea proiect presupune reabilitarea termică a unui număr de minim zece mii de apartamente din municipiul Suceava, cu utilizarea celor mai noi tehnologii, inclusiv cu luarea în considerare a parteneriatului public – privat de tip ESCO, cu un mix de finanţare. Din celelalte 18 proiecte care au mai rămas pe lista celor relevante doar pentru municipiul Suceava doar unul are o valoare care depăşeşte 20 de milioane de euro, iar altul care trece de 15 milioane de euro. Primul se referă la valorificarea Curţii Domneşti, iar al doilea la construirea a cel puţin cinci sute de apartamente ANL. Alte două proiecte sunt în valoare estimată de câte zece milioane: construcţia de locuinţe sociale şi extinderea şi modernizarea sistemului de iluminat public.
Pe lista celor 21 de proiecte pentru municipiul Suceava sunt incluse: consolidarea Dealului Mănăstirii Teodoreni şi modernizarea în zona albiei râului Suceava, continuarea modernizării zonei centrale, revizuirea Planului Integrat de Dezvoltare Urbană, amenajarea zonei de agrement Tătăraşi din municipiul Suceava, amenajarea de adăposturi de noapte pentru persoanele fără locuinţe, construcţia de centre sociale pentru copii şi persoanele cu dizabilităţi, reţea de staţii self – service de închiriere biciclete, reabilitare termică a clădirilor publice, înfiinţarea de noi spaţii verzi şi modernizarea celor existente, reabilitarea, modernizarea şi dotarea unităţilor de învăţământ preuniversitar din municipiul Suceava, construcţia de noi grădiniţe de copii şi/sau extinderea celor existente, înfiinţarea unor centre de tip rezidenţial pentru vârstnici, înfiinţarea unor centre de zi/cluburi pentru vârstnici, implementarea unor proiecte integrate adresate persoanelor de etnie romă.
Comunele din zona metropolitană pot depune proiecte pe vreo 19 zone, dar încă sunt unele neclarităţi privind finanţarea
Alte 19 zone pe care se vor putea depune proiecte sunt destinate localităţilor incluse în zona metropolitană a municipiului Suceava, valoarea cumulată a acestora fiind de 130 de milioane de euro, iar sursele de finanţare de asemenea diferă foarte mult: bugete locale, buget de stat, fonduri europene, parteneriat public – privat.
Din cele destinate domeniului social şi educaţional ar fi vorba despre reabilitarea, modernizarea şi dotarea unităţilor de învăţământ preuniversitar din localităţile componente ale zonei metropolitane Suceava, construcţia de noi grădiniţe şi extinderea celor existente, înfiinţarea unor centre de tip rezidenţial pentru vârstnici. Totuşi, proiectele de infrastructură rutieră în comune şi cele de canalizare – epurare vor fi cele care vor consuma cele mai multe fonduri – câte 20 de milioane pentru fiecare categorie. Extinderea şi modernizarea iluminatului public şi a reţelelor de gaz natural ar fi estimate la câte zece milioane fiecare, dar în aceste cazuri sursele de finanţare nu sunt decât bugetele locale care sunt destul de sărace, fondurile comnpaniilor de distribuţie unde sunt încă unele impedimente şi eventuale concesiuni sau parteneriate public – private.
Intre proiectele localităţilor din zona metropolitană au fost incluse şi cele de înfiinţare de noi spaţii verzi şi reabilitare a celro existente, reabilitare termică a clădirilor publice, revizuirea planurilor urbanistice generale, înfiinţarea unor centre de zi pentru copii. Construirea şi modernizarea drumurilor de exploataţie din localităţile respective ar ajunge la opt milioane, suma fiind cu două milioane mai mică decât cea pentru reabilitarea şi modernizarea infrastructurii sportive din localităţile zonei metropolitane Suceava.
De asemenea s-a avut în vedere reabilitarea şi punerea în valoare a obiectelor de patrimoniu construit din localităţile componente ale zonei metropolitane, elaborarea sau revizuirea strategiilor de dezvoltare locală ale comunelor din zona metropolitană, modernizarea şi dotarea infrstructurii sanitare din respectivele localităţi, reabilitarea şi dotarea instituţiilor culturale.
Un alt proiect care va consuma foarte multe fonduri ce vor putea fi atrase de la Uniunea Europeană şi prin parteneriat public – privat va fi cel de valorificare a potenţialului de producere a energiei din surse regenerabile. Valoarea estimată este de 25 de milioane, fiind de cel puţin 12 ori mai mare decât cea de modernizare a sistemelor de colactare a deşeurilor.
Grosul banilor sunt pe proiecte destinate arealului urban Suceava – Botoşani, dar cei mai mulţi vor fi luaţi după 2021
Fondurile destinate proiectelor cu impact la nivelul întregului Areal Urban Botoşani – Suceava sunt ceva mai multe decât toate cvele cumulate pe categoriile de proiecte mai sus amintite: proiecte ale municipiului Suceava, modernizarea localităţilor incluse în zona metropolitană şi proiecte cu impact la nivelul întregii zone metropolitane Suceava. Este vorba de o sumă de 687 de milioane de euro, cu precizarea că în calcul au fost luate şi investiţii care vor fi realizate în perioada 2021 – 2027, nu doar în intervalul 2014 – 2020. In această categorie au fost incluse zece proiecte care nu ţin decât în mică măsură de bugetul local al Sucevei, al Botoşaniului sau al vreunuei localităţi arondate.
Printre proiectele incluse se numără şi unele care au început deja, chiar dacă într-o fază incipientă şi într-o manieră pompieristică. Este vorba de reabilitarea şi modernizarea DN 29 Suceava – Botoşani cu fonduri de la bugetul de stat, valoarea lucrărilor de modernizare a 36 de kilometri fiind de 15,5 milioane.
O sumă de peste 20 de ori mai mare a fost estimată în ce priveşte construcţia unui drum expres cu câte două benzi pe fiecare sens, cu o lungime de circa 50 de kilometri şi care să aibă un alt traseu decât cel existent. Fondurile ar urma să vină de la bugetul de stat şi din bugetul UE pe Transporturi, dar în perioada 2021 – 2027.
Tot în aceeaşi perioadă şi tot pe o astfel de schemă de finanţare ar urma să vină şi fonduri pentru crearea unui sistem de transport feroviar rapid între Suceava şi Botoşani, fiind vorba de o linie de tren expres metropolitan cu o lungime de aproape 50 de kilometri care să conecteze municipiul Botoşani de aşa manieră încât să permită reducerea timpului de deplasare la jumătate faţă de transportul cu autovehicule. Valoarea este puţin sub jumătatea celei estimate pentru drumul expres.
Dintre investiţiile mari preconizate pentru arealul Suceava – Botoşani se numără înfiinţarea unui sistem agro – logistic care va cuprinde centre de colectare, depozitare, transport, procesare, ambalare şi desfacere, precum şi construcţia unui campus sportiv regional situat la jumătatea distanţei dintre cele două municipii reşedinţă de judeţ şi care să aibă o capacitate de 30 de mii de locuri. Acest stadion ar avea o capacitate de două ori mai mare decât cel pe care doar municipalitatea suceveană vrea să îl facă de ani de zile în cadrul unui complex sportiv care să cuprindă şi o sală polivalentă şi un bazin de înot.
Celelalte proiecte pentru arealul urban Suceava – Botoşani sunt: elaborarea planului de amenajare a teritoriului zonal, valorificarea potenţialului turistic prin promovarea unor circuite culturale, gastronomice şi ecologice, îmbunătăţirea capacităţii de reacţie a autorităţilor din judeţele Botoşani şi Suceava în situaţii de urgenţă, dezvoltarea resurselor umane din sistemul de educaţie şi formare, derularea de stagii de practică ale elevilor şi studenţilor în întreprinderile de profil din respectivul areal urban. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Un bărbat de 28 de ani și tatăl său au terorizat luni în șir o familie din Vama pentru o bucată de pământ. Tânărul a fost reținut

Polițiștii din Vama au în lucru un dosar dosarul penal privind comiterea infracțiunilor de tulburare …