Friday , March 29 2024

Primăria Suceava vrea să reducă emisiile de bioxid de carbon cu 50%, până în 2020

primarie - 001 [800x600]

Conform Planului de Acţiune pentru Energie Durabilă sunt mai multe direcţii de acţiune, între care construirea unei centrale pe biomasă – obiectiv îndeplinit între timp – şi încălzirea în reţeaua centralizată de termoficare. Totuşi, municipalitatea suceveană pune accent şi pe proiectele cu vehicule electrice şi transport electric în municipiul reşedinţă de judeţ, ca soluţie pentru reducerea emisiilor de bioxid de carbon până în 2020

Municipalitatea suceveană îşi propune reducerea emisiilor de CO2 în perioada 2005 – 2020 cu 50,38%. Tinta este menţionată în varianta finală a proiectului „Electromobilitate – Vehicule electrice pentru o municipalitate verde”, derulat de Primărie în cadrul Programului de Cooperare Elveţiano – Român, iar parte a proiectului este Planul de Acţiune pentru Energie Durabilă (PAED) – un document programatic care defineşte acţiunile şi măsurile ce vor fi întreprinse la nivel local în vederea atingerii obiectivului general de reducere a emisiilor de CO2 cu cel puţin 20% până în anul 2020, faţă de anul de referinţă ales (2005). PAED se sprijină, la Suceava, pe un inventar de bază al emisiilor de CO2 pentru a identifica domeniile de acţiune cu potenţialul cel mai ridicat de eficientizare a consumurilor de energie traduse în scăderea emisiilor echivalente de CO2, domenii aflate în responsabilitatea sau în sfera de intervenţie a autorităţilor locale ale Municipiului Suceava.
Pe lângă intervenţiile de infrastructură care implică construirea unei centuri a oraşului, de extindere a străzilor principale prin adăugarea de benzi, crearea de piste pentru biciclete şi optimizarea transportului public, în varianta finală a proiectului „Electromobilitate – Vehicule electrice pentru o municipalitate verde” se menţionează ca principală măsură promovarea vehiculelor electrice. Trecerea la energie electrică pentru a alimenta sectorul transporturilor se datorează mai multor motive, în principal legate de posibilitatea de a produce puterea necesară prin energii regenerabile într-un mod în care transportul în centrul oraşului va fi mai puţin poluant şi zgomotos.
Conform rezultatul calculelor din cadrul PAED pentru anul 2005 emisiile de CO2 pe sectoare sunt: Public (17.024,86 t/an) 3,2%; Rezidenţial (150.081,51 t/an) 28,1%; Transport (112.035,05 t/an) 21,0%; Transport public (6.064,48 t/an) 1,1%; Industrie (142.827,10 t/an) 26,7%; Sector terţiar (106.301,08 t/an) 19,9%. Prin urmare, în 2005 emisiile totale au fost de 534.334 tCO2, din care aproape un sfert, adică 118.099 tCO2 din sectorul mobilitate/transport.
Datorită măsurilor de economisire avute în vedere în PAED, per total sectoare, municipiul Suceava intenţionează să atingă o ţintă ambiţioasă în 2020, reducând emisiile de CO2 cu aproximativ 50%. Deşi în varianta finală a proiectului „Electromobilitate – Vehicule electrice pentru o municipalitate verde”, principala măsură este promovarea vehiculelor electrice, totuşi impactul major în timp va fi de la noua centrală care funcţionează pe biomasă în condiţile menţinerii la un nivel mare a încălzirii centralizate. Astfel, în timp ce programele pe zona de mobilitate, transport ar putea duce la o reducere cu 5,45% a emisiilor de CO2, noua centrală pe biomasă şi încălzirea centralizată vor duce la o reducere de 33,77% a emisiilor de CO2 în municipiul Suceava.
Pe de altă parte, obiectivul general al proiectului „Electromobilitate – Vehicule electrice pentru o municipalitate verde” este îmbunătăţirea managementului urban al eficientei energetice din municipiul Suceava ca urmare a implementării unui sistem pilot de electromobilitate în vederea reducerii emisiilor de CO2 şi creşterii standardului de viaţă al populaţiei. Obiectivul specific al proiectului este creşterea numărului de vehicule electrice în cadrul parcului auto al municipiului Suceava, a numărului de biciclete electrice şi crearea infrastructurii de încărcare aferente acestora în vederea reducerii consumului de combustibil şi emisiilor de CO2.
Proiectul are în vedere realizarea unui sistem pilot de electromobilitate în municipiul Suceava, compus din: infrastructură de încărcare vehicule electrice, adică 28 puncte de încărcare din care 14 puncte de încărcare standard, iar 14 puncte de încărcare rapidă; 15 vehicule electrice achiziţionate pentru dotarea parcului auto al municipiului Suceava, din care 11 autoturisme electrice; două furgonete electrice; o autoutilitară – automăturătoare electrică; o autoutilitară – autocisternă electrică; 56 locuri de parcare special destinate vehiculelor electrice, acestea vor fi amplasate lângă punctele de încărcare; infrastructură de încărcare şi închiriere biciclete electrice (e-docking); infrastructura de încărcare biciclete electrice va fi alimentată printr-o instalaţie de panouri fotovoltaice; zece biciclete electrice ce vor putea fi închiriate atât de locuitorii municipiului Suceava, cât şi de turiştii veniţi în zonă.
Valoarea totală a bugetului proiectului „Electromobilitate – Vehicule electrice pentru o municipalitate verde” este 3.112.489,61 franci elveţieni (CHF) din care 2.155.927,72 CHF fără TVA cheltuieli eligibile cu TVA de 514.852,85 CHF. La cheltuieli neeligibile vor fi 269.463,63 franci elveţieni cu TVA de 64.449,02 CHF şi se mai adaugă o rezerva specială risc de schimb valutar (5% din cheltuielile eligibile fără TVA) care este în sumă de 107.796,39 franci elveţieni. (Dan PRICOPE)

Vezi si

 Bărbat din Dornișoara, amendat cu 5.000 de lei pentru că a fost prins transportând fără acte lemn de foc de  1.300 de lei

Miercuri, la ora 18:00, lucrătorii de poliție din cadrul SPR 15 Vatra Dornei, împreună cu …