Tuesday , April 23 2024

Noul pod peste râul Suceava ar putea fi terminat în 2020

Studiul de prefezabilitate este finalizat şi indică o estimare de cost mai mică decât se aştepta primarul Ion Lungu: 4,2 milioane de lei. Lungimea podului va fi de 104 m şi lățimea de 7 m, iar trotuarele vor avea 1,5 m lățime. Primarul speră ca la rectificarea bugetară din iunie Consiliul Local să voteze finanțarea unei prime părți a lucrării. Prin noul pod se urmăreşte descongestionarea traficului spre Burdujeni şi zona centrelor comerciale ale oraşului. Citiți mai jos care sunt paşii care trebuie parcurşi până la finalizarea lucrării şi de ce e o soluție nu doar de trafic, ci şi economicoasă şi cu un timp de execuție redus

lungu 23 mai

Studiul de prefezabilitate pentru podul peste râul Suceava a fost finalizat şi predat Primăriei Suceava, primarul Ion Lungu făcând un anunț în acest sens în conferința de presă de miercuri, 23 mai, precizând că sunt motive de bucurie, iar primul pe care l-a indicat este valoarea de 4,2 ­mi­lioane de lei a lucrării. Cel de-al doilea, dedus din explicațiile primarului, ține mai mult de optimismul edilului, care a spus că sunt şanse chiar ca în doi ani să fie finalizate lucrările, ceea ce înseamnă că până la finele lui 2020 cel târziu pe raza municipiului reşedință de județ va mai fi dat în folosință un pod care să asigure traversarea râului. Lungimea este de 104 m şi lățimea de 7 m, iar trotuarele vor avea 1,5 m lățime. „Eu mă aşteptam la mult mai mult. Totul e raportat la lungime. Am rămas surprins de valoarea mică”, a declarat ieri, în conferință de presă, primarul Ion Lungu, referindu-se la valoarea sub 1 milion de €.

El a adăugat că va face tot posibilul ca la rectificarea bugetului local care va fi supus aprobării în luna iunie lucrările să fie finanțate, cel puțin într-o primă etapă, chiar de la bugetul local. Totuşi, având în vedere că datele rezultă dintr-un studiu de prefezabilitate, mai sunt o serie de paşi de parcurs doar pe linie de proiectare, şi anume studiul de fe­zabilitate, după care ar trebui realizat proiectul tehnic cu detaliile de execuție şi celelalte documentații aferente.

Menționăm că studiul de prefezabilitate este o documentație necesară în unele cazuri în care sunt obiective de investiții finanțate din fonduri publice, fie că este vorba despre obiective de investiții noi, fie de obiective mixte de investiții. Studiul de prefezabilitate se elaborează pentru obiective/proiecte majore de investiții, cu excepția cazurilor în care necesitatea şi oportunitatea realizării acestor obiective au fost fundamentate în cadrul unor strategii, unor master-planuri, unui plan de amenajare a teritoriului ori în cadrul unor planuri similare în vigoare, aprobate prin acte normative.

Practic, deoarece realizarea acestui pod nou nu a fost prevăzută în mod expres în nicio strategie de genul celor de mai sus, dar întrucât este de domeniul evidenței necesitatea unor proiecte ample de fluidizare a traficului, municipalitatea suceveană a considerat pe bună dreptate, ținând cont de realitățile concrete, că noul pod este un obiectiv major de investiție, cel puțin pe plan local, motiv pentru care a procedat la întocmirea studiului de prefezabilitate.

Prin studiul de prefezabilitate – fără a se limita la datele şi informațiile cuprinse în nota conceptuală şi în tema de proiectare – se analizează preliminar necesitatea şi oportunitatea realizării obiectivului de investiții, se identifică scenarii şi/sau opțiuni tehnico-economice posibile şi se selectează un număr limitat de scenarii şi/sau opțiuni fezabile pentru realizarea lucrării. Având în vedere că zona unde s-a vehiculat de mai multă vreme că Primăria Suceava ar intenționa să finanțeze realizarea noului pod prezintă diverse particularități care pot să conducă la variante / opțiuni care pot antrena diverse costuri, soluția pe care a prezentat-o Ion Lungu ca fiind cea recomandată de studiul de prefezabilitate poate fi una economicoasă şi eficientă, în condițiile în care se doreşte ca prin noul pod să se descongestioneze o parte din traficul actual spre centrele comerciale, nu să se mute cea mai mare parte a traficului.

Studiul de prefezabilitate trebuie aprobat de Consiliul Local Suceava. Prin urmare, deşi primarul nu a spus clar acest lucru, este de aşteptat ca la finele acestei luni sau cel târziu în iunie să fie supus aprobării un proiect de hotărâre de Consiliu Local privitor la aprobarea  studiului de prefe­zabi­litate cu privire la noul pod peste râul Suceava. Regulile privitoare la studiile de prefezabilitate specifică în mod expres „Costurile de investiție estimate prin raportare la obiective de investiții ­si­milare” şi „Costurile de exploatare şi întreținere estimate prin raportare la obiective de investiții similare”. Din acest punct de vedere, ar rezulta că estimarea privind un pod nou cu câte o singură bandă pe sens şi în lungime de 104 metri a fost făcută după altele similare şi, în mod logic, în condiții similare.

De asemenea, trebuie să fie specificată în studiul de prefezabilitate şi identificarea surselor potențiale de finanțare a investiției publice: fonduri proprii, credite bancare, alocații de la bugetul de stat/bugetul local, credite externe garantate sau contractate de stat, fonduri externe nerambursabile, alte surse legal constituite. Din câte se pare, Ion Lungu a renunțat să mai identifice alte surse de finanțare sau cel puțin să aştepte să mai identifice, probabil că motivat de estimarea destul de scăzută a costurilor. Nu mai puțin adevărat este însă că această estimare nu a vizat şi alte sectoare de drum. Prin urmare, după cum a explicat şi primarul Sucevei, în aceste cost de circa 4,2 milioane de lei, cât a fost estimat, nu intră şi strada Energeticianului şi nici străzile cu aspect de drumuri de căruțe din zona serelor.

Dat fiind faptul că noul pod este necesar pentru descongestionarea traficului rutier, primarul Ion Lungu vrea ca studiul de fezabilitate şi celelalte documente să fie gata cât mai repede. Cel mai probabil şi aceste documentații vor fi finanțate de la bugetul local. Asta în condițiile în care în luna iunie este anunțată o rectificare bugetară iar primarul are tot interesul să promoveze un proiect de hotărâre care să acopere necesarul finanțării acelui pod şi implicit al documentațiilor care mai sunt necesare. Din acest punct de vedere, edilul speră ca nu doar să demareze în continuare celelalte proceduri, ci să fie finalizate anul acesta şi chiar să dea drumul la construcția podului.

Este de menționat însă că țelul este extrem de ambițios având în vedere, pe de o parte, comple­xitatea elaborării unor documentații pe această temă, iar pe de altă parte procedura de achiziție publică în sine, care poate dura câteva luni. Edilul crede că în doi ani va putea fi gata podul, precizând că în studiul de fezabilitate care va fi întocmit anul acesta ar urma să fi prevăzut un termen în acest sens şi a reamintit că a fost stabilită zona de amplasament. În condițiile în care ar exista finanțare, iar în urma elaborării studiului de fezabilitate şi apoi a proiectului tehnic – documentații care au o precizie sporită față de studiul de prefezabilitate – nu ar rezulta diferențe notabile ca valori estimate, atunci obiectivul declarat al primarului de a face doar un pod peste râul Suceava este unul destul de realist.

Eventualele lucrări de amenajare a rețelei de drumuri din zona serelor ar putea fi lăsate în seama altor proiecte – municipalitatea urmând să identifice pentru acestea alte surse de finanțare şi să stabilească alte termene de realizare a lucrărilor, care însă pot fi sincronizate cu cel de realizare a podului. Acelaşi lucru ar fi valabil şi cu privire la strada Energeticianului. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană organizează  o delegație de companii internaționale interesate să descopere potențialul de afaceri al orașului Siret și al Bucovinei

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România)  organizează în perioada 22-24 mai o delegație …

3 comments

  1. De ce nu se face de 4 benzi? Gândire pt prezent si nu pt viitor când va fi gata.

  2. vine undeva LA 1000 euro ptr metru patrat de pod …nu este realistic

  3. Ceva nu este in regula…este imposibil sa construiesti in pod cu banii astia