Mii de elevi suceveni au nevoie de consiliere psihologică din cauza absenței părinților, care fie sunt plecați la muncă în străinătate, fie muncesc prea mult

21/11/19 ora:6:00am

Peste 8.000 de elevi au beneficiat de consiliere individuală anul școlar trecut, cei mai mulți dintre ei fiind de nivel gimnazial, și anume 3.418, urmați de cei 2.758 elevi de nivel liceal. Potrivit psihologilor școlari, marea majoritate a elevilor care au nevoie de consiliere are probleme emoționale cauzate de lipsa părinților, fiind vorba atât despre absența fizică a celor plecați la muncă în străinătate, cât și despre absența emoțională a părinților care muncesc foarte mult 

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Suceava oferă în mod gratuit servicii de asistență psihopedagogică pentru elevi, profesori și părinți, servicii constând în diverse terapii logopedice și servicii de sprijinire și îndrumare a copiilor, elevilor și ­tine­rilor cu CES (cerințe educative speciale). 8.173 de elevi au beneficiat de consiliere individuală anul școlar trecut, cei mai mulți dintre ei fiind de nivel gimnazial, și anume 3.418, urmați de cei 2.758 elevi de nivel liceal. De asemenea, la ședințele de consiliere efectuate de psihologii școlari au participat și 2.119 părinți și 1.546 cadre didactice. Potrivit psihologilor școlari, marea majoritate a elevilor care au nevoie de consiliere are probleme emoționale cauzate de lipsa părinților, fiind vorba atât des­pre absența fizică a celor plecați la muncă în străinătate, cât și despre absența emoțională a părinților care muncesc foarte mult. ”Cele mai multe probleme sunt în adolescență, la cei de la liceu și cei de clasa a VII-a și a VIII-a. În cazul lor intervin tot felul de schimbări hormonale, de transformări, iar unii se sperie, sunt furioși, nu știu să își gestioneze emoțiile și nu au cu cine vorbi. Probleme de comunicare între elevi și părinți sunt la toate vârstele. Chiar nu știu să comunice cu ei și nu există foarte multă comunicare între ei. Se limitează la a întreba cum a fost la școală și atât, de aceea copilul se închide în el. Noi nu avem voie să intervenim fără acordul părinților. Putem propune consiliere pentru copiii pe care îi depistăm cu probleme, însă toată munca noastră depinde de acordul părinților. Ne bucurăm că au început să facă diferența între psihologul școlar și psihiatru și că părinții sunt dispuși să accepte serviciile oferite de noi”, a explicat prof. Maria Pavelescu, directorul CJRAE Suceava.

Din statisticile CJRAE Suceava reiese că 8.221 de elevi au părinți plecați la muncă în străinătate, iar dintre aceștia 2.100 sunt consiliați de psihologii școlari. Alți 2.497 de elevi au diverse probleme emoționale, dificultăți de relaționare și de comunicare, în special cu părinții.

Psihopedagogii școlari se ocupă și de cazurile de agresivitate sau violență școlară, numite bullying, iar anul școlar trecut au fost identificați 225 de  copii cu astfel de comportamente. Au primit consiliere individuală 668 de elevi afectați de acest fenomen, iar în cazul a 446 de copii s-a observat o ameliorare în urma procesului de consiliere.

Peste 1.300 de elevi cu cerințe educative speciale

În învățământul de masă se regăsește o categorie de copii cu deficiențe medii, pentru care se încearcă adaptarea la viața comunității prin integrarea educațională, profesională și socială. Acești copii sunt evaluați de Serviciul de Evaluare și Orientare școlară și Profesională (SEOSP) din cadrul CJRAE Suceava. Elevii cu cerințe educative speciale (CES) sunt copii cu dificultăți de învățare și tulburări de limbaj, cu tulburări socioafective sau de comportament. Anul școlar trecut au fost identificați 1.354 astfel de copii, dintre care 1.223 au obținut certificatul și doar 618 sunt în proces de consiliere psihopedagogică. Dintre elevii care dețin certificat de orientare școlară și profesională, 514 beneficiază de servicii educaționale de sprijin, 127 sunt școla­rizați la domiciliu și pentru alți 4 s-a dispus menținerea la grădiniță peste vârsta legală.

SEOSP are doar 3 angajați care se ocupă cu evaluarea sutelor de cereri privind copiii cu CES și emiterea certificatelor de orientare școlară și profesională. În baza acestora se realizează un plan de servicii individualizat, pentru a facilita integrarea școlară și profesională și de a valorifica potențialul intelectual, emoțional și aptitudinal al copilului. ținând cont de volumul mare de muncă, pentru a-și desfășura activitatea în condiții optime, SEOSP ar mai avea nevoie de încă 7 angajați, potrivit directorului CJRAE, Maria Pavelescu.

Un alt serviciu oferit de psihopedagogii școlari îl reprezintă ședințele de consiliere de grup, anul trecut participând 8.134 de elevi, care au abordat teme ca orientare școlară și profesională, consumul de substanțe legale și ilegale, autocunoaștere, tehnici eficiente de învățare, prevenirea agresivității și a violenței școlare, siguranța online etc. În cadrul programelor de consiliere de grup la care au participat 437 de părinți s-a discutat despre implicarea familiei în educația și reușita copiilor, comunicarea cu copilul, adaptarea școlară și strategii de disciplinare pozitivă. ședințele de grup pentru cele 1.358 de cadre didactice participante s-au organizat sub forma unor ateliere de lucru privind managementul învățării și abordarea activității privind copiii cu CES și diferite activități desfășurate în colaborare cu diriginții. (Oana NU}U)