Saturday , April 20 2024

Lucrările la noul aeroport nu vor fi gata anul acesta

Din cauza numărului mare de zile ploioase de până acum, lucrările au rămas în urmă cu peste două luni de zile faţă de graficul propus, iar în aceste condiţii, atât conducerea aeroportului, cât şi cea a firmei care a adjudecat licitaţia iau tot mai mult în calcul varianta ca, anul acesta, să fie pus doar un strat de asfalt din cele trei care trebuie turnate peste pista cu o lungime de 2,46 kilometri. Constructorii consideră că sunt mai multe şanse ca lucrarea principală, adică modernizarea pistei, să fie finalizată complet abia în primăvara anului viitor

aeroport 2 [800x600]

Sansele ca proiectul de modernizare al aeroportului Sucevei să fie definitivat anul acesta scad tot mai mult, iar reprezentanţii Regiei Autonome Aeroportul “Stefan cel Mare” Suceava şi al firmei botoşănene Tehnic Asist sunt pesimişti în privinţa unei posibilităţi substanţiale de redresare a situaţiei. Ei sunt de părere că sunt mai multe şanse ca lucrarea principală, adică modernizarea pistei, să fie finalizată complet abia în primăvara anului viitor. Cauzele principale ale acestui scenariu pesimist şi, totodată, destul de realist, ar fi legate de numărul foarte mare de zile ploioase din acest an, mult peste cât s-au aşteptat constructorul şi beneficiarul lucrării realizate în baza unui proiect cu finanţare europeană.
Zilele trecute, cei de la firma Tehnic Asist au comunicat Direcţiei Generale de Management al Fondurilor Externe din cadrul Ministerului Transporturilor faptul că sunt în întârziere cu peste două luni de zile faţă de graficul planificat şi că înregistrează o serie de probleme legate de banii cu care să fie plătiţi furnizorii şi să fie acoperite alte cheltuieli. Solicitarea de bază a celor de la Tehnic Asist se referă la transmiterea procedurii privind punerea în aplicarea a Ordinului 1127/2013 privind aprobarea Instrucţiunii privind plata echipamentelor şi/sau a materialelor livrate şi recepţionate de către beneficiar pe şantier, în cadrul contractelor de lucrări finanţate în Programul operaţional regional, Programul operaţional sectorial Mediu şi Programul operaţional sectorial Transport.
Proiectul de modernizare al aeroportului Sucevei a primit finanţare prin POS – T, contractul de finanţare fiind semnat în cea de-a doua jumătate a lui 2013 pentru o sumă de circa 39,5 milioane de euro din care 75% ar fi contribuţia Uniunii Europene cu titlu nerambursabil, 23% din fonduri urmau a fi alocate de la Guvern iar 2% era contribuţia beneficiarului – Consiliul Judeţean şi a Regia Autonomă Aeroportul Stefan cel Mare, aflată în subordinea administraţiei judeţene.
Procedurile pentru realizarea proiectului tehnic şi a celorlalte achiziţii, cea mai mare sumă fiind pentru stabilirea executantului lucrărilor de modernizare a pistei, realizare a sistemului de balizaj, a unui nou turn de control şi a unei noi uzine electrice au durat multă vreme, fiind blocate de contestaţii. Contractul de execuţie al lucrărilor a fost semnat pe la jumătatea lui 2013, iar organizarea de şantier a început mai tâziu, spre finele lui august. Primele lucrări au demarat în această iarnă, în condiţiile în care autorităţile au decis să suspende traficul aeronavelor pe aeroportul de la Salcea, ca muncitorii să poată avea front deschis non – stop. aeroport 1 [800x600]
Cu toate că nu a fost, cel puţin în anumite intervale, o iarnă foarte uşoară, ba din contră a nins mult, nu a fost dat peste cap ritmul lucrărilor planificate, fiind decapată toată pista veche de beton în lungime de 1.800 de metri, începându-se şi celelalte lucrări de săpătură în partea de nord şi de sub a acesteia, unde trebuie extinsă pista până la 2.640 de metri. Ceea ce iarna nu a reuşit să facă, a reuşit sezonul cald: constructorul nu a reuşit să respecte graficul de lucrări. In primăvară s-a tot sperat că poate în iunie se recuperează. In iunie erau deja întârzieri, dar încă nu se pierduse speranţa, contându-se pe o vreme călduroasă în iulie. Degeaba: în iulie nu doar că întârzierile nu s-au recuperat, ci s-a adâncit şi mai mult decalajul dintre ce s-a planificat şi ce s-a realizat.
“In acest moment avem un număr de 63 de zile în care executarea de lucrări nu a fost posibilă. Chiar dacă a fost afectat şi ritmul lucrărilor la turn şi uzina electrică, întârzierile la executarea pistei nu mai pot fi recuperate în acest moment. Vă rugăm să luaţi în calcul ca acele 63 de zile de fapt, prin execuţia lucrărilor şi pe timp de noapte, înseamnă cel puţin 120 de zile în care nu am executat decât lucrări de epuismente. In condiţiile date, termenul de finalizare a lucrărilor se va prelungi cel puţin cu 63 de zile, în condiţiile în care, în continuare, vremea va fi prielnică pentru executarea lucrărilor, iar cantităţile de precipitaţii se vor încadra în limite acceptabile. Numai în luna iulie, din 21 de zile, 16 au fost cu cantităţi însemnate de precipitaţii”, se arată în comunicarea făcută de Tehnic Asist către Direcţia Generală de Management al Fondurilor Externe din cadrul Ministerului Transporturilor.
Dacă se ia în calcul şi săptămâna trecută, atunci numărul de zile ploioase în zona aeroportului ar urca până spre 20, în condiţiile în care abia de vineri au încetat să mai cadă precipitaţii. Cu toate acestea, ieri încă nu se putea trece la lucru în anumite zone ale pistei, pentru că apa încă se îmbibase în straturile de pietriş şi balast puse. Cu toate lucrările făcute în afara ofertei şi neprevăzute în caietul de sarcini pentru a grăbi scurgerea apelor – şanţuri pentru scurgerea apei din pistă în vederea aerisirii cât mai rapide a acesteia şi aşternerea stratului următor, epuismente zilnice, o prelată întinsă pe suprafaţa pistei încă neasfaltate pentru a o proteja de căderile de precipitaţii – în partea de nord şi pe zona unde ar fi trebuit să fie amenajată platforma de staţionare a aeronavelor apa încă băltea. In alte zone ale pistei erau utilaje, însă ritmul de lucru nu era foarte alert pentru că unele analize arătau că straturile de pietriş şi de balast turnate încă mai reţinuseră foarte multă apă. Dacă s-ar fir pus straturi mari de pietriş s-ar fi îngreunat mai tare evaporarea apei care încă mai era în straturile deja puse.
După cum a explicat inginerul Dumitru Clipaciuc, şeful de şantier de la Tehnic Asist, şi directorul Aeroportului, Ioan Măriuţa, nu sunt şanse foarte mari ca să se poată recupera întârzierea. In opinia lui Dumitru Clipaciuc, un scenariu mai realist ar fi ca pe toată lungimea noii piste să fie turnat, până în octombrie, dacă permite vremea, un strat de asfalt din cele trei. El a explicat că este cel mai bine în acest fel deoarece asfaltul ar proteja practic straturile de pietriş şi balast puse atât de alte ploi, cât şi de apa care s-ar fi infiltrat, altminteri, în urma căderilor de zăpadă de la iarnă. Practic, în primăvară ar urma să fie turnate celelalte două straturi de asfalt şi abia atunci ar urma să fie deschisă traficului pista aeroportului. aeroport 3 [800x600]
De asemenea, până în octombrie sau noiembrie, în funcţie de vreme, Dumitru Clipaciuc a spus că ar vrea să finalizeze şi reţeaua de canalizare de-a lungul pistei, ca şi lucrările de amenajare a terenului din vecinătatea pistei, precum şi pentru baliizaj, măcar pe o distanţă de 1.500 de metri unde sunt lucrările mai avansate şi în prezent – stratul de formă este turnat în totalitate. Chiar şi dacă s-ar turna pe porţiunea respectivă toate cele trei straturi de asfalt, ceea ce este însă puţin probabil, conducerea aeroportului nu va deschide traficului printre motive fiind şi acela că oricum lungimea de 1.500 de metri nu permite aterizarea şi decolarea, în condiţii de deplină siguranţă, a unor aeronave de mari dimensiuni, or proiectul de modernizare şi extindere a pistei tocmai acest lucru viza.
Cum era de aşteptat, situaţia financiară a firmei Tehnic Asist dă semne că nu este pe roze din cauza cheltuielilor neprevăzute, pe de o parte şi pe de altă parte a unor aspecte legate de decontări. Intârzierile produc pierderi mari pentru că pe amplasament sunt multe mijloace de transport şi utilaje care stau în aşteptare, iar angajaţii trebuie plătiţi chiar dacă nu pot lucra în ritm alert. In vederea respectării graficului şi ritmului de execuţie materialele necesare execuţiei au fost luate în proporţie de 60 – 70% deşi din cauza ploilor, nu au putut fi puse în operă. Acesta este şi motivul pentru care societatea Tehnic Asist a solicitat, cu câteva zile în urmă, Direcţiei Generale de Management al Fondurilor Externe din Ministerul Transporturilor să îi transmită ce poate întreprinde acum în vederea decontrii materialelor procurate şi care se află pe şantierul de la aeroport. (Dan PRICOPE)
 
 

Vezi si

21 de elevi de la ”Hurmuzachi”, calificați la etapele naționale ale olimpiadelor școlare, de la aproape toate disciplinele din planurile-cadru

”Lotul olimpicilor naționali de la CNEH cuprinde, astfel, 21 de elevi calificați la 13 discipline …

4 comments

  1. Cita nesimtire si bataie de joc fata de promisunile facute luni in sir!
    Dar la Iasi, cum se lucreaza pe rupte, fie ploaie ori ninsoare? Deci, unde este interes, se poate.
    Oricum prostimea o sa va aleaga negresit si, ca urmare, veti continua sa mintiti fara rusine…

  2. Ai perfecta dreptate, gigel…

  3. Oare la ecuator unde ploua zilnic sau in Norvegia, Suedia sau Finlanda exista aeroporturi ? Sau exista doar in desert cand nu ploua cu zecile de ani ?!