La final de mandat, ministrul pesedist Cuc ne-a mai tras o păcăleală: Autostrada Nordului va fi doar drum expres și deocamdată nu e până la Petea, ci doar până la Baia-Mare

9/11/19 ora:1:30pm

Acum o săptămână, fostul ministru pesedist al Transporturilor anunța mândru că “va fi ridicat pe SEAP acordul de publicare pentru Autostrada Nordului, Petea-Suceava. Vorbim de documentația pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Nordului” . El îi și amenința pe cei care vor veni la Guvern: “Să ducă proiectul la bun sfârșit și nu să vină cu scuze, pentru că e ușor să găsești scuze ca să maschezi incompetența”. Intr-adevăr, CNAIR a publicat pe SEAP procedura pentru elaborarea unui studiu de fezabilitate, numai că este pentru un drum de mare viteză și deocamdată este doar de la Suceava până la Baia – Mare, nu până la Vama Petea, Satu Mare. Conform normativelor CNAIR, drumul expres este ceva mai îngust față de o autostradă: cele două benzi pe sens au o lățime totală de 7 metri față de 7,5 la autostradă și lipsesc benzile de oprire de urgență 

Ministrul demis al Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunțat duminică, 3 noiembrie,  că luni, 4 noiembrie, va fi lansată în SEAP licitația pentru Autostrada Nordului, care va lega Satu Mare de Suceava și a cerut viitorului Guvern să continue astfel de proiecte de infrastructură.

Răzvan Cuc a declarat atunci că proiectul era prevăzut în Masterplanul de transport ca perioadă de implementare după 2020. „Am fost informat de directorul Scarlat (directorul CNAIR-n.r.) că a semnat acordul de publicare pentru Autostrada Nordului, Petea-Suceava, un proiect care a fost transmis către ANAP la sfârșitul lunii august. Luni va fi ridicat pe SEAP, termenul de depunere a ofertelor fiind ianuarie 2020. Vorbim de documentația pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Nordului. Este un obiectiv care era în Masterplan ca perioadă de implementare după 2020, dar noi am tras foarte multe proiecte în această perioadă, pe care de altfel sper ca viitorii guvernanți, dacă vor trece testul Parlamentului luni, să le ducă la bun sfârșit și nu să vină cu scuze, pentru că e ușor să găsești scuze ca să maschezi incompetența, să le ducă mai departe, să le asigure finanțarea, să se plimbe pe șantiere, pentru că dacă nu umbli și nu te implici în proiectele de infrastructură acestea nu vor fi finalizate”, a spus Cuc.

Autostrada Nordului de care vorbea ministrul Cuc urma să facă legătura între vama Petea din județul Satu Mare și Suceava și ar urma să lege Satu Mare, Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei și Suceava. Şi, într-adevăr, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat nu luni, ci miercuri, 6 noiembrie, procedura pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru ceva ce se suprapune pe traseul Autostrăzii Nordului și anume drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava. Pentru cele trei loturi, Baia Mare – Bistrița, Bistrița – Vatra Dornei și Vatra Dornei – Suceava, CNAIR alocă între 53,5 și 63,2 milioane de lei. Termenul de depunere a ofertelor este 8 ianuarie, anunțul câștigătorului urmând să fie făcut cel mai târziu la vară. Pentru fiecare lot, documentația trebuie să fie gata în 18 luni de la atribuirea contractului.

Cât privește finanțarea proiectului Baia Mare – Suceava, caietul de sarcini menționează că „va fi din Bugetul de stat, capitolul 84.01 «Transporturi», subcapitolul 03 «Transport rutier», titlul 58 «Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile afarente cadrului financiar 2014-2020»“.

Conform normativelor CNAIR, drumul expres este ceva mai îngust față de o autostradă: cele două benzi pe sens au o lățime totală de 7 metri față de 7,5 la autostradă, lipsesc benzile de oprire de urgență, dar în schimb acostamentul este mai lat, 1,5 metri față de jumătate de metru pe autostradă. Viteza maximă admisă este și ea mai mică: 120 km/h. Spațiul median de 3 metri este comun, la fel și intrarea mașinilor doar pe partea dreaptă, respectiv intersecțiile denivelate cu alte drumuri. La fel ca o autostradă, drumul de mare viteză are prevăzute variante de ocolire a localităților intersectate.

De fapt, deși ministrul Cuc vorbea despre Autostrada Nordului că ar fi inclusă în MasterPlan, acest proiect nu există deloc în documentul strategic, nici acum, nici după 2020, nici după 2030. În varianta Masterplanului aprobat de Guvern în 2016 și convenit cu Comisia Europeană, în zona de nord între Satu Mare și Suceava nu există planificat nicio autostradă și nici vreun drum expres.

Despre acest proiect se discută încă din 2015, când mai mulți parlamentari PNL au pledat pentru introducerea în Master Planul de Transport a unei Autostrăzi a Nordului, care să lege Satu Mare de Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei și Suceava. (O.S.)