Tuesday , April 16 2024

Investițiile din municipiul Suceava, în blocaj total din cauza contestatarilor de profesie de la licitații

La Primăria Suceava sunt opt licitații mari blocate, care ar fi trebuit să dezvolte orașul în această vară. Lucrări în valoare de 10 milioane de euro, amânate până la paștele cailor din cauza contestațiilor la licitațiile organizate de Primărie. Primarul municipiului Suceava, Ion Lungu, arată că noua lege a achizițiilor publice a triplat șansele ca o lucrare să fie blocată din cauza contestațiilor. De asemenea, licitația pe segmente de investiție a dublat oportunitățile pentru contestatarii de profesie de a-și face jocurile. Care sunt contestatarii principali ai lucrărilor pentru care municipiul are bani, dar nu le poate demara în acest an, îi prezentăm în cele ce urmează

 
lungu in camasa albastra pecampulcu papadii [800x600]

Primarul municipiului Suceava, Ion Lungu, a anunțat ieri că a avut loc zilele trecute o nouă licitație la Sucea­va pentru reabilitarea străzilor Cons­tan­tin Moraru și Lev Tolstoi. Au fost de­puse șapte oferte, firme de construc­ții din județele Suceava și Botoșani. Anterior a mai fost organizată o licitație pentru reabilitarea străzilor Mi­hail Sadoveanu și Bogdan Vodă, care a fost contestată și de aceea se așteaptă ca și această nouă licitație să fie de asemenea contestată.
“Nu spun că nu a fost o bună intenție când a fost pusă în practică noua lege a achizițiilor publice. Dar realitatea ne arată altceva. O dată că sunt trei etape intermediare de comunicare. In toate aceste trei faze se pot face notificări și contestații. Astfel, probabilitatea de contestare este de trei ori mai mare ca înainte. In al doilea rând, legea ne obligă să facem licitații pe loturi. Dau un exemplu – noi doream să facem o licitație pentru mașini electrice și infrastructură electrică. Noi voiam să facem un singur proiect. Dar am fost obligați să facem două loturi – unul pentru infrastructura de transport și altul pe mașini. In acest fel, posibilitatea de contestare se mărește. In ce situație am putea ajunge –  ne blocăm cu infrastructura, nu avem nici mașinile; avem mașinile, nu avem infrastructura; avem infrastructura, nu avem mașinile. Sunt situații care nu au fost prevăzute de legiuitor. Am făcut un apel și la parlamentari pentru a se vedea cum poate fi îmbunătățită această lege. Nu spun că nu ar fi fost promovată cu bună intenție, dar rea­litatea ne arată că a produs un blocaj total. Cel puțin la Primăria Suceava sunt opt licitații mari blocate care trebuiau să dezvolte orașul în această vară. Se contestă la fiecare etapă intermediară de achiziție, de la eligibilitate la caietul de sarcini, până la licitația electronică finală. Sunt probleme destul de delicate și nu văd cum le putem rezolva. Mai ales că discutăm prin perspectiva alocării de fonduri europene. Contestațiile în­seamnă intrarea în criză de timp, iar dacă anul acesta îl pierdem, astfel de practică se va putea repeta foarte ușor și în anul care vine. Să nu uităm, din punct de vedere al finanțării alocate de Uniunea Europeană, vorbim des­pre bugetul 2014 – 2020. S-au scurs trei ani, iar noi nu reușim și din cauza nesfârșitelor contestații să punem în practică proiecte ce le puteam dezvolta cu mai mulți ani în urmă. Vin presiuni pe autoritățile publice. La Suceava, mulțumim lui Dumnezeu, am reușit să le scoatem la capăt anul trecut, dar lucrăm contracronometru”, a declarat primarul Ion Lungu.
Lucrări de 10 milioane de euro în municipiul Suceava, pentru care sunt bani, sunt blocate prin contestații la licitații
Conform unei situații puse la dispoziție de Primăria Suceava, investi­țiile cele mai importante care sunt acum blocate prin contestații la licitațiile organizate de executivul muni­cipal vizează mai întâi programul de reparații străzi în municipiul Suceava. In acest caz s-au primit două contestații, de la Tehnic Asist și SUCT, a fost transmis un punct de vedere către cele două firme și o documentație către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), așteptându-se o decizie din partea acestui organism. Pentru Zona de agrement Tătărași, a fost admisă contestația SC Victor Construct, urmând să fie reevaluată oferta depusă de SC Civica SA. Pentru acti­vitatea de consultanță pentru obți­nere de finanțare sistem integrat de transport public ecologic, a fost depusă o contestație din partea firmei bucu­reștene European Funds Invest SRL, așteptându-se o decizie din partea CNSC. Pentru lucrările vizând construcția de drumuri și parcări  în zona Tătărași – noul cartier Europa, licitația a fost câștigată inițial de Flor Construct SRL Suceava. A depus însă contestație firma Auto-Tehnorom SRL din Sche­ia, care este în curs de analiză la CNSC. Pentru licitația vizând modernizarea străzilor Mihail Sadoveanu și Bogdan Vodă s-au organizat licitații pentru fiecare lot, conform noilor proceduri stabilite de legislația privind achizițiile publice, au fost câte șase oferte pentru fiecare lot, trei dintre fir­mele participante – Auto-Tehno­rom, Florconstruct și SUCT, anunțând inten­ția de a contesta licitația. O încâl­ceală permisă de lege a  intereselor și orgoliilor firmelor combatante în competițiile organizate de structurile publice, care, cum am mai văzut deja, ar putea duce la pierderea banilor puși la dispoziție pentru lucrări utile în municipiul Suceava. (N. ROSCA)

Vezi si

Festivalul de Artă Medievală „Ștefan cel Mare”, nominalizat la „Destinația Anului”, ediția 2024

Toți cei care iubesc Cetatea de Scaun a Sucevei și evenimentele care se organizează aici, …

2 comments

  1. Ar mai fi și alte obiecții de făcut, dar nu vreau să plictisesc. Vă sunt dator dvs și cititorilor cu niște scuze pentru că, din grabă, la comentariul de mai sus, am mai făcut niște greșeli gramaticale. Mulțumesc din nou!

  2. Nu mi se pare corectă și constructivă abordarea dvs și cu atât mai mult pe cea a dlui primar.
    Am avut senstimentul că am citit, de fapt, în integralitate, un comunicat de presă al Primăriei sau chiar un punct de vedere al acesteia fie la C.N.S.C. – sper din tot sufletul să nu fie totuși chiar așa formulate puntele de vedere ale municipalității – ori ca un fel de scrisoare deschisă către parlamentari.
    Nu este sub nicio formă un articol bine documentat în care să se regăsească și punctele de vedere ale celor degrabă catalogați de un politician de profesie ca fiind „contestatori de profesie”.
    Nu am văzut nici referiri în articolul respectiv la prevederile legale de care este nemulțumit primarul. Să fie vorba, oare, de două legi diferite? Adică una pentru un tip de achiziții iar alta pentru alt gen de achiziții?
    Personal, nu văd argumentul logic pentru care trebuie să fac o lucrare publică la pachet cu o achiziție a unor mijloace de transport (fie că este vorba de sunt mașini obișnuite, de serviciu ori autoutilitare sau de transport public). Nu este același lucru ca și când aș reabilita vreo școală și aș cumpăra mobilier. Degeaba vrea dl primar să ne inducă ideea aceasta.
    Cu sinceritate vă spun: l-am votat, nu am încă niciun regret major în priința aceasta, dar nu accept să fiu papagalul niciunui politician pe care l-am votat, ci dimpotrivă am de gând să-i contrazic de fiecare dată când nu sunt convingători și de fiecare dată când par a fi nu foarte atenți la detalii.
    În cele ce urmează, am să expun pe scurt motivele pentru care cred că este bine să fie două licitații diferite, una pentru a fi procuparte mijloace de transport electrice iar alta pentru a face o lucrare de realizare a infrastructurii electrice.
    1) Este posibil ca un ofertant să se priceapă să facă cel mai bine și, de ce nu, cel mai avantajos d.p.d.v. economic infrastructura, dar dacă este obligat să vină cu o ofertă și pentru mijloacele de transport electric și nu are cum/când/de unde să vină cu cea mai bună ofertă, atunci va fi depunctat. Cine pierde, de fapt? Cetățenii, dle primar.
    2) Este posibil ca un ofertant să vină cu cel mai bun și, de ce nu, cel mai avantajos d.p.d.v. economic parc de mașini electrice, dar dacă este obligat să vină cu o ofertă și pentru infrastructură și nu are cum/când/de unde să vină cu cea mai bună ofertă, atunci va fi depunctat. Cine pierde, de fapt? Din nou cetățenii, dle primar.
    3) Este posibil ca să vină cineva cu o ofertă mediocră și la mașinile electrice și la infrastructura electrică ori măcar la una din acestea două iar la alta să aducă vreo ofertă cât de cât satisfăcătoare. Totuși, pe criteriile de punctaj să fie pe primul loc și, fără a fi malițios deloc, indic numai și numai considerente ca acelea de la punctele 1 și 2. Cine pierde, de fapt? Din nou cetățenii, dle primar.
    Vă mulțumesc și nu vreau să fiu greșit înțeles: nu am nimic cu ziarul dvs sau cu autorul articolului, dar nu mi s-a părut că lasă cititorului posibilitatea să întrevadă măcar un alt punct de vedere decât al oficialului sucevean citat.