Friday , April 19 2024

Încep pregătirile pentru Recensământul din 2021

La ședința de ieri a Colegiului Prefectural Suceava s-au discutat aspecte organizatorice ale Recensământului Populației și Locuințelor din România în anul 2021 (RPL 2021). Până la 1 ianuarie 2020 trebuie definitivate aceste activități: completarea cu date reale și complete, la zi, a Registrelor agricole în format electronic, realizarea hărților la nivel de localitate, renumerotarea caselor, atribuirea de denumiri de străzi și drumuri din localități. Ca noutate, va fi implementat un sistem informatic integrat cu sprijinul Băncii Mondiale, care a dat rezultate și în alte țări, recenzarea se face mai întâi on-line și, ulterior, prin interviu la locațiile unde auto-recenzarea on-line nu a fost posibilă  

Până la înființarea, la nivel central și local, a structurilor organizatorice pentru Recensământul Populației și Locuințelor (RPL) și Recensământul General Agricol (RGA) ar fi necesară o analiză a situației din teren, pentru județul Suceava, județ cu cele mai multe UAT-uri din țară, o îndrumare a personalului din primării astfel încât acțiunile la Registrul Agricol Național (RAN) și Registrul Electronic al Nomenclaturii Stradale (RENS) să meargă în sensul preconizat de lege. Aceasta este concluzia comunicată în urma ședinței de ieri a Colegiului Prefectural – județul Suceava unde, printre altele, s-au dezbătut aspecte referitoare la RPL 2021.

Potrivit sursei citate, primarii celor 114 unități administrativ teritoriale din județul Suceava trebuie să se preocupe pentru existența numerelor de casă pe clădiri, montarea de plăcuțe cu denumirea străzilor și drumurilor, achiziționarea la primării a tehnicii de calcul moderne, a serviciilor informatice, pregătirii profesionale a salariaților care se ocupă de urbanism și amenajarea teritoriului. „Sectorizarea pentru RPL dar și a RGA nu se poate realiza dacă nu există aceste lucruri rezolvate. Sistemul integrat informatic care se dorește a funcționa are nevoie de baze de date administrative corecte și complete”, a precizat prefectul Mirela Adomnicăi.

Pentru reușita acestui recensământ dar și pentru alte nevoi adminstrative, lucrările de pregătire sunt legate strict de respectarea de către primării în principal, a unor acte normative existente, anume cele care se referă la completarea cu date reale și complete, la zi, a Registrelor agricole în format electronic, a realizării hărților la nivel de localitate, renumerotării caselor, atribuirii de denumiri de străzi și drumuri din localități, etc. Termenele de realizare au fost depășite din diverse cauze obiective sau nu, cert este că sunt condiții minimale la RPL 2021, în vederea realizării corecte și complete a recenzării. „Până la 1 ianuarie 2020 aceste activități trebuie definitivate”, a mai precizat prefectul Mirela Adomnicăi în informarea oficială transmisă cu privire la RPL.

Aspecte de ordin general privind RPL 2021

Sistemul statistic național este supus unor provocări în ceea ce privește nevoia de date statistice la nivel detaliat în profil teritorial, pentru a răspunde cerințelor de raportare interne și internaționale referitor, în principal, la populația rezidentă, structurii sale demografice și socio-economice, la gospodăriile ­po­pulației, la migrație, precum și la fondul locativ, condițiile de locuit ale populației și clădirile în care se situează locuințele.

Obiectivul prioritar al RPL 2021 este producerea de indicatori statistici oficiali, comparabili la nivel european și mondial, în condiții de calitate, care să satisfacă și cerințele naționale, fiind singura ­cer­cetare exhaustivă atât de complexă despre populație și locuințe, realizată aproximativ o dată la 10 ani.

Proiectul Legii RPL 2021, supus dezbaterii publice, prevede că: ,,Recensământul populației și locuințelor în România din anul 2021 este pregătit, coordonat, desfășurat și monitorizat de Institutul Național de Statistică”.

Efectuarea RPL 2021  – obligatorie pentru România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene – trebuie să res­pecte prevederile Regulamentului (CE) nr. 763/2008 al Parlamentului European și al Consiliului privind recensămintele populației și ale locuințelor ce se va aplica și cu ocazia rundei 2021 de recensăminte. Printre altele, la RPL 2021 se utilizează limitele unităților administrativ-teritoriale stabilite conform Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. În situația în care limitele sunt contestate, până la soluționarea definitivă a litigiului, se utilizează cele din sistemul integrat de cadastru și carte funciară, folosite de către oficiile de cadastru și publicitate imobi­liară.

Etapele desfășurării propriu-zise a RPL 2021

Momentul de referință al recensământului din anul 2021 este ora „0” din ziua de 1 martie 2021.

În ceea ce privește perioada de recenzare a populației, aceasta va fi în premieră, realizată etapizat.

Astfel: în lunile mai și iunie 2021, se realizează colectarea indirectă a variabilelor din programul de observare al recensământului identificate în surse administrative iar pentru fiecare persoană alocată unei adrese de domiciliu din Re­gistrul Național de Evidență a Persoanelor se  completează o serie de variabile din formularul electronic individual prin preluare din sursele administrative disponibile.

Ulterior, în perioada iulie – august 2021, se realizează colectarea on-line a datelor individuale și a celor referitoare la gospodării, locuințe și clădiri – auto-recenzarea on-line. Fiecare persoană cu reședința obișnuită în România trebuie să se autorecenzeze accesând pe Internet propriul formular individual P, completat deja parțial cu anumite date obținute prin colectarea indirectă, pe baza unui nume de utilizator și a unei parole, și să realizeze următoarele modificări sau completări: să modifice acele informații deja completate în formular prin colectarea indirectă din surse administrative care nu corespund cu realitatea; să completeze adresa reședinței obișnuite în cazul în care aceasta nu corespunde cu adresa de domiciliu; să completeze răspunsurile la toate întrebările din formularul individual; să completeze răspunsurile la toate întrebările din formularul gospodăriei din care face parte dacă acesta nu a fost completat deja de un alt membru al gospodăriei; să completeze răspunsurile la toate întrebările referitoare la clădirea în care este amplasată locuința, în cazul în care răspunsurile la aceste întrebări nu  sunt deja completate.

Persoana care se autorecenzează on-line, dacă este salariat, va primi de la angajator o zi liberă platită, având dovada rezultată automat că recenzarea a fost făcută cu succes, încurajându-se practicarea acestei metode mult mai rapide, comode și cu cheltuieli mai mici.

În perioada septembrie – octombrie 2021, se realizează în teren colectarea prin interviu față-în-față asistată de calculator a datelor individuale, pentru acele persoane pentru care auto-recenzarea on-line nu a fost posibilă.

Tot în perioada septembrie – octombrie 2021, se realizează în teren colectarea prin interviu asistată de calculator a clădirilor/locuințelor, pentru care auto-recenzarea on-line nu a fost posibilă.

În perioada noiembrie – decembrie 2021 se realizează asigurarea completitudinii datelor individuale privind persoanele, gospodăriile, locuințele și clădirile. Aceasta se realizează prin metode statistice de imputare totală sau parțială pentru acele unități statistice pentru care nu există un formular completat cu date.

În perioada ianuarie – decembrie 2022 se realizează prelucrarea, controlul și ­va­lidarea datelor colectate.

Facilități fiscale și alte chestiuni organizatorice

Lista variabilelor utilizate în formularul de RPL 2021 se găsește în Anexa nr.1 la proiectul de lege. Pentru a observa cât de complexă este această cercetare statistică, enumerăm doar la nivel de titlu informativ variabilele urmărite: variabile la nivel de clădire, care se structurează în 8 caracteristici; variabile la nivel de locuință, la care se urmăresc 20 de caracteristici; variabile la nivel de spațiu colectiv de locuit, cu 12 caracteristici; variabile la nivel de gospodărie, cu 9 ­ca­racteristici; variabile la nivel de persoană, la care se urmăresc 41 caracteristici.

Important și în premieră: se prevăd facilități fiscale astfel încât funcțiile de la RPL să fie atrăgătoare pentru majoritatea persoanelor, fără a fi ulterior o povară fiscală. În plus vor putea să fie recenzori, recenzori șefi, șefi de circumscriptii și persoane care sunt funcționari publici.

Personalul de recensământ din teritoriu este format din recenzori, recenzori-șefi, responsabili de circumscripții urbane, coordonatori, recenzori pentru recensământul de probă, recenzori pentru ancheta de control. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Adăpost de animale incendiat intenționat la Marginea (FOTO, VIDEO)

Pompierii militari ai Detașamentului Rădăuți, împreună cu lucrătorii Serviciilor voluntare pentru situații de urgență Marginea …