Gheorghe Flutur anunță că de la Siret la Pașcani va fi autostradă, nu drum expres

23/01/20 ora:9:48am

Potrivit normativelor în vigoare, nu mai sunt atât de mari diferențele între autostrăzi și drumuri expres (așa cum sunt standardizate în România), acestea din urmă fiind ca un fel de autostrăzi fără bandă de urgență și unde viteza maximă este cu doar 10 km/h sub cea pentru autostrăzi, însă marea problemă este aceea că în 2020 abia se organizează licitațiile pentru studiile de fezabilitate, iar la cât de multe precedente au fost până acum, este dificil să fim optimiști că tronsoanele de la Siret la Suceava și de la Suceava la Pașcani vor fi gata prea repede 

Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a anunțat că a primit informații de la Ministerul Transporturilor cum că noua legătură rutieră din vama Siret spre Capitala României se va face pe autostradă și în județul nostru, nu pe drum expres cum era avansat inițial. Gheorghe Flutur a apreciat promptitudinea cu care a Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a răspuns la invitația sa de a participa la o întâlnire, la Suceava, pe tema unor investiții importante de infrastructură din județ. Întâlnirea a avut loc, miercuri, la Consiliul Județean Suceava, în prezența reprezentanților Ministerului Transporturilor și ai CNAIR. Delegația de la București a fost condusă de directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat.

Este vorba despre Autostrada A7 care va începe de la Siret spre Suceava până la Pașcani și de acolo mai departe spre Roman, Bacău, Focșani, Buzău până la Ploiești unde se va intersecta cu Autostrada A2 putându-se circula spre București. Anul trecut, conducerile ­Mi­nisterului Transporturilor și ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunțau că au fost făcute demersurile pentru a fi finanțate cu fonduri europene studiile de fezabilitate și proiectele tehnice pentru tronsonul de drum expres (DX 5) de la Siret la Suceava și de la Suceava la Pașcani. Cu toate că abia la mijlocul anului au fost semnate contractele de finanțare, pe SEAP nu au fost organizate licitații în acest sens.

„În câteva săptămâni se vor scoate la licitație studiile de fezabilitate pe tronsoanele Siret – Suceava și Suceava – Pașcani. Ceea ce este important și vreau să subliniez acest lucru este că Ministerul Transporturilor a decis să construiască pe acest traseu o autostradă și nu un drum expres. Autostrada va rezolva problema legăturilor rapide cu capitala București, având în vedere că acest coridor rutier este din ce în ce mai aglomerat”, a declarat Gheorghe Flutur.

Cum stau de fapt lucrurile. Nelămuriri privind drumul de conectivitate dintre tronsoanele Pașcani – Suceava și Suceava – Siret. CFR este mai avansat decât CNAIR la licitații pe fonduri europene pentru tronsoanele de la Pașcani spre frontieră

Este de menționat că potrivit Master ­Pla­nului General pentru Transporturi din România varianta mai potrivită ar fi ca infrastructura TEN-T să fie de nivel 2 (drum expres) de la Ploiești la Siret, cu toate că la un moment dat s-a avansat ca prin Programul Operațional Infrastructură Mare să fie posibil ca pe tronsonul de la Bacău la Pașcani să fie realizată o autostradă (nivel 1).

Indiferent dacă va fi ori nu autostradă de la Siret la Suceava și de la Suceava la Pașcani, informăm pe această cale cititorii că potrivit MPGTR (atât varianta inițială din 2014, cât și cea revizuită din 2016) un drum expres ar trebui proiectat și realizat de așa fel încât să poată fi în 10-15 ani avansat la nivel de autostradă fără mari probleme tehnice. Normativele care au fost făcute ulterior s-au pliat pe această prevedere din MPGTR și, astfel, orice drum expres este organizat potrivit conceptului „divided highway” („dual carriage way”, în engleza britanică) iar asta înseamnă în mod obligatoriu banda mediană de despărțire a sensurilor care să fie la fel de lată pe drum expres ca și pe autostradă: 3 metri. De asemenea, orice pod sau pasaj care trece pe deasupra drumului expres trebuie făcut de așa manieră încât să fie respectate standardele de la autostradă. La fel ca o autostradă, un drum expres nu se intersectează la nivel cu drumuri de categorie inferioară.

Diferența o face lățimea standard a benzilor de circulație (3,5 metri la drum expres, cu doar 25 cm mai mică decât la autostradă) ceea ce implică restricționarea vitezei la 120 kmh pe șes și 100 kmh pe deal față de 130 kmh cât este la autostradă, dar și lipsa bandei de urgență care la autostradă are lățimea standard de 2,5 metri. În schimb, drumurile expres au un acostament mai generos decât majoritatea drumurilor naționale, lățimea fiind de 1,5 m. În final, concluzia trasă de mai mulți specialiști este că un drum expres după standardele ridicate din România este ca o autostradă fără bandă de urgență.

Este însă de văzut în ce măsură se va putea realiza legătura între tronsoanele de (sperăm noi) autostradă de la Siret la Suceava și de la Suceava la Pașcani deoarece atunci când se punea problema finanțării unor drumuri expres nu s-a făcut referire la alocarea de fonduri pentru un drum de conectivitate de la tronsonul ce vine de la Pașcani către cel care pleacă spre Siret. Un astfel de drum de conectivitate este trasat pe niște hărți la nivel de Minister și CNAIR – o astfel de hartă a prezentat, într-o mai veche conferință de presă susținută de Gheorghe Flutur la sediul PNL Suceava – dar niciun fel de referire nu este la finanțarea drumului de conectivitate între cele două tronsoane, cu atât mai mult la profilul drumului respectiv.

Este posibil ca până ce se organizează licitația pentru studiile de fezabilitate și proiectul tehnic de la autostrada sau drumul expres de la Pașcani spre Suceava și de la Suceava spre Siret, cei de la CFR să termine licitația pentru studiul de fezabilitate în ­ve­derea reabilitării căilor ferate de la Pașcani la Dărmănești și de la Dărmănești la frontieră. Lucrările vor fi pentru ca pe sectoarele de cale ferată respective să poată a se circula cu 120 kmh, chiar dacă nu se vor suplimenta firele de cale ferată. În cazul acestora, CFR a inițiat mai repede demersurile decât CNAIR și nu este exclus ca și documentația – pentru care sunt mai multe oferte la licitație iar analiza ar trebui finalizată luna viitoare și desemnat câștigătorul – să fie finalizată mai repede, ba chiar într-un orizont de timp mai lung poate și lucrările vor fi gata mai repede decât la infrastructura rutieră. (Dan PRICOPE)

 

3 Comentarii pe acest subiect. Spune-ti parerea!

  1. argon 24/01/2020 la ora 9:16 -

    Promisiuni si iar promisiuni! Ne-am saturat sa auzim atitea promisiuni FANTEZISTE,… in fiecare zi? Dce ce va faceti de rusine? Este un haos voit lăsat așa in toate functiile politice, fiecare face ce vrea chiar la locul lui de munca. Vorba strabuna ca “omul sfinteste locul”, a devenit o moneda davalorizata si aruncata in colbul drumului. Initiativa si grija fata de celalat nu exista, iar rarele momente in care se face simtita, e atrofiata si dezorientata(batjocorita si anihilata). Dupa alegeri, acum in ,,democratie” autoritatea liderilor este din ce in ce mai puternica, iar legea este slaba, supusa bunului plac.

  2. Mario 23/01/2020 la ora 23:53 -

    Cand o zbura porcul!!! Doar minciuni electorale! Cat mai minte poporul porcul asta de Fluturas??!!Schimbati-l bā,scapati de ei…aduceti oameni noi care sa nu se fi auzit de ei!!!

  3. Genius 23/01/2020 la ora 12:31 -

    Atâta lăbăreală cu drum expres, ba e autostradă, ba e canal navigabil. Domnul Flutur, termen de finalizare? Că de promisiuni e plină tolba. Îndată încep ungurii să construiască ei autostrada între Oradea și Târgu Mureș, și noi tot pe E85, cu “vestita” lui bandă plus acostament, murim pe capete.