Friday , March 29 2024

Drumul prin pasul Puzdra a fost asfaltat, iar 21 de kilometri din drumul județean de la Frasin la Broșteni au fost reparați

Asfaltarea a fost făcută din fonduri proprii ale Consiliului Județean Suceava care, pentru a nu pierde un proiect european pentru modernizarea unor drumuri județene din Suceava spre Iași, vrea să aloce fondurile din creditul de modernizare al drumului județean de la Frasin la Broșteni pentru cofinanțarea proiectului european 

Drumul prin pasul Puzdra a fost asfaltat. Anunțul a fost făcut, ieri, de președintele Consiliului Județean Su­ceava, Gheorghe Flutur, conform că­ruia „astăzi (luni, 28 octombrie – n.red.) se circulă foarte bine” și s-a declarat bucuros să anunțe acest lucru. „Am fost azi pe teren și am constat s-a finalizat asfaltarea pasului Puzdra. Drumul care leagă Broșteni de Suceava prin Frasin Stulpicani. S-au asfaltat 21 de kilometri. și ce este important că zona cea mai grea, pasul Puzdra din Holda până la Ostra e finalizat. Urmează marcajul rutier. Am asfaltat și de la limita orașului Frasin până la Stulpicani și am mers spre Gemenea. Zilele acestea continuăm asfaltarea spre Ostra. Aici o lucrare specială. Se va pune un strat geotextil, o specială care să facă legătura între beton și asfaltul pe care îl turnăm”, a declarat Gheorghe Flutur. Este de men­ționat că lucrările de asfaltare la care s-a referit președintele CJ Suceava s-au făcut în cadrul contractului de reparații drumuri județene, nu în baza unui proiect de modernizare a acestora. Potrivit legii, sectoarele de drum județean din intravilanul și extravilanul comunelor, precum și din extravilanul orașelor trebuie între­ținute de consiliile județene. De aceea, reparațiile la sectoarele de durm județean din intravilanul orașelor și municipiilor cad în sarcina primăriilor respectivelor localități, nu a CJ. „Amintesc că pe raza orașului Frasin nu avem noi CJ Su­ceava atribuții de modernizare a drumului, ci e obligația orașului care are un proiect în derulare aici (aprobat prin PNDL 2 – n.red.). În rest este treaba noastră”, a declarat Gheorghe Flutur. El a precizat că a solicitat Guvernului fonduri prin PNDL 2 pentru modernizarea sectoarelor de drum județean de pe raza comunelor Ostra și Stulpicani, precum și a celor care-i revin, prin lege, de pe raza orașelor Frasin și Broșteni, însă printre proiectele aprobate la finanțare prin PNDL 2 nu se regăsește și acesta. „De trei ani am cerut Guvernului bani prin PNDL pentru acest drum și nu ni s-a aprobat”, a mai spus Gheorghe Flutur.

Pentru că modernizarea sectoarelor de drum județean respective era foarte importantă, CJ Suceava a optat pentru varianta unui împrumut bancar ca apoi să scoată lucrarea la licitație, dar procedurile fiind greoaie a intervenit între timp o modeificare legislativă referitoare la salariile angajaților din construcții care a dat din nou peste cap planurile administrației județene. „Din acest motiv am făcut un împrumut și am scos la licitație lucrarea. Din cauza legislației OUG 114 prețurile au crescut și nu s-a adjudecat licitația și am început asfaltarea din surse proprii a drumului care arăta cel mai prost din toate din județ”, a mai spus șeful administrației județene sucevene.

Precizările făcute de acesta și mai ales anunțul referitor la asfaltarea a 21 de kilometri (din surse proprii, în baza contractului de reparații, nu a unui proiect de modernizare a drumului) sunt făcute în contextul în care în ședința de mâine, 30 octombrie, a Consiliului Județean a fost inclus în mapa consilierilor județeni un proiect de hotărâre referitor la modificarea unei mai vechi hotărâri adoptate de deliberativul județean în 2017 legată de contractarea finanțării rambursabile în valoare de 67.782.000 lei. Practic, dacă proiectul respectiv se adoptă în forma propusă, se renunță la modernizarea DJ 177A Frasin-Stulpicani-Ostra-Tarnița-Holda deoarece și ultima licitație a fost anulată, singura ofertă depusă fiind declarată inacceptabilă. „Reluarea procedurii de achiziție întârzie foarte mult încheierea contractului de execuție, nemaiîncadrându-ne în graficul tragerilor din creditul aprobat”, a menționat șeful CJ Suceava ­Gheor­ghe Flutur. Riscul, de fapt, era ca CJ Suceava să nu mai poată accesa banii din credit deoarece graficul îi permitea să atragă suma de 67.782.000 lei în 2019.

În acest fel, anticipând probabil cu ceva timp în urmă acest scenariu, administrația județeană a optat pentru varianta asfaltării prin lucrări de reparație, având grijă să le finalizeze înainte de adoptarea hotărârii prin care să fie alocate sumele din credit pentru alte lucrări și anume: 17.016.167 lei pentru extinderea noului terminal de pasageri al aeroportului Salcea și 50.765.833 lei pentru cofinanțarea axei rutiere strategice Suceava-Iași, pro­iect finanțat prin Programul Ope­rațional Regional 2014-2020. Reamintim că și în cazul acestui din urmă proiect au fost necesare modificări pe fondul proble­melor legate de creșterea costurilor cu forța de muncă și cu carburanții. Fiindcă acest gen de creșteri nu erau eligibile pe fonduri europene nerambursabile, consiliile județene din Iași și Suceava au fost nevoite să aprobe alte proiecte de hotă­râre cu indicatorii tehnic-economici actualizați iar diferența să fie suportată de administrațiile județene respective. Sectoarele de drumuri județene prevăzute în proiectul comun cu Iașul și aflate pe raza județului nostru au o lungime de peste 75 km și traversează 11 localități, respectiv DJ 208A Suceava – Ipotești – Bosanci – Udești – Liteni – Dolhasca; DJ 208 Dolhasca – Budeni – limita județul Iași; DJ 209C Suceava – Frumoasa – Liteni/Moara și DJ 209D Liteni/Moara – Zaharești – Stroiești – Costâna – Dărmănești. După actualizarea indicatorilor economici ca urmare a eșecului licitațiilor organizate de CJ Iași și CJ Suceava, valoarea estimată a lucrărilor care revin Sucevei s-a majorat de la 150 la 226 de milioane de lei. (Dan PRICOPE)

 

Vezi si

Primarul Dumitru Gulei a prezentat lista proiectelor prin fonduri nerambursabile derulate în comuna Ipotești în ultimii patru ani

Valoarea totală a investițiilor se ridică la aproape 95 de milioane de lei, din care …