Friday , March 29 2024

De luna viitoare, pot ateriza primele avioane pe noua pistă a aeroportului sucevean

Vineri, 17 iulie a.c., pe toată suprafaţa pistei aeroportului s-a finalizat turnarea şi a celui de-al doilea strat de asfalt, în grosime de 24 de centimetri.  “Urmează turnarea stratului de uzură, de 6 centimetri , lucrare ce se va termina la sfârşitul lunii iulie, astfel încât la începutul lunii august vom avea pista de decolare – aterizare a aeroportului funcţională”, a explicat directorul Aeroportului “Stefan cel Mare”, Ioan Măriuţa. In prima jumătate a lunii august pista aeroportului de la Salcea va fi autorizată de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română pentru a putea opera doar pe timp de zi, pentru avioane cu greutate mai mică de 5.700 de kilograme. Zborurile  comerciale trebuie să aştepte până cel mai devreme pe 25 octombrie a.c., când constructorii au promis că vor termina investiţia. Până săptămâna trecută, stadiul fizic al lucrărilor la aeroport era finalizat în total în proporţie de 74,17%, plata lucrărilor efectuate fiind în procent de 67,28%   

 aeroport1 [800x600]


După luni întregi de incertitudini privind termenul de finalizare a lucrărilor la Aeroportul judeţean “Stefan cel Mare” Suceava, vine şi o veste buna. Ioan Măriuţa, directorul RA Aeroportul “Stefan cel Mare”, a declarat la sfârşitul săptămânii trecute că în prima jumătate a lunii august a acestui an pista aeroportului de la Salcea va fi autorizată de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română pentru a putea opera pe timp de zi. Nu va fi vorba despre reluarea curselor comerciale aeronautice, dar există garanţii că Aeroportul va putea fi folosit pentru zboruri de urgenţă dar şi în alte scopuri, dar numai pe timpul zilei, iar greutatea maximă a aparatului de zbor nu va trebui să depăşească 5700 de kilograme. “Este vorba despre zboruri la vedere, pe timp de zi, fără balizare şi care vor putea fi operabile chiar din prima jumătate a lunii august”, a declarat Ioan Măriuţa. El a arătat că, în continuare, pentru zborurile comerciale – transport de pasageri şi mărfuri – inclusiv cele de pe timp de noapte, este certă ca dată de intrare în funcţiune a Aeroportului “Stefan cel Mare”, data de 25 octombrie 2015. Prin posibilitatea reluării zborurilor de zi cu aparate de mici dimensiuni, care nu au nevoie de balizaj se creează o posibilitate pentru ca şi în acest an  pe Aeroportul “Stefan cel Mare” din Salcea, să se organizeze o nouă ediţie a Show-ului aviatic care ar fi astfel a patra ediţie şi care, fără autorizare de la Autoritatea Aeronautică Română, nu s-ar putea desfăşura în perimetru Aeroportului.
 Asfalt peste asfalt pe pistă, lucrări finalizate de 74%, plătite de guvern – 67% 
Lucrările de amenajare a pistei şi a structurilor adiacente Aeroportului din Salcea, evoluează într-un ritm rezonabil, consideră conducerea unităţii aeronautice din Suceava, Ioan Măriuţa. Această afirmaţie poate fi considerată rezonabilă după ce constructorii pistei de la Salcea, în urmă cu o lună, au anunţat că lucrările nu vor putea fi inaugurate înainte de luna octombrie a acestui an.
Concret, în ziua de vineri, 17 iulie a.c., pe toată suprafaţa pistei aeroportului s-a finalizat turnarea şi a celui de-al doilea strat de asfalt, în grosime de 24 de centimetri. “Urmează turnarea stratului de uzură, de 6 centimetri , lucrare ce se va termina la sfârşitul lunii iulie, astfel încât la începutul lunii august vom avea pista de decolare -aterizare a aeroportului funcţională.
Până la sfârşitul săptămânii trecute, conform datelor transmise de pe şantierul Aeroportului “Stefan cel Mare”, stadiul fizic al lucrărilor era finalizat în total în proporţie de 74,17%, în condiţiile în care lucrările efectuate erau acoperite financiar în procent de 67,28%. Două obiective de investiţii din cadrul lucrării sunt cele mai aproape de finalizare – uzina electrică, în procent de 99,97% şi noul turn de control, lucrare realizată în procent de 87,68%.aeroport 3 [800x600]
Finalizarea lucrărilor la Aeroport, amânată pentru 25 octombrie 2015
Acum o lună, o vizită de lucru care ar fi trebuit să fie urmată de o conferinţă de presă a conducerii Consiliului Judeţean Suceava pe şantierul Aeroportului “Stefan cel Mare” de la Salcea, a oferit prilejul constructorilor de la Tehnic Asist Botoşani să îşi reverse supărarea asupra finanţatorilor reprezentaţi de conducerea CJ, cărora li s-a transmis în mod direct că nici nu se pune problema ca lucrările de la Aeroport să fi terminate pe 31 august, cum s-a promis în mai multe rânduri iar data cea mai probabilă pentru terminarea invesţiei, dacă plata lucrărilor se va face corect, va fi 25 octombrie 2015, cu puţin timp înainte de termenul limită stabilit de Uniunea Europeană pentru finanţarea acestei investiţii.
Într-un material informativ, pus la dispoziţie de firma Tehnic Asist, se arăta că termenul de 1 august pentru finalizare anunţat de preşedintele CJ Suceava, Cătălin Nechifor, nu se bazează pe situaţia din teren, existând probleme de natură tehnică pentru care nu au fost finalizate procedurile, dar şi probleme legate de decontarea lucrărilor. Astfel, constructorul semnala câteva probleme legate de infiltraţii de apă, de construcţia unor conducte pentru scurgerea apelor pluviale, de poziţionarea balizajului, întârzieri la uzina electrică, şi la noul turn de control. Tehnic Asist a explicat atunci că beneficiarul se prevalează de termenul de plată de 90 de zile din contract, dar în acelaşi timp, prin contract firma a angajat un împrumut de 22,1 milioane de lei care este atins în două luni, dar beneficiarul are la dispoziţie 90 de zile pentru plată, ceea ce determină blocaj financiar. “Declarativ, termenul de finalizare 1 august s-a bazat că aceste plăţi vor fi la 30 de zile”, susţine Tehnic Asist care menţionează că CJ Suceava nu a semnat un act adiţional, iar Ministerul Transporturilor nu face plăţi la 30 de zile către aeroport. “În realitate restul de lucrări este de 52,1 milioane de lei la care se adună suma nedecontată de 23,7 milioane de lei, cash-flow (împrumutul, n.r.) angajat este de 22,1 milioane de lei”, se arată în informarea făcută publică de Tehnic Asist, manager al proiectului, care a declarat că termenul de finalizare a aeroportului cu toate echipamentele este data de  25 octombrie 2015 şi că principala problemă este “finanţarea şchioapă”, arătând că sunt restanţe pentru lucrări executate la 90 de zile de 11 milioane de lei.  Cu acel prilej, directorul Aeroportului Suceava, Ion Măriuţa, i-a contrazis pe constructori, declarând că niciodată nu a fost atins pragul maxim al disponibilului de 22,1 milioane de lei şi a arătat că din suma de 23,7 milioane de lei datorată, suma de decontat este de 9 milioane de lei, care este în termen.
Preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, a explicat că Romatsa a început montarea echipamentelor şi că s-a montat sistemul de navigaţie omnidirecţional, VOR, şi că a fost devansată data de instalare a sistemului de asistare la aterizare, ILS. Totodată, Nechifor a arătat că autorităţile sucevene discută cu mai mulţi operatori aerieni care să opereze de pe Suceava, cu over-night, între care Tarom pentru cursă internă, un operator low-cost pentru curse spre Spania, dar că au fost solicitate discuţii şi cu alţi operatori low-cost pentru alte destinaţii. El a menţionat că se poartă în acelaşi timp discuţii cu un operator cargo, dar şi varianta de a opera cu alte companii cu avioane pe scurt şi mediu curier. Preşedintele CJ Suceava a mai anunţat că se finalizează şi lucrările la heliport, autorizat pentru SMURD, care au fost finanţate din fondurile CJ Suceava. Aceste discuţii, s-au purtat, reamintim acum o lună, când întrebam retoric, cine îşi dă demisia pentru proasta gestionare a investiţiei de la Aeroport.
Aeroportul Suceava a fost închis pentru modernizare începând din 13 ianuarie 2014, lucrările fiind realizate cu o investiţie de 105 milioane de lei, din fonduri europene, diferenţa, până la 145 de milioane de lei fiind asigurată de statul român şi Consiliul Judeţean. Lucrările de modernizare la aeroport sunt realizate prin trei proiecte, unul finanţat de Romatsa, care instalează aparatura de control şi trafic aerian, unul de modernizare a pistei şi a sistemului de balizaj, finanţat de Uniunea Europeană, şi un proiect de modernizare a aerogării, cu fondurile Consiliului Judeţean. Prin proiectul cu finanţare europeană asigurat prin POS-Transporturi se modernizează pista de rulare, balizajul, se construieşte un nou turn de control şi se pregăteşte terenul în vederea amplasării sistemului de navigaţie. (Neculai ROSCA)

Vezi si

Femeie de 82 de ani, internată la Neurochirurgie după ce a fost lovită în cap de un panou publicitar, la Gura Humorului

O femeie de 82 de ani a ajuns în cursul dimineții de vineri la UPU …

One comment

  1. aeroport de trei parale , zboruri de planoare poate