Monday , April 29 2024

Curtea de Conturi consideră că la amplasarea parcărilor în municipiul Suceava nu s-a ţinut cont de opinia cetăţenilor

Inspectorii Camerei de Conturi Suceava consideră că în ceea ce priveşte modul de organizare şi funcţionare a serviciului parcări publice din municipiul Suceava, nu s-a elaborat, supus aprobării şi aprobat de către deliberativul local o strategie locală de dezvoltare a serviciului public de parcări. Mai mult, structura organizatorică actuală nu permite realizarea în cele mai bune condiţii a activităţii de parcare, gestiunea directă a serviciului public de parcare nu s-a realizat pe bază de criterii şi condiţii de economicitate, eficienţă şi eficacitate; problema tehnică principală cu care se confruntă sistemul public de parcare în municipiul Suceava este lipsa spaţiilor pe domeniul public sau privat al municipiului, adecvate pentru amenajarea de parcări  

parcare subterana

Inspectorii Camerei de conturi Suceava au muncit din plin anul trecut pentru a realiza o investigaţie denumită „Auditul performanţei privind modul de organizare şi funcţionare a serviciilor publice de parcare în municipiul Suceava în perioada 2010-2014”. Este vorba despre un subiect foarte sensibil pentru cei care locuiesc în municipiul reşedinţă de judeţ, fie aceştia conducători auto sau simpli pietoni.
Fără a acuza nominal pe unii sau pe alţii dintre strategii dezvoltării rutiere a oraşului Suceava, arătăm că, conform informării făcute publice pe site-ul Curţii de Conturi a României,  obiectivul general al acţiunii de audit al performanţei îl reprezintă măsurarea economicităţii, eficienţei şi eficacităţii utilizării patrimoniului public şi privat al unităţii administrativ-teritoriale şi a fondurilor publice pentru realizarea serviciului de parcare al municipiului Suceava, în raport cu interesul general şi individual al cetăţenilor, cât şi al comunităţii locale în ansamblul ei.
Concluziile inspectorilor Camerei de Conturi Suceava nu sunt deloc îmbucurătoare. Astfel, principalele constatări se referă la faptul că în ceea ce priveşte modul de organizare şi funcţionare a serviciului parcări publice din municipiul Suceava, nu s-a elaborat, supus aprobării şi aprobat de către deliberativul local o strategie locală de dezvoltare a serviciului public de parcări. Mai mult, structura organizatorică actuală nu permite realizarea în cele mai bune condiţii a activităţii de parcare, gestiunea directă a serviciului public de parcare nu s-a realizat pe bază de criterii şi condiţii de economicitate, eficienţă şi eficacitate; problema tehnică principală cu care se confruntă sistemul public de parcare în municipiul Suceava este lipsa spaţiilor pe domeniul public sau privat al municipiului, adecvate pentru amenajarea de parcări.
La parcarea subterană, „nu s-a efectuat delegarea de gestiune a serviciului public de parcare, activitatea desfăşurându-se prin gestiune directă”
In ceea ce priveşte  activităţile de dezvoltare şi modernizare a serviciului public de parcare, inspectorii Curţii de Conturi apreciază că  strategia de dezvoltare durabilă a municipiului Suceava 2009 – 2015 conţine şi direcţii strategice de dezvoltare, modernizare şi reabilitare a sistemului public de parcare. S-a constatat că s-a realizat obiectivul de investiţii, finanţat din fonduri nerambursabile „Reabilitarea zonei centrale a municipiului Suceava prin creare de parcaje subterane, reabilitare pietonal şi străzi”, prin care au fost finalizate două parcaje subterane în centrul municipiului reşedinţă de judeţ, cu un număr total de 163 locuri de parcare, considerat un lucru bun. Numai că, în opinia inspectorilor Curţii de Conturi,  în ceea ce priveşte atribuirea gestiunii serviciului de parcare în municipiul Suceava, lucrurile nu s-au derulat conform standardelor impuse de aceştia.
Astfel, nu s-a efectuat delegarea de gestiune a serviciului public de parcare, activitatea desfăşurându-se prin gestiune directă, unitatea administrativ-teritorială asumându-şi toate sarcinile şi responsabilităţile cu privire la înfiinţarea, organizarea, finanţarea, coordonarea, administrarea, gestionarea, exploatarea şi asigurarea funcţionării serviciului public de parcare; gestiunea directă a serviciului public de parcare nu a fost aprobată prin hotărâre a Consiliului Local. Se preconizează că forma de gestiune a serviciului public va fi cea care va rezulta dintr-un studiu de oportunitate ce se va întocmi ulterior; s-a aprobat un Regulamentul de funcţionare a sistemului de parcare cu plată a autovehiculelor pe bază de abonamente sau contracte în locuri de parcare amenajate, exceptând spaţiile verzi, trotuarele şi partea carosabilă, pe domeniul public al municipiului Suceava;
In ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor de funcţionare, cerinţele şi indicatorii de performanţă instituiţi ai serviciului public de parcare, astfel încât să se asigure satisfacerea nevoilor de utilitate publică ale comunităţii locale în condiţii de economicitate, eficienţă şi eficacitate, inspectorii de conturi arată că  nu s-a realizat o cuantificare şi urmărire a indicatorilor de performanţă pentru serviciul public de parcare în municipiul Suceava; cheltuielile efectuate pentru parcările publice au depăşit veniturile realizate din încasarea taxei de parcare.
S-a consemnat totuşi că în prezent parcarea vehiculelor în interiorul parcajelor subterane din zona centrală a municipiului Suceava se face în regim de gratuitate, conform contractul de finanţare nerambursabilă.
Cât priveşte implementarea activităţilor de monitorizare şi control a furnizării/ prestării serviciilor publice de parcări, precum şi a calităţii prestaţiilor efectuate de operatorii acestor servicii, inspectorii Curţii de Conturi constată că  nu s-au înfiinţat structuri pentru monitorizare şi control în activitatea serviciului public de parcare; autorităţile administraţiei publice locale nu s-au implicat suficient în monitorizarea şi controlul modului de îndeplinire a obligaţiilor ce rezultă din activitatea de parcare; nu au fost efectuate inspecţii în domeniul serviciului public de parcare.
Sucevenii nu au fost chestionaţi privind serviciile de parcare
O altă concluzie a funcţionarilor de la Curtea de Conturi este că  formarea şi sondarea opiniei cetăţenilor/utilizatorilor serviciilor de parcări cu privire la serviciile prestate nu a avut loc. Astfel, autorităţile nu au informat periodic şi nu au consultat utilizatorii (cetăţenii) cu privire la stabilirea politicilor şi a strategiilor locale privind serviciul public de parcări; nu au fost efectuate sondaje de opinie cu privire la calitatea serviciilor şi la gradul de satisfacţie al utilizatorilor privind modul cum funcţionează serviciul public de parcări.
In acest context, drept concluzii cu privire la activitatea serviciului public de parcare al municipiului Suceava se arată că: structura organizatorică actuală nu permite realizarea, în cele mai bune condiţii, a activităţii serviciului de parcare, iar lipsa spaţiilor pe domeniul public sau privat  al municipiului, adecvate pentru amenajarea de parcări, reprezintă o problemă majoră a autorităţii publice locale; managementul serviciului public de parcare nu este unul performant, având în vedere faptul că: nu  există  proceduri  operaţionale  referitoare  la  activitatea  de  parcare  în  municipiul Suceava şi nu sunt stabilite responsabilităţi de verificare periodică în teren a locurilor de parcare; activitatea serviciului public de parcare nu a fost auditată în perioada 2010 – 2014.
Recomandări
Recomandările formulate în urma acţiunii de audit al performanţei au vizat atât cadrul organizatoric pentru desfăşurarea serviciului public de parcare, cât şi creşterea încasărilor prin îmbunătăţirea sistemului de taxare, şi anume: elaborarea  strategiei  locale  de  dezvoltare  a  serviciului  public  de  parcare,  a infrastructurii aferente şi supunerea acesteia spre aprobare deliberativului local al UATM Suceava. Respectarea prevederilor legale cu privire la administrarea serviciului public de parcare în municipiul Suceava, prin delegare sau gestiune directă; Elaborarea,  aprobarea  şi  aplicarea  procedurilor  operaţionale  pentru  toate activităţile aferente serviciului public de parcare în municipiul Suceava, stabilindu-se atribuţiile, sarcinile şi responsabilităţile tuturor persoanelor implicate în activitatea serviciului public de parcare. Stabilirea, cuantificarea şi urmărirea indicatorilor de performanţă pentru serviciul  public de parcare în municipiul Suceava. Efectuarea de misiuni de audit asupra activităţii serviciului public de parcare. Inventarierea activelor aparţinând sistemului public de parcare în conformitate cu pevederile legale şi darea în răspundere gestionară a tuturor elementelor sistemului public de parcare. Identificarea  tuturor  persoanelor  fizice  şi  juridice  care  îşi  rezervă  parcări  în  sistemul public de parcare, încasarea contravalorii taxelor, în conformitate cu prevederile legale. Introducerea  aparaturii  electronice  de  taxare  şi  încasare,  tichete  de  parcare,  cartele magnetice, alte sisteme electronice de plată, în vederea încasării taxelor de parcare. Amenajarea de noi parcări de reşedinţă, inclusiv în cartierele nou construite în  municipiul Suceava, noi parcări publice cu plată şi cu timp limitat în zonele critice, inclusiv parcaje subterane şi parcări supraterane etajate. Imbunătăţirea stării tehnice a sistemului public de parcare şi dotarea cu mobilier urban a parcărilor. (Neculai ROSCA)

Vezi si

CE Szeged. Canotorii suceveni Florin Arteni și Florin Lehaci, argint european la dublu rame. Ancuța Bodnar, doar bronz alături de Simona Radiș la dublu vâsle

Campioanele olimpice en titre la dublu vâsle feminin, suceveanca Ancuţa Bodnar şi botoșăneanca Simona Radiş, …

One comment

  1. credeam ca aceasta institutie se ocupa de partea financiara, nu de consultarea populatiei, locurile propice pentru construire, sau chiar oportunitate.ne vom trezii ca se vor ponunta si pe modul de executare a pedepselor, scriierea cartilor etc.