Thursday , March 28 2024

Cursă infernală la Aeroport: In 21 de luni s-au făcut 61% din lucrări. Peste trei luni ar trebui însă să aterizeze primul avion

Teoretic, la cum merg acum lucrările, pe la sfârşitul lunii iunie lucrările de asfaltare la pista Aeroportului ar putea fi finalizate. După regula orice problemă o naşte pe alta, după ce vor fi terminate lucrările la pistă si platforma de îmbarcare – debarcare, vor trebui alocaţi bani suplimentari – peste 2 milioane de lei – pentru lucrările adiacente – spaţii de parcare, trotuare, bariere şi alei către platforma de îmbarcare – debarcare care va fi la un alt nivel decât cea dinainte. Ar fi vorba de un proiect multianual cu finanţare judeţeană. Intrebarea care se pune este  dacă aleile necesare spre platformă nu vor fi realizate până la darea în funcţiune a noii piste, cum vor ajunge pasagerii la avioanele parcate la un kilometru de frumoasa clădire a Aerogării “Stefan cel Mare”, pe rezistenta pistă ce a costat 45 de milioane de euro?

schita aeroport [800x600]
Astfel va arăta noua intrare la Aeroportul sucevean. Consiliul Judeţean urmează să aloce 2,1 milioane de lei pentru parcarea taxiurilor, bariere şi alei către platforma de îmbarcare – debarcare

Ieri, 25 mai 2015, la investiţia vizând reabilitatea Aeroportului “Stefan cel Mare” Suceava, stadiul lucrărilor terminate era fizic de 61%, iar în ceea ce priveşte finanţarea acestora de 52%. S-a înregistrat un progres faţă de calculul făcut acum o lună, iar conducerea Aeroportului “Stefan cel Mare” dar trebuie de menţionat faptul că un termen limită – sfârşitul lunii august a acestui an, pentru investiţia care costă 34,4 milioane de euro este în continuare o provocare. In plus, după reabilitarea pistelor, a acostamentului, a căilor de rulare, a clădirilor aeroportului şi a altor investiţii aferente, este pe cale să se refacă, cu bani de la Consiliul Judeţean şi amenajamentul din zona aeroportului. Raţiunea acestei noi investiţii, în valoare de 2,1 milioane de lei şi promovată deja pe pagina de comunicare a Aeroportului Suceava, ce va fi pusă în discuţia CJ Suceava în perioada imediat următoare o vom explica puţin mai încolo.
AMR trei luni, stadiul lucrărilor la 60% după an şi nouă luni de la începerea investiţiei

aeroport 2 [800x600]
Ieri, stadiul lucrărilor terminate era fizic de 61%, conform constructorilor şi conducerii Aeroportului

Am arătat, acum o lună, că antreprenorii de la Aeroportul “Stefan cel Mare” din Salcea – Suceava, după un an şi opt luni de şantier, nu reuşiseră să depăşească 50% la realizare, iar la decontarea acestora finanţatorii nu depăşiseră 42%. Pe data de 25 mai a.c., s-a ajuns, conform calculelor din şantier, la o realizare fizică a lucrărilor de 61% în condiţiile în care, au fost decontate doar 52% din lucrările efectuate. Dacă stadiul lucrărilor, conform graficelor, nu depăşea acum o lună  50%, iar decontarea acestora în proiect abia atingea 42%, creşterea la 62% la procent lucrări efectuate şi 52% la decontări, reprezintă deja un progres. Desigur, rămâne de văzut dacă acest ritm va fi susţinut şi în următoarele luni, pentru a se asigura, măcar în parte recuperarea timpului pierdut anul trecut

Proiectul privind modernizarea şi extinderea aeroportului de la Salcea, ce aparţine Consiliului Judeţean Suceava, este realizată de antreprenorul Tehnic Asist SRL Botoşani cu subantreprenorii aleşi. Conform contractului încheiat, data finalizării lucrărilor este 31.07.2015, potrivit graficului de execuţie semnat în anul 2013, în baza căruia  s-a stabilit ca dată de începere a lucrărilor ziua de 19.08.2013.
Sucevenii doritori să aibă cât mai repede un aeroport funcţional, beneficiarul – Consiliul Judeţean Suceava, adminstraţia Aeroportului “Stefan cel Mare” de la Salcea dar şi antreprenorii care s-au angajat să termine lucrarea într-un termen stabilit prin contract trebuie să ţină cont de faptul că există un alt termen, dincolo de 31 iulie, 31 august, sau un altul, care poate pune în pericol finanţarea ca atare a investiţiei, cu riscul obligării de a restitui toate sumele acordate de Uniunea Europeană, dacă acesta nu se respectă ori dacă factorii responsabili nu vor fi convingători în a explica buna raţiune a întârzierilor de pe şantier. Este vorba despre data de 01.11.2015. Potrivit înţelegerii privind finanţarea proiectului cu bani europeni, aşa cum se scrie şi într-un ultim document ce prezintă o informare privind stadiul proiectului, datând din ziua de 22 aprilie 2015, “durata proiectului în cadrul cererii de finanţare este de 48 de luni 01.11.2011 – 01.11.2015”. Faptul că lucrările au început la aproape doi ani după ce s-a dat acceptul pentru finanţare (în august 2013, n.r.), este acum mai puţin relevant, după ce o sumedenie de astfel de iniţiative au fost blocate în România ultimilor ani au fost compromise, cu toate riscurile asumate de guvernanţi succesivi.

aeroport 3 [800x600]
Noul turn de control
Ce s-a făcut exact cu banii europeni primiţi până acum
Potrivit documentaţiei făcută pu-blică, valoarea totală a proiectului de modernizare a Aeroportului “Stefan cel Mare” Salcea – Suceava este de 145,8 miloane de lei cu TVA, respectiv 34,39 milioane de euro. 85% – 94,54 mi-lioane de lei fără TVA – 22,2 milioane de euro este suma ce o reprezintă contribuţia Comisiei Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională în vreme ce contribuţia bugetului de stat fară TVA este de 14,46 milioane de lei – 3,4 milioane de euro, la care se adaugă contribuţia de la bugetul de stat pentru acoperirea cheltuielilor cu TVA – 26,7 milioane de lei – 6,3 milioane de euro şi contribuţia beneficiarului – Consiliul Judeţean Suceava, de 2,22 milioane de lei – 524 milioane de euro, cu tot cu TVA. Mai sunt şi 7,88 milioane de lei – 1,8  mi-lioane de euro cheltuieli neeligibile, finanţare din partea Consiliului Judeţean Suceava. Toate însumate duc la o valoare totală a proiectului, inclusiv TVA, de 145,8 milioane de lei – 34,39 milioane de euro. Pista se va lungi  de la 1800 metri la 2.460 metri şi se va lăţi  de la 30 metri la 45 metri şi va avea acostamente laterale de câte 7,5 metri, totalizând o lăţime de 60 metri, ceea ce va permite aterizarea aeronavelor de tip BOEING 767 – 300 (lung curier) cu o capacitate de transport de până la 350 pasageri sau încărcătură cargo de 454 metri cubi . La finalizarea lucrărilor aeroportul va fi dotat cu sistem de radionavigaţie de tip ILS (Instrument Landing System) şi balizaj modern CAT II ,  lucru care va face posibila operarea aeronavelor în condiţii de vizibilitate scăzută.
Directorul Aeroportului Suceava, Ioan Măriuţa, a explicat că până ieri, pe toată lungimea pistei, de 2.460 metri, au fost turnaţi, de o parte şi de alta, 1.700 de metri liniari din acostamentele ce au o lăţime de 7,5 metri, poziţionate de o parte şi de alta a pistei. Nu este o performanţă redutabilă, dar este semn că se lucrează. Operaţiunea cea mai complexă vizează realizarea pistei cu lungimea deja ştiută şi cu lăţimea de 45 de metri, pe întreaga suprafaţă fiind turnat primul strat de asfalt, în grosime de 24 de centimetri. Pentru a-l doilea strat a fost turnat un tronson experimental pe o lungime a pistei de 50 de metri. Au fost recoltate probe ce au fost trimise la laboratorul IC Trans Bucureşti de unde se aşteaptă rezultatele, cel târziu până joi, în această săptămână. “Dacă aceste rezultate vor fi conforme se va continua turnarea celui de-al doilea strat pe întreaga suprafaţă a pistei. Această operaţiune ar putea fi terminată în maxim trei săptămâni. Urmează să fie turnat stratul de uzură cu o grosime de 6 centimetri, care poate fi aşternut în mai puţin de două săptămâni. Conform acestui calendar preconizat, pe la sfârşitul lunii iunie, lucrările de asfaltare la pista Aeroportului ar putea fi finalizate. După aceea se va continua cu lucrările de montare a balizajului”, a explicat directorul Măriuţa.
Lucrări la fel de ample sunt preconizate a se face şi pe platforma de îmbarcare – debarcare – o suprafaţă de 277/113 metri pătraţi care va fi acoperită cu beton. Aici, spune directorul Măriuţa, a fost aşternut un strat de 80 de centimetri de balast, urmând ca peste acesta să se mai pună balast stabilizat, cu o grosime de 20 de centimetri, iar peste acestea se va aşterne un strat final de beton gros de 44 de centimetri. La toate aceste lucrări aflate într-o fază mai mult sau mai puţin înaintată, sunt în lucru căile de rurale, fiecare cu o lungime de 142 de metri şi cu o lăţime de 23 de metri, unde s-au realizat lucrări pentru bază şi urmează să fie aşternut stratul de asfalt.
Incă 2,1 milioane de lei necesari pentru parcarea taxiurilor, bariere şi alei către platforma de îmbarcare – debarcare, aşteptaţi de la Consiliul Judeţean 
Toate acestea constituie componente ale lucrării de  investiţie realizate prin fonduri europene, care ar trebui să se termine cel târziu pe la sfârşitul lunii august a acestui an, pentru ca la recepţia de la sfârşitul anului să nu ne trezim că investiţia este refuzată la finanţare şi vor trebui daţi banii înapoi. Acordând o prezumpţie optimistă antreprenorilor de la Aeroport, trebuie să punctăm însă faptul că, degeaba este pista bună, platforma de îmbarcare perfectă, acostamentele ireproşabile şi ba-lizajul la nivel internaţional, dacă nu există dotările adiacente care să transfere ori să preia călătorii către şi dinspre Aeroportul de 45 de milioane de euro. Pe acest considerent, se prefi-gurează dezvoltarea unui proiect secundar, de amenajare a intrării către aerogara de la Salcea, cu spaţii de parcare pentru taxiuri, cu bariere pe sub care se va putea intra doar contra cost, cu intrări şi ieşiri către şi dinspre platforma de îmbarcare – debarcare. Este vorba, cum a explicat directorul Ioan Măriuţa, despre un nou proiect, rezultat din cel aflat deja în derulare. “Este necesară reconfigurarea căilor de acces pentru pasageri şi pentru accesul auto. Pentru asta prefigurăm implementarea unui nou proiect. Banii vor fi alocaţi de către Consiliul Judeţean, printr-un proiect multianual, care va fi în valoare totală de 2,1 milioane de lei”, a precizat directorul Aeroportului Stefan cel mare Suceava, Ioan Măriuţa. Noua investiţie se impune, a declarat directorul Aeroportului şi din cauza diferenţei de nivel dintre aleile deja existenţe şi cea a noii platforme de îmbarcare – debarcare a aeroportului. (Neculai ROSCA)
 

Vezi si

Un bărbat de 28 de ani și tatăl său au terorizat luni în șir o familie din Vama pentru o bucată de pământ. Tânărul a fost reținut

Polițiștii din Vama au în lucru un dosar dosarul penal privind comiterea infracțiunilor de tulburare …