Cernăuțiul joacă tare în privința noii biserici unite a Ucrainei

14/12/18 ora:7:03am

Un cernăuțean cu un parcurs fulminant în ierarhia Patriarhiei Kievului este creditat cu șanse de a deveni șeful Bisericii Unite Ucrainene, dar un fost guvernator de Cernăuți se opune autocefaliei. Un arhiepiscop de la Cernăuți al unei mici biserici autocefale, până nu demult considerată necanonică și în competiție pentru enoriași cu Patriarhia Kievului, este de acord cu alegerea unei conduceri noi. Fostul mitropolit de Cernăuți, Onufrie – actualmente mitropolitul Ucrainei supus Patriarhiei Moscovei – a fost denigrat permanent, printre altele vila din Cernăuți făcând deliciul denigratorilor. La fel de “gustată” a fost și percheziția la șeful pro-moscovit al unei lavre unde s-au găsit băuturi alcoolice și jucării sexuale.

Mitropolitul Epifanie

Mitropolitul Epifanie

Biserica unită a Ucrainei – a cărei sinod va avea loc pe 15 decembrie – ar putea fi condusă de Mitropolitul Epifanie al Pereiaslavului, originar din Bucovina. Despre acest lucru s-a vehiculat, zilele trecute, în presa cernăuțeană de limbă ucraineană cum ar fi portalul molbuk.ua care la rândul său a citat din “Ukrainska Pravda” (Adevărul ucrainean). Mitropolitul Epifanie (numele de mirean fiind Dumenko Serghei Petrovici) va împlini pe data de 3 februarie a anului viitor vârsta de doar 40 de ani. A crescut în regiunea Cernăuți. Mitropolitul Epifanie vorbește limbi străine și are o educație foarte bună. Probabil că nu există un alt ierarh care să facă o carieră atât de rapidă sub patriarhul Filaret. Mitropolitul Epifanie este considerat foarte apropiat de un alt om de încredere al patriarhului Filaret – Arhiepiscop Yevstraty (Zoria). Totuși, molbuk.ua notează că „nu este încă foarte clar dacă acest sprijin este suficient pentru a fi întâistătător al noii biserici”.

Precizăm că este posibil ca la sinodul de la Catedrala Sf. Sofia din Kiev de pe 15 decembrie să se decidă ca noua biserică ucraineană unită să nu aibă în fruntea ei un patriarh, ci un mitropolit „Întâistătător”. O decizie clară cu privire la asta încă nu a fost luată, în mod oficial.

Patriarhul Kiril al Rusiei (stânga) și subalternul său din Ucraina, Mitropolitul Onufrie

Patriarhul Kiril al Rusiei (stânga) și subalternul său din Ucraina, Mitropolitul Onufrie

În 1996, Epifanie a intrat în Seminarul Patriarhiei de la Kiev, iar în 1999 – la Academia Teologică din Kiev. Are o diplomă de doctorat în teologie. El și-a început lucrarea în Dieceza de la Rivne (o regiune din nord-vestul Ucrainei, parte a provinciei istorice Volinia) și a predat acolo la seminarul teologic. În perioada 2006-2007, Epifanie a studiat filosofia în Grecia, la Universitatea Națională din Atena. După aceasta a devenit profesor al Academiei Teologice Ortodoxe din Kiev.

În 2007 a primit tunsura monahală. La începutul anului 2008, a devenit secretar al Patriarhului Filaret. Câteva luni mai târziu a devenit adjunct al starețului mănăstirii Vydubitsky. Două luni mai târziu a devenit conducătorul afacerilor întregii Patriarhii din Kiev (la acea vreme catalogată încă schismatică deoarece Patriarhia Ecumenică ezita să aibă o atitudine tranșantă față de Patriarhia Moscovei în chestiunea comunității ortodoxe din Ucraina). În octombrie 2009, a fost ales episcop Vyshgorodsky, iar în iulie 2010 a fost numit episcop de Pereiaslav – Hmelnițki și rector al Boryspil și Academia Teologică Ortodoxă Kiev, pe care el însuși a luat sfârșit. La 23 ianuarie 2012, prin decretul Patriarhului Filaret (Întâistătătorul până nu demult al schismaticei Biserici Ortodoxe Ucrainene – Patriarhia Kievului) a fost ridicat în gradul de Arhiepiscop, iar la 28 iunie 2013 a fost numit Mitropolit. Apoi devine guvernator patriarhal.

Demersul care înclină spre o figură nouă în conducerea noii biserici ortodoxe ucrainene care se prefigurează a fi înființată în urma unui sinod ce va avea loc în luna aceasta vine și în contextul în care din cealaltă biserică ucraineană până curând necanonică/schismatică – Biserica Autocefală Ortodoxă Ucraineană – a dat semnale similare tot din nordul Bucovinei. „Biserica ucraineană unită ar trebui să fie condusă de o nouă figură, un ierarh care are un statut canonic necondiționat”, ar fi declarat Gherman, Arhiepiscopul de Cernăuți și Hotin, citat de BukNews. În acest sens el a lansat un apel, care însă nu a fost chiar atât de „promovat” poate și pentru faptul că Biserica Ortodoxă Autocefală Ucraineană (condusă de Mitropolitul Macarie) nu se bucură de atât de mulți adepți pe cât are Biserica Ortodoxă Ucraineană – Patriarhia Kievului. Desigur că apelul cuprindea mulțumiri la adresa Patriarhului Ecumenic Bartolomeu I, la adresa președintelui Petro Poroșenko. „E timpul să rezolvăm greșelile. Momentul în care fiecare dintre noi trebuie să sacrifice propriile lor interese de dragul unei idei înalte și nobile – unitatea bisericii”, se arăta în textul apelului.

47 de deputați ai poporului au cerut Curții Constituționale să declare ca fiind ilegală decizia Radei Supreme, care a susținut apelul președintelui Petro Poroșenko de a oferi autocefalie Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Majoritatea sem­natarilor sunt membri ai „Blocului de Opoziție” – formațiune cu unele înclinații filo-ruse și pe care media naționalistă ucrai­neană o leagă de reprezentanții fostului guvern și de mediul fostului președinte Viktor Ianukovici. Printre cei 47 de semnatari se numără și fostul guvernator de Cernăuți Mihail Papiev (în prezent membru al „Blocului de Opoziție”, originar din regiunea Zaporoja și membru al fostului „Partid al regiunilor”, desființat după Euromaidan). De asemenea, depunerea la Curtea Constituțională a solicitării respective a fost susținută de deputați neînregimentați politic. Motivația invocată însă și susținută doar de doi din cei 47 de deputați este că decizia Radei Supreme care a susținut apelului Petro Poroșenko „reduce libertatea religioasă și pacea interconfesională în Ucraina, încalcă drepturile și libertățile cetățenilor, în special dreptul constituțional la libertatea de opinie și religie și reprezintă o intervenție directă a statului în afacerile bisericești”. Totodată, se subliniază faptul că Ucraina este un stat secular și trebuie să fie neutră, imparțială în raport cu orice fel de credință iar atitudinea specială a statului față de orice religie va fi o încălcare a Constituției.

Domeniul de la la Cernăuți al Mitropolitului Onufrie

Domeniul de la la Cernăuți al Mitropolitului Onufrie

Între timp, este de notat faptul că în ultimele luni la Cernăuți, ca de altfel în mai multe regiuni ale Ucrainei, a fost o campanie dură împotriva celor care continuă să opteze pentru subordonarea canonică față de Patriarhia Moscovei, în detrimentul unei noi biserici ucrainene. Cum era previzibil, nu a scăpat de critici „ierarhul roșu” cum a fost poreclit Întâistâtâtorul bisericii ucrainene subordonate Moscovei, Mitropolitul Onu­frie Berezovschi pe vremea când era mitropolit la Cernăuți. Vila acestuia, de o rară opu­­lență, a făcut deliciul presei. Totuși, susținerea foarte puternică din partea conducerilor lavrelor (marilor mănăstiri unde se fac pelerinaje la care participă zeci de mii de oameni și care nu de puține ori „dau tonul” în opțiunile multor ortodocși ucraineni) fac din susținătorii afilierii la Patriarhia Mosco­vei niște adversari redutabili. Un etnic român ajuns la conducerea unei lavre din vestul Ucrainei s-a pronunțat clar în favoa­rea continuării afilierii față de Patriarhia Moscovei. Din regiunea Transcarpatia a fost transmis mesajul că la sinod nu vor participa clerici și ierarhi care preferă încă să se rapor­teze la Moscova. Întrucât situația devenea critică din acest punct de vedere, au­to­­ritățile ucrainene au inițiat demersuri nu tocmai ortodoxe – pe baza unor informații vehiculate de multă vreme, dar neprobate deoarece nu a fost încă interesul – și în urma unor percheziții la o lavră din Kiev au fost găsite (la reședința celui care o conduce) băuturi alcoolice scumpe și jucării sexuale. (D.P.)