Cernăuțeanul Epifanie este conducătorul noii biserici unite a Ucrainei

17/12/18 ora:2:34am

Delegații ucraineni care au participat, sâmbătă, la Kiev, la adunarea numită Consiliul unității și care viza unificarea bisericilor ortodoxe din Ucraina, au ales în fruntea noii biserici pe Mitropolitul Epifanie (originar din regiunea Cernăuți) al Perieslavului și Bila Țerkovei. Conform publicației cernăuțene de limbă română Libertatea cuvântului, Epifanie s-a impus în turul al doilea.

Despre Epifanie, mass-media ucrai­neană susține că l-a mai avut de partea sa și pe influentul ierarh și purtător de cuvânt al Patriarhiei Kievului, Arhiepiscopul Evstraty (Zoria) al Cernigovului. Media însă a speculat asupra faptului că nu este exclus ca Filaret să aibă titlul de „patriarh onorific” – probabil după data de 6 ianuarie când Mitropolitul Epifanie va primi, probabil simbolic tot de Epifania Domnului, tomosul cu privire la autocefalia bisericii ucrainene.

De altfel, cu câteva zile înainte numele lui Epifanie era vehiculat tot mai mult – pe fondul unor presupuse tensiuni între Patriarhul Ecumenic Bartolomeu și Patriarhul Kievului Filaret, precum și în contextul diminuării relativ subite a influenței mari pe care o avea în cadrul Patriarhiei Kievului a Mitropolitului Mikhail de Luțk și Volinia. Totodată, soborul ierarhilor din Biserica Ortodoxă Ucraineană – Patriarhia Kievului a hotărât, pe 13 decembrie, la Kiev, să susțină candidatura Mitropolitului Epifanie de Perieslav și Bila Țerkova, pentru primarul bisericii ucrainene. Din 42 de ierarhi ai Patriarhiei Kievului, 30 i-au dat votul lui Epifanie iar 12 lui Mikhail al Luțk-ului și Voliniei (născut în regiunea galițiană Ternopil). Practic, în felul acesta ierarhii din Patriarhia Kievului (biserica ucraineană dominantă din punct de vedere al numărului de membri la Consiliul Unității) au dat tonul  indicând ca favorit în data de 15 decembrie o față bisericească „racordată” la realitățile din zona capitalei Ucrainei, nu a celor din vestul țării.

Bisericile ucraineană unită și cea afiliată Moscovei au în fruntea lor bucovineni, dar niciun ierarh cernăuțean afiliat Moscovei nu a defectat

Prin urmare, odată cu alegerea Mitropolitului Epifanie, atât biserica ortodoxe unită din Ucraina, cât și cea care este subordonată Patriarhiei Moscovei, sunt conduse de „imigranți din Bucovina”, după cum au spus unele instituții media din Ucraina. Desigur, pe de o parte mitropolitul Epifanie al unei eparhii din proximitatea Kievului este bucovinean de loc iar mitropolitul Onufrie – Întâistătător al bisericii ucrainene ce ține de Patriarhia Moscovei – a fost înainte mitropolit al Cernăuților.

Cu toate acestea, niciunul dintre ierarhii cernăuțeni care aparțin canonic de Patriarhia Moscovei nu a vrut – conform BukNews – să opteze pentru participarea la Consiliul Unității. De notat este și reacția influentului cleric cernăuțean de origine română, Mihail Jar – stareț al mănăstirii Bănceni – care, potrivit Chas, l-a catalogat pe patriarhul ecumenic Bartolomeu drept „un schismatic” iar Consiliul Unității ca fiind o „adunare satanică.”

Pe data de 15 decembrie, conform celor precizate pe molbuk.ua, au luat parte la Consiliul (Soborul) Unității, în total, 190 de persoane iar conform chas.cv.ua au fost 192 de persoane. Cei mai mulți au fost reprezentanți ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene – Patriarhia Kievului: 42 ierarhi, acestora alăturându-li-se în delegație un preot și un laic (presa indicând aici insistențele Patriarhului Ecumenic Bartolomeu și modelul din Creta al organizării Bisericii). Prin urmare, din cele 190 de persoane, 126 reprezentau delegația Patriarhiei Kievului. Cealaltă biserică până de curând necanonică – Biserica Ortodoxă Autocefală Ucraineană – ar fi confirmat participarea a 12 ierarhi (prin urmare o delegație cu 36 de membri, calculând cu preoți și laici). Diferența a făcut-o, din câte se pare, o delegație de ierarhi, preoți și laici ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene – Patriarhia Moscovei, mai multe surse indicând un maxim de zece ierarhi, ceea ce probabil ar arăta că numărul de 192 indicat de chas.cv.ua este cel corect.

Totuși, participarea Bisericii Ortodoxe Ucrainene – Patriarhia Moscovei a fost destul de „subțire” în condițiile în care cu câteva zile mai devreme de Consiliul Unității a fost anunțat refuzul explicit a nu mai puțin de 56 de ierarhi pro-moscoviți de a lua parte la soborul de la Kiev din 15 decembrie.

Epifanie – cel fără vilă, în antiteză cu Onufrie, oligarhul cu mitră și sutană

Epifanie este un tânăr ierarh ucrainean din regiunea Cernăuți, care și-a petrecut copilăria în satul bucovinean ucrainizat Jadova (leagăn al familiei moldave boierești Goian), situat în partea de nord a raionului Storojineț. Mama sa Vera și doi frați – dintre care unul este căsătorit – trăiesc acolo, toți fiind priviți în comunitate ca fiind buni creștini. În 1996, Epifanie a intrat în Seminarul Patriarhiei de la Kiev (după ce absolvise școala din localitate cu calificativul „excelent”), iar în 1999 – la Academia Teologică din Kiev. Mitropolitul Epifanie (numele de mirean fiind Dumenko Serghei Petrovici) va împlini pe data de 3 februarie a anului viitor vârsta de doar 40 de ani.

Sătenii spun că familia trăiește la marginea satului. Casa unei familii rurale obișnuite, dar îngrijită cu atenție. și nu pare să se fi schimbat de când Epifanie a devenit Mitropolit în preajma Kievului. „Vila nu s-a schimbat”, glumesc în sat localnicii citați de molbuk.ua. Desigur, articolul consacrat pe această temă „”Nu există lux și vile”: ceea ce se știe despre familia Mitropolitului Epifanie din Bucovina” se vrea a fi o antiteză la opulența mitropolitului Onufrie (cel care conduce destinele bisericii ucrainene subordonată Moscovei) și unde presa a arătat cu lux de amănunte domeniul pantagruelic pe care ierarhul pro-moscovit îl are. Conform sursei citate, sătenii spun că nu au văzut că mitropolitul Epifanie ajunge adesea acasă și nu au mai văzut-o în ultima vreme pe mama ierarhului, bănuind că s-a dus la fiul ei. Cât despre casa ca atare, se pare că nu a fost ferită de probleme în 2008, când a existat un inundații.

Consiliul Unității: între ambițiile electorale ale lui Poroșenko și jocuri de culise cu fețe bisericești, fake-news-uri și implicații ale serviciilor

Patriarhul Kievului, Filaret Denisenko – presat, probabil, de patriarhul ecumenic Bartolomeu să nu-și depună candidatura iar președintele Petro Poroșenko ar fi consimțit la asta – a optat pentru susținerea în favoarea lui Epifanie. Speculația pare a avea un sâmbure de adevăr având în vedere că Mitropolitul Epifanie declara în 26 octombrie că patriarhul Filaret va fi noul șef al bisericii ucrainene unite. Într-o lună și jumătate s-au schimbat multe și iată că Epifanie este primatul – nu patriarh însă – al noii biserici ucrainene unite.

Potrivit mediei ucrainene din care cităm cu titlu de exemplu BukNews, războiul în plan informațional se poartă la scară largă iar un exemplu din chiar nordul Bucovinei este o știre cum că Serviciul de securitate al Ucrainei (SBU) din regiunea Vinița l-ar fi ridicat forțat din regiunea Cernăuți pe mitropolitul Agapit – afiliat canonic Patriarhiei Moscovei, a cărui eparhie era în zona istorică a Podoliei și aflat în vizită la Cernăuți – motivul oficial fiind „discuție cu președintele”. Purtătorul de cuvânt al SBU din regiunea Vinița, Irina Alexeeva ar fi negat, ba chiar și mitropolitul Agapit contactat telefonic de o televiziune din Kiev ar fi infirmat și ar fi spus că poartă, de fapt, o serie de discuții cu mitropolitul de Vinița privind Consiliul Unității. Poate nu doar o simplă coincidență este și răspândirea în aceeași zi a unei „fake-news” cu privire la confiscarea bisericii „Schimbarea la față” tot din Vinița și care aparține comunității afiliată canonic de Moscova.

Cum era de așteptat, Consiliul Unității a fost fructificat în plan de imagine de președintele Petro Poroșenko – totuși, implicarea acestuia în privința deciziei curajoase a Patriarhiei Ecumenice privind autocefalia bisericii ucrainene a fost considerabilă. șeful statului ucrainean, probabil pe fondul unor presiuni legate de alegerile prezidențiale din primăvară – nu a ratat o baie de mulțime. La fel cum nu a ratat participarea sa la ședința Consiliului Unificării din Catedrala Sf. Sofia și după ce aceasta a luat sfârșit a făcut declarații cu iz politic anti-rusesc și, altminteri, destul de predictibile. „Această biserică – fără Putin, biserică – fără Chiril (Patriarhul Moscovei – n.r.), fără rugăciuni pentru puterea rusă și pentru o armată rusă care ucide ucraineni, dar această biserică este cu Dumnezeu și Ucraina!”, a spus Poroșenko din punctul căruia de vedere această zi este la fel de importantă pentru Ucraina ca și ziua în care a fost adoptat referendumul privind independența Ucrainei în urmă cu 27 de ani. (D.P.)