Tuesday , April 23 2024

Centura Sucevei ar putea fi gata la 15 octombrie, iar tronsonul dintre Scheia şi Pătrăuţi la 15 august

centura [800x600]

Data la care ar fi trebuit, anul acesta, să fie gata centura oraşului este 7 iunie, iar de atunci societatea care execută lucrările ar trebui să plătească penalităţi. CNADNR a refuzat propunerea consultantului de a rezilia contractul cu firma care nu a făcut lucrarea la termen, iar în urma unor recente discuţii între aceştia s-a convenit ca termenele de finalizare la tronsonul 3 şi apoi la celelalte tronsoane ale centurii să fie la mijlocul lunii viitoare şi, respectiv, pe la jumătatea acestei toamne. Asta s-ar putea face însă cu condiţia ca săptămâna viitoare să fie suplimentată forţa de muncă

Tronsonul al treilea al şoselei de centură a Sucevei, situat de la intersecţia cu DN 17 din Scheia până la intersecţia cu DN 2 din Pătrăuţi, ar putea să fie finalizat în jurul datei de 15 august. Acesta este un nou termen rezultat în urma discuţiilor care au avut loc între firma de consultanţă şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.
Firma de consultanţă Luca Way a solicitat, cu vreo lună în urmă, rezilierea contractului încheiat între CNADNR şi firma SCT Bucureşti, firmă care a preluat SCCF Iaşi după retragerea francezilor de la Colas din România şi ar fi trebuit să continue lucrările la ruta ocolitoare 1 a Sucevei.
Reprezentantul Luca Way, Radu Iordachi, a precizat că data la care a expirat termenul de predare a lucrărilor şi de la care ar fi trebuit, teoretic, să se circule pe şoseaua de centură a Sucevei, a fost 7 iunie, nu 7 iulie cum greşit s-a vehiculat pe unele canale mediatice. Asta pentru că ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe 7 mai, pentru 30 de zile. De atunci, teoretic, ar fi trebuit să curgă penalităţi de la data de 7 iunie.
Asta pentru că propunerea făcută de firma de consultanţă pentru rezilierea contractului nu a fost acceptată de CNADNR, s-a mers în continuare pe ideea că, totuşi, este preferabil să fie impuslionată activitatea societăţii care lucrează pe şantierul şoselei de centură.
Incă din luna mai s-a cerut de către firma care a câştigat lucrarea să fie prelungit contractul până în jurul datei de 20 septembrie. Atunci, consultantul a refuzat, de faţă cu ministrul Dan Sova, să accepte prelungirea contractului şi s-a menţinut pe poziţie spunând că data de 7 iunie trebuie respectată.
In tot acest interval, activitatea firmei de construcţie pe şantierul respectiv a fost modestă, în orice caz nu suficient cât să poată măcar până la 7 iunie să fie gata tronsonul dintre Scheia şi Pătrăuţi, care era cel mai avansat din cele trei câte ar fi la centura Sucevei. La ora actuală, totuşi, porţiunea respectivă este practicabilă în procent de 100%. A fost asfaltat în întregime, chiar şi straturile de uzură fiind în mare parte turnate. Mai sunt necesare lucrări în zona şanţurilor, a rigolelor, cele de iluminare a parcării de TIR-uri şi turnarea de uzură în zona cunoscută cu denumirea de „Zidul Morţii”. Totodată, ar trebui executate şi lucrări importante de semnalizare şi marcare corespunzătoare a tronsonului trei pentru a se permite o circulaţie corespunzătoare.
In ultima vreme, tot mai mulţi şoferi, îndeosebi cei de autoturisme, se încumetă să parcurgă tronsonul respectiv de la un capăt la altul având în vedere că pot să se încadreze uşor pe lângă obstacolele de beton. Nu se întâmplă acelaşi lucru însă şi cu camioane şi cu utilajele mai grele. Excepţie ar face o porţiune aproape de o balastieră de pe râul Suceava şi până la intersecţia cu DN 2.
Ca să fie posibilă finalizarea tronsonului 3 al rutei ocolitoare până în jurul datei de 15 august este necesară însă suplimentarea numărului de muncitori cu măcar 30. Conform ultimelor discuţii cu consultantul şi CNADNR, ar trebui să vină de luni la muncă vreo treizeci de muncitori, aduşi de firme cu care SCT are contracte de prestări servicii.
Pe de altă parte, celelalte două tronsoane care mai trebuie finalizate – cel de la intersecţia cu DN 17 de la Scheia până la intersecţia cu drumul judeţean ce duce spre Moara şi cel de la intersecţia cu drumul judeţean până la intersecţia cu DN 2 spre Fălticeni ar trebui să fie finalizate pe data de 15 octombrie a.c., dacă decurg lucrările conform acestui plan.
Reamintim că ideea unei şosele de centură care să devieze traficul greu din oraş prin Moara, Scheia şi Pătrăuţi a prins contur încă din anii 2005 – 2006, când s-a mai luat în calcul şi o a doua rută ocolitoare a Sucevei care să treacă fie prin Bosanci fie prin Ipoteşti, iar de acolo mai departe prin Salcea. Doar prima variantă a putut fi pusă în aplicare de Primărie, reuşindu-se cooptarea ca finanţator a celor de la CNADNR. Au fost tot felul de contestaţii care au făcut ca să fie încheiat contractul abia în vara lui 2008, iar ordinul de începere să fie dat în toamna lui 2008. Iniţial, trebuiau finalizate lucrările în 2012, existând la un moment dat şi o speranţă că vor fi finalizate în 2011. In mai 2012 este sistată finanţarea deşi erau făcute, potrivit unor informări oficiale ale CNADNR de la acea vreme, în jur de 74% din lucrări. In a doua jumătate a lui 2012 nu s-a mai făcut nimic. In 2013 au fost iarăşi tergiversări, noua firmă neavând puterea financiară să continue lucrul şi să aştepte banii, cum este o practică la nivel de ţară. In primăvară erau anunţate tot felul de veşti sau estimări că va fi gata lucrarea până la finele anului. Deja în august era tot mai previzibil că nu se va întâmpla aşa, iar în septembrie s-a dat de la CNADNR un ordin de suspendare a lucrărilor, în care era clar precizat că sunt probleme cu finanţarea. Ulterior, firma primeşte un ordin de reluare a lucrărilor, dar consultantul nu şi, prin urmare, nu pot fi reluate lucrările. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană organizează  o delegație de companii internaționale interesate să descopere potențialul de afaceri al orașului Siret și al Bucovinei

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România)  organizează în perioada 22-24 mai o delegație …