Thursday , April 18 2024

Cele mai importante investiţii în infrastructura rutieră a judeţului, în blocaj total

La şoseaua de centură a Rădăuţiului, SC UMD SA, aparţinând unuia dintre nenumăraţii regi ai asfaltului – Umbrărescu, nu se apucă de treabă, deşi are 15 milioane de lei alocaţi pentru centura Rădăuţiului, fiindcă o firmă ce deţine stâlpii şi cablurile de înaltă tensiune nu vine să schimbe traiectoria reţelelor electrice. Două tronsoane ale şoselei de centură a Sucevei nu pot fi terminate fiindcă nu s-au pus de acord organizatorii licitaţiei  – CNADR. Activitatea de reabilitare a DN18, drumul ce face legătura cu Maramureş prin pasul Prislop a rămas fără antreprenor, după ce firma israeliană câştigătoare a licitaţiei nu a făcut nimic, iar procedura trebuie reluată 

 centura 6 [800x600]


Nimic nu se mişcă în judeţul Suceava în proiectele de infrastructură rutieră care au beneficiat de angajamente din partea Guvernului României de sute de milioane de lei. Pentru acest an au fost alocaţi zeci de milioane de lei, însă constructorii nu vor să facă nici măcar organizarea de şantier, în condiţiile în care nimeni nu garantează că sumele alocate vor fi şi virate în conturile antreprenorilor. Un responsabil din ministerul Transporturilor a transmis acru că ceea ce se întâmplă este o consecinţă a vremurilor în care preşedinte de Consiliu Judeţean la Suceava era Gheorghe Flutur. De trei ani însă, preşedinte al CJ este însă social democratul Ioan Cătălin Nechifor. Ce va face el mai departe, este treaba domniei sale. Cert este însă că investiţiile promise în infrastructura rutieră din judeţul Suceava nu doar “bat pasul pe loc”, cum se formula acum câţiva ani în mod curent în spaţiul media, ci sunt de fapt blocate.
Folosind doar cifrele puse la dispoziţie de către Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale Iaşi a CNADR, pentru şoseaua de centură a municipiului Rădăuţi s-au alocat 15 milioane de lei  în acest an, dintr-o sumă toată de 200 de milioane de lei. Problema este că banii alocaţi nu au ajuns la constructorul care a câştigat licitaţia – SC UMD SA, condusă de unul dintre multiplii “regi ai asfaltului”, Dorinel Umbrărescu, în cazul de faţă, favorit al guvernărilor dinainte de de 2012. Dar problema nu este Umbrărescu şi compania care ar putea să înceapă, şi pe bani puţini, lucrările la şoseaua de centură ci faptul că, SC Energomontaj SA Bucureşti, firmă care are în gestiune şi probabil în proprietate stâlpii care susţin firele de înaltă tensiune ce trec pe lângă municipiul Rădăuţi, nu vor să dea acceptul pentru deschiderea şantierului decât atunci când vor primi banii în contul firmei. Nu mai puţin de 3 milioane de lei – 30 de miliarde de lei vechi, pentru mutarea unor stâlpi dintr-un loc în altul. In conformitate cu cele declarate de către directorul Direcţiei Regionale Iaşi, Ovidiu Laicu, investiţia privind şoseaua de centură de la Rădăuţi este blocată doar din cauza acestor neînţelegeri care, în opinia sa vor fi rezolvate, în perioada imediat următoare.
Soseaua de centură a Sucevei, neterminată pentru că nu s-a finalizat expertiza lucrărilor făcute de vechiul constructor
La fel fără încredere privind termenul la care s-ar putea termina lucrările  s-a manifestat directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi  Ovidiu Laicu şi cu investiţia neterminată la ruta ocolitoare a municipiului Suceava. In afară de accidentele mortale de la “zidul morţii” şi concursurile ocazionale de “liniuţe”, pe spaţiile nepuse în circulaţia rutieră oficială, nu a fost în mod serios nici în atenţia conducerii judeţului şi nici la guvern. Aici directorul Laicu spune că SCCF Iaşi, firmă intrată acum în faliment i-a lăsat moştenire lucrări neterminate şi care în bună măsură se deteriorează. Este vorba despre o lucrare neterminată, în valoare totală de 150 de milioane de lei din care a rămas doar puţin până la terminarea ei şi tăierea unei pamblici rituale în aranjamentul politic românesc.
Am arătat cu un alt prilej faptul că aproape şase kilometri de rută ocolitoare a municipiului Suceava pornind de pe DN17, şoseaua spre Humor – Câmpulung – Vatra Dornei  din zona localităţii Scheia până la DN2, drumul spre Siret – Rădăuţi, în zona comunei Pătrăuţi, a fost dat în funcţiune în prima parte a acestui an, ceea ce a însemnat un mare pas înainte pentru o investiţie demarată acum opt ani. Chestiunea este simplă: bani sunt pentru finalizarea investiţiei în condiţii normale şi dacă firma ce va câştiga licitaţia preconizată pentru sfârşitul lunii aprilie se va dovedi a fi una serioasă, lucrările s-ar putea termina în trei luni, astfel încât până în toamnă, acest segment de rută ocolitoare foarte important pentru municipiul reşedinţă de judeţ să fie funcţional în întregime. Dacă nu, “Domnul cu mila”, cum a spus chiar Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri Naţionale Iaşi, care are în gestiune şi investiţiile din judeţul Suceava. “Vom face o expertiză tehnică, să vedem ce s-a deteriorat din lucrările abandonate de SCCF – Group Colas Iaşi, ce a mai rămas de realizat, pentru ca la sfârşitul lunii aprilie să scoatem la licitaţie şi pentru efectuarea restului de de lucrări. In mod normal, un constructor bun serios, nu are nevoie de mai mult de trei luni pentru a termina lucrările pe cele două tronsoane rămase în condiţiile în care 80% dintre acestea sunt finalizate”, a declarat cu un alt prilej directorul general Ovidiu Laicu. El a spus că bani în contul Ministerului Transportului pentru finalizarea acestei investiţii sunt prinşi în bugetul pe 2015. Dacă se va depista faptul că lucrările făcute de falimentara SCCF Iaşi nu au corespuns standardelor de bună execuţie, acestea vor fi imputate firmei constructoare. Conform legii, “garanţia de bună execuţie” reprezintă o sumă pe care o firmă din construcţii o depune într-un cont separat, la o bancă. Aceşti bani ar trebui, crede finanţatorul lucrării, Ministerul Transporturilor, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi şi prin vocea directorului general al acestei unităţi regionale, să fi rămas într-un cont bancar unde au fost depuşi de SCCF la începerea lucrărilor şi să nu se fi atins nimeni de ei, în toţi anii care au urmat. Rămâne de văzut dacă această “garanţie de bună execuţie” va fi valorificată de finanţatorul lucrării – Statul Român, dacă se va dovedi că pe tronsoanele încă neterminate ale rutei ocolitoare a Sucevei s-au făcut de către SCCF Iaşi lucrări de mântuială. Si mai grav ar fi dacă banii reprezentând acea garanţie depusă în contul bancar indicat de SCCF ar fi dispărut între timp, unitatea  bancară fiind atrasă  în acest context într-un proces penal cu consecinţe greu de întrevăzut.
DN 18 – varianta spre Ardeal prin pasul Prislop, va fi cârpit dar nu reabilitat
DN18, drumul care face legătura, prin partea de nor a ţării, între Moldova şi Ardeal, prin pasul Prislop, unul ditnre cele mai năpăstuite drumuri naţionale din România, a rămas de asemenea în paranteză din punctul de vedere  al administratorilor de reţele rutiere plătiţi din bani publici la nivel naţional. S-a scris de nenumărate ori despre faptul că a fost desemnat şi un câştigător al licitaţiei pentru acest proiect, au fost şi banii necesari pentru a se finanţa lucrarea dar, dintr-un motiv sau altul, lucrările nu au început, firma câştigătoare a licitaţiei a fost descalificată, iar localităţile situate de-a lungul Drumului Naţional 18, au rămas cu asfaltul turnat pe vremea lui Ceauşescu, acum mai bine de un sfert de veac. Doar câteva milioane de lei ar fi necesare pentru a se repara drumul care oferă o şansă oamenilor din zonă dar şi celor care doresc să facă turism ca afacere sau ca mod de recreere în nord-vestul judeţului Suceava
Informaţii despre pregătirea investiţiilor ce nu s-au realizat  
Construcţia rutei ocolitoare a municipiului Rădăuţi încă nu a început, deşi licitaţia, organizată de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri (CNADNR), a fost adjudecată de firma omului de afaceri Dorinel Umbrărescu încă de acum doi ani. Au fost făcute şi exproprierile. Valoarea lor depăşeşte 2 milioane de lei, iar suprafaţa expropriată are circa 20 de hectare. In bugetul CNADNR pentru acest an este cuprinsă suma de 3,1 milioane de euro pentru execuţia proiectului. Din această sumă, 1,1 milioane de euro sunt necesari pentru modificarea unei reţele de înaltă tensiune.
Ruta ocolitoare a Rădăuţiului este împărţită în patru tronsoane, dintre care două sunt prioritare. Investiţia totală costă 23,2 milioane de euro. Faptul că suma alocată pentru acest an este destul de mică şi din aceasta va trebui împărţită cu electricienii care vor trebui să-şi mute stâlpii, îl nemulţumeşte pe Dorinel Umbrărescu care acum ar purta negocieri la nivelul CNADNR pentru suplimentarea contractului.
Pentru celelalte două tronsoane nepuse în funcţiune la şoseaua de centură a Sucevei,  ar trebui să se organizeze o licitaţie, însă deşi suntem în luna mai, procedurile nu au fost demarate. Asta în condiţiile în care Guvernul a prins anul acesta 25 de milioane de lei în buget, pentru această lucrare. Aici se fac, cum am anunţat deja, expertize, care se vor termina cândva iar după aceea se va organiza o licitaţie, iar dacă firma câştigătoare va fi una serioasă, lucrările s-ar termina în trei luni, cum a spus directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, Ovidiu Laicu, care a precizat că acest termen, ce decurge după finalizarea procedurilor de licitaţie care vor fi declanşate după evaluarea ce se face acum a lucrărilor deja realizate şi, desigur, după terminarea procedurilor de contestaţie, ar putea fi de maxim trei luni, în termeni inginereşti. Dar până la efectuarea lucrărilor, chiar dacă finanţatorul are, cum s-ar spune, “banii în mână”, mai e drum lung. Concluzia este tristă – chiar şi cu bani în buzunar, cel mai puternic gospodar al ţării – Guvernul, nu este în stare să rezolve micile investiţii pentru capitală – marile investiţii pentru judeţul Suceava, pentru care a alocat fonduri dar habar nare cum şi pe cine să plătească pentru a ieşi din impas. (Neculai ROSCA)

Vezi si

S-a reluat furnizarea căldurii în municipiul Suceava

Din seara de 16 aprilie a fost reluată furnizarea căldurii în sistemul centralizat de termoficare …

One comment

  1. dati-va demisia

    Banii alocati judetului, trebuie sa fie in buzunarele hotilor suceveni! Cine se incumeta sa-i gaseasca?