Cât o să ne mai minţiţi cu amărâtul ăla de ciot al centurii?

21/03/18 ora:8:35am

La începutul acestei săptămâni, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a mai inventat o soluţie pentru finalizarea blestematei de şosele ocolitoare a Sucevei: s-a înfiinţat o Antrepriză de construcţii care va finaliza lucrările neterminate de constructori . Primul obiectiv vizat ar fi restul de 7 km ai centurii sucevene u asta în timp ce pe SEAP este în desfăşurare o licitaţie organizată tot de CNAIR, pentru desemnarea constructorului care ar urma să facă acelaşi lucru, finalizarea centurii noastre. Oricum totul pare o mare păcăleală, de vreme ce în bugetul pe 2018 al Ministerului Transporturilor, şoseaua de centură a municipiului Suceava nu are nici un leu alocat pe credite bugetaresosea centura debut

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a decis luni, în Consiliul de Administraţie, înfiinţarea unei Antreprize de construcţii însărcinate cu lucrări de drumuri şi autostrăzi. Motivul oficial pentru înfiinţarea noii companii este neseriozitatea actualilor constructori. ”Este o măsura luată în urma experienţei noastre cu constructorii care îşi bat joc de proiecte. Atunci, ca să nu mai stăm la mâna lor, vom avea propriul nostru organism. Nu o să ne ocupăm noi să facem din prima autostrăzi şi poduri suspendate, dar, dacă va fi nevoie la un moment dat, le vom face şi pe acestea”, explică Alin Serbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR. Antrepriza le va termina mai întâi pe cele neterminate de constructori. Conform Digi 24, Serbănescu a dat de înţeles că primul proiect care ar putea fi derulat de firma de construcţii a CNAIR este Centura Sucevei, realizată în proporţie de 85%.

Serbănescu spune că nu va fi angajat personal suplimenar pentru ocuparea schemei de personal, ci vor relocaţi angajaţi ai actualei companii.

 De ce este discutabilă noua măsură

Înfiinţarea a încă o companie care să se ocupe de drumuri şi autostrăzi pare a fi cât se poate de discutabilă. În urmă cu aproape doi ani, în septembrie 2016, Guvernul înfiinţa o Companie Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR), ”companie distinctă pentru gestionarea infrastructurii rutiere”, după cum informa la acel moment Guvernul. ”CNIR se va ocupa de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesităţilor de deplasare a cetăţenilor şi de circulaţie a mărfurilor în condiţii de siguranţă, cu atingerea unor timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană şi asigurarea confortului în trafic. Proiectele care vor fi transferate sunt: modernizarea Centurii Sud Bucureşti; realizarea ring II Centura Sud Bucureşti; realizarea autostrăzii Sibiu – Piteşti; realizarea autostrăzii Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni; realizarea drumului expres Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani”, spuneau atunci oficialii guvernamentali. Compania s-a înfiinţat însă nu a funcţionat niciodată. Mai mult, Guvernul a uitat să o desfiinţeze CNIR, companie care din punct de vedere juridic există şi acum

 Nu vă pică greu atâtea gogoşi?

Reamintim faptul că şi fostul şef de la Drumuri, Cătălin Homor, voia să finalizeze în regie proprie lucrările la Centura Sucevei. Bineînţeles că totul a fost doar o vorbă în vânt şi oraşul este în continuare sufocat de trafic.

Aşa cum se ştie, bâlbele în ce priveşte amărâta asta de şosea ocolitoare sunt nesfâr­şite. Acum câteva zile chiar, Compania de Drumuri anunţa triumfătoare că  finalizarea ultimilor şapte km ai centurii municipiului Suceava – un drum cu o bandă pe sens a cărui construcţie a demarat în urmă cu 11 ani – a fost scoasă la licitaţie. Potrivit anunţului de participare publicat pe SEAP de către Compania de Drumuri acum mici o lună, valoarea proiectului de finalizare a ultimului tronson din varianta ocolitoare a Sucebei este estimată la 87,652,226.89 RON (18,813,527.99 EUR), fără TVA. Data finală pentru depunerea ofertelor este 25 aprilie 2018.  Termenul de finalizare al lucrărilor precizat în anunţa urma să fie  de “9  luni începând de la data atribuirii contractului”, în timp ce garanţia va fi de minim 60 de luni. De asemenea, se anunţă pe SEAP că licitaţia va fi atribuită în baza celui mai bun raport calitate-preţ în ceea ce priveşte preţul ofertei (90%) şi perioada de garanţie a lucrărilor (10%).

Nu este clar acum pentru nimeni dacă această licitaţie îşi urmează cursul sau noua structură înfiinţată la CNAIR ar urma să preia direct lucrările la centura Sucevei.

Aşa după cum Obiectiv anunţa acum 10 zile, pare oricum o nouă păcăleală toată această suită de declaraţii privind şoseaua noastră ocolitoare, păcăleală confirmată simplu  bugetul pe 2018 al Ministerului Transporturilor, unde şoseaua de centură a municipiului Suceava nu are nici un leu alocat pe credite bugetare.

Din cei 12 km ai drumului cu câte o bandă pe sens circa 7 km mai sunt de finalizat, deşi stadiul lucrărilor executate în anii trecut e în jur  de 85%. Contractul pentru execuţie a fost reziliat în urmă cu aproape trei ani, iar Compania de Drumuri a tot promis de atunci că va finaliza lucrările, iar în urmă cu un an se angaja să termine până la final de 2017 lucrările în regie proprie. Încă din octombrie 2017 Compania de Drumuri anunţa că va lansa nouă licitaţie pentru finalizarea lucrărilor.

Lucrările la Centura Sucevei, care ar face legătura între două drumuri naţionale/ europene importante – DN2/E85 şi DN17/E58 -  au început, în acte cel puţin, în 2007. Pe teren, însă, lucrările au început în 2008.

Deşi au trecut deja mai bine de opt ani de la demararea proiectului şi acesta încă nu este gata, trebuie subliniat faptul că şoseaua de centură a Sucevei nu este vreo autostrada sau drum expres, ci un simplu drum 1X1 care ar urmă să ocolească municipiul reşedinţa de judeţ pe la vest, începând de la intrarea DN2 dinspre Fălticeni/Bucureşti, intersectând DN17 la ieşirea spre C-lung Moldovenesc/Vatra Dornei/Cluj şi terminând în DN2 spre Siret.

Jumătate din centură, de la DN17 spre DN2 (ieşirea spre Siret) a fost deschisă traficului la începutul anului 2015, însă tot în acel an a fost reziliat contractul pentru celălalt lot rămas de finalizat. (T.A.)

 

2 Comentarii pe acest subiect. Spune-ti parerea!

  1. yyoyo 21/03/2018 la ora 22:12 -

    Fluture se certa cu Nichifor ca nu face destul pentru centura .

    nici Flutir nu face destul pentru a se finaliza centura (asfaltul e realizat 95%, lipsesc doar dungile de vopsea si parapetii).

    se doreste neaparat depasirea termenului de GARANTIE, asta e smecheria…

  2. Emanoil 21/03/2018 la ora 9:23 -

    Mi-as dor ca la taieri de panglici si demarari de proiecte, de orice natura ar fi, sa nu mai vad nici popi si nici politicieni. Din doua motive, primul legat de politicieni, oameni far scrupule si cu minciuna la ei si al doilea legat de faptul ca Divinitatea nu are absolut nicio treaba cu infrastructura si as indrazni sa zic, nici macar cu popii.
    Mi-as dori sa vad ingineri, oameni specialisti ai domeniului care sa poate vorbi obiectiv si in termeni realisti.